• Sweetmind

Hyra ut balklänning - pris?

Hej! Jag har hyrt ut min balklänning till en bekants dotter till studentbalen i år. Klänningen köpte jag själv från England och är en riktig prinsessbakelse så jag förstår att tjejen som ska ha den verkligen fastnade för den:) Klänningen kostade mig nästan 4000:- för 8 år sen, är endast använd av mig en gång. Vad är rimligt att ta för pris? Den är lite smutsig nertill på kanten av tyllen men inget man ser om man inte vet om det.
    Självklart skulle vi bestämt ett pris innan men nu blev det bara inte så... Och nu har jag ingen aning om de marknadsmässiga priserna för att hyra en balklänning nu förtiden? Tacksam för lite input och vad ni skulle kunna tänka er att betala:)

• Svar på tråden Hyra ut balklänning - pris?
  • Långbenopluto

Jag hade aldrig tagit betalt, det är bara sniket....

Däremot hade jag begärt att de stod för kemtvätten så den var ren när den kom tillbaka.

• window

Jag hade nog sålt den istället, om syftet var att tjäna pengar. Var det en bekant som ville ha den för en kväll hade jag givetvis lånat ut den utan att ta betalt, det enda jag hade förväntat mig att få ersättning för är om den totalkvaddas eller behöver kemtvätt.

• window

...nu ser jag att den redan är smutsig dessutom. Nej, jag hade verkligen inte tagit betalt för att låna ut en fyra år gammal klänning, hade snarare skämts för att jag struntat i att ta den till tvätten. Man vill ju inte verka som värsta lortgrisen.

• window

ÅTTA år gammal, ska det såklart stå. Simultankapacitet, var det ja..

• Limaliie

Hade inte tagit betalt alls.

• Sweetmind

Oj vad bra med så många svar redan:) Tror det behövs lite mer bakgrund bara. Det är en fd kollegas dotter som har fått låna den. De tog kontakt med mig 2 är efter att jag hade slutat som timvikarie på det jobbet. Dottern kunde inte glömma klänningen och hade inte hittat nån liknande. Alltså har vi ingen "relation" nu så jag ser personligen ingen anledning att låna ut den gratis dels av det skälet. Dels har jag fraktar den från mina föräldrar som bor 20 mil bort för att hon skulle kunna prova den innan hon bestämde sig. Sedan har jag inte köpt den för så mycket pengar för att låna ut den gratis till vem som helst. Jag vill inte sälja den då jag fortfarande tycker den är väldigt fin att titta på haha...nä men det är ett kul minne att ha kvar tycker jag :) Hon har ju dessutom sparat flera tusen på att slippa köpa en själv. Så en liten summa tycker jag faktiskt att jag ska ha, även om jag kanske är snål. Dessutom vet jag att hon och mamman kommer vilja betala, och de kommer fråga hur mycket.

• Sweetmind

Att få tillbaka den tvättad var förresten ett jättebra alternativ, tack för det tipset!

• ursula

Någonstans mellan 500-1000 kr är rimligt.

• Whitetrash86

Runt 500-1000kr

Annars hade jag mer gått  med på att den ska kemtvättas innan den kommer åter.

• Tirem

Vad har det kostat dig att låna ut den? Den summan ska hon betala!

Antingen lånar man ut den eller säljer

er den, inget mitt emellan.

• Backpacker

Puffar tråden.
    Vill veta hur folk resonerar.
    Är sugen på att läsa INTRIGER och påhopp!
    KÖR NU, FAMILJELIV! Visa vad ni går för!

• Madame M

Oj, jag får nog säga att jag håller med ovanstående till stor del...

1000 kr i hyra för en gammal smutsig om än underbar klänning tycker jag låter väldigt mycket, efter 4 uthyrningar börjar du då gå med vinst...och det var väl inte riktigt meningen med ditt inköp...?

Jag får nog säga att jag hade bett att få dem kemtvättad som tack för hjälpen, och så fått tillbaka den ren, det känns som fullgod betalning. Annars max 500 kr om du vill ha betalt i pengar.

Svar på tråden Hyra ut balklänning - pris?