• calif34

Barn får inte kissa under vilan på förskola

Igår kom jag och hämtade mitt barn 5,5år gammal. Jag märkte direkt att det var något och han blev lite ledsen och berättade att han under vilan hade varit jätte, super, duper kissig men behövt vänta ända tills vilan var över vilket var jättelänge för att få gå och kissa.
    De går på toaletten före maten, sen är det mat och sen vila. Visst borde han inte hinna bli kissig på den tiden men det var nog en engångs förteelse att det blev så.

Jag vet att fröknarna har regler och de kommer med största sannolikhet säga att om en börjar gå på toa ska snart alla göra det också har vi ingen vila. Det köper jag men om man en gång är väldigt nödig och bara måste gå. Får man inte det då?
    Jag tycker det kan kännas lite kränkande.
    Visst gör man allt för att det inte ska behöva bli så att barnen blir kissiga men att man absolut inte får om de skulle bli det?
    Nu slutar han om 3 veckor och jag vet inte om jag ska bry mig om att ta upp det.
    Lillan kommer ju iofs gå där ett antal år till.

Hur resonerar ni? Är det jag som är för slapp eller är det lite väl stränga regler?
    Förskolelärare får gärna svara.

• Svar på tråden Barn får inte kissa under vilan på förskola
  • Blubban82

Jag håller med dig! Tycker absolut inte att det är okej! Stackars din lille kille! Meningen med vila är väl att man ska vila, och det kan man ju inte om man är jättekissnödig! Vet hur svårt det är, men jag tycker absolut att du ska ta upp det med fröknarna! Visst måste man ha regler, men barnen är individer och skall behandlas med respekt! Finns inga undantag från det!

• Whitetrash86

Skulle aldrig tillåta det.
    Självklart får ett barn gå på toaletten när barnet behöver det.

Sen lite OT, men hade inte ens tillåtit mitt barn vara med på vilan när barnet är så pass gammalt. Min dotter har inte behövt vila sedan hon var 3år.

• Birgitta02

Barn ska inte behöva hålla sig! När en unge är kissnödig så är det toaletten som gäller. Vad är det för jävla kadaverdisciplin????

• mammalovis

Med tanke på barnets ålder gissar jag ju att det är en läsvila. Då kan det ju vara bra om barnet kan vänta några minuter om man har bara någon sida kvar, med tanke på att bevara lugnet i gruppen och inte få smittoeffekten. Märker man å andra sidan att barnet verkligen måste gå nu, så självklart får det gå iväg tidigare. Så lite handlar det ju om hur situationen ser ut.

Påtala situationen för pedagogerna och hör hur länge han behövde vänta. För barnet kan det ju varit jättelänge, men egentligen bara en minut eller två. Ingen vet ju hur situationen verkligen var.

• mammalovis

På en del förskolor har även de äldsta barnen vila, självklart inte att de ska sova utan bara gå ner i varv som en avslappning. Kanske läses något och de får skapa egna bilder i huvudet eller en musiksaga, musik, avslappningsmusik är på. Jag tror många barn tjänar på att få gå ner i varv, då många barn har längre förskoledagar än vad de vuxna har arbetsdagar. Går barnet till 16, kan det vara skönt att få vila lite och inte full fart hela dagen. Vi vuxna har ju ändå rät till 30 minuters rast då vi kan vila, promenera, äta, träna eller vad sjuttan vi vill för att samla ny kraft. Barnen har inte samma möjligheter, om de inte väljer att gå ifrån kompisarna och sätta sig med en lugn aktivitet. Vissa barn har väldigt svårt att gå ner i varv i dagens stressade samhälle.

• Whitetrash86
    mammalovis skrev 2014-06-04 13:20:45 följande:
    På en del förskolor har även de äldsta barnen vila, självklart inte att de ska sova utan bara gå ner i varv som en avslappning. Kanske läses något och de får skapa egna bilder i huvudet eller en musiksaga, musik, avslappningsmusik är på. Jag tror många barn tjänar på att få gå ner i varv, då många barn har längre förskoledagar än vad de vuxna har arbetsdagar. Går barnet till 16, kan det vara skönt att få vila lite och inte full fart hela dagen. Vi vuxna har ju ändå rät till 30 minuters rast då vi kan vila, promenera, äta, träna eller vad sjuttan vi vill för att samla ny kraft. Barnen har inte samma möjligheter, om de inte väljer att gå ifrån kompisarna och sätta sig med en lugn aktivitet. Vissa barn har väldigt svårt att gå ner i varv i dagens stressade samhälle.
    Joo, så har ju våran förskola också, men dom säger inte vila till det, mer lugna timmen.. där barnen får göra vad dom vill (utan att leka runt som dårar Glad) och där finns det inget om att man inte får gå på toaletten när helst man behöver det.
  • Aileen Allannah

Men vilket trams, är en unge väldigt kissnödig så ska hen få gå på toa. Man kan väl förstås försöka skjuta lite på det, men man kan å andra sidan be barnen gå och kissa innan vilan också.

• calif34

Tack för era svar!
    Det är en läsvila som någon skrev. Vissa barn somnar andra sitter bara och lyssnar, barnen är mellan 3-5 år. Inget fel med det.

Det är sant att jag inte vet hur lång tid han behövde vänta. Ska se om jag kan få fram det. Har haft en del diskussioner med pedagogerna tidigare då jag tycker de har väldigt stränga regler, så jag drar mig lite för att ta upp detta med. Har ju fler barn kvar på förskolan...

• Amanda84

Nu vet jag inte exakt hur det har gått till men barnen går ju även på toaletten efter maten i samband med att man tvättar händerna. En vila varar ju en kvart-20 minuter. En hel del barn får "myror i brallan" och vill gå upp och röra sig redan efter fem minuter och kör då ganska ofta med "jag är jättejättejättekissnödig!" Vanligt är också att ett barn säger att det inte behöver gå på toaletten efter maten men att det fem minuter efter att vilan har börjat säger att det måste gå ändå.

Som pedagog lär man ju sig ganska snabbt hur ett jättekissnödigt barn reagerar. Känner man barnen så vet man ju oftast om det verkligen är kissnödigt eller inte. Att barnet varit tvunget att vänta "jättelänge" är ju också relativt. "Jättelänge" kan ju vara fem minuter eller tills fröken har läst färdigt sidan.

Jag tycker att du skall prata med den berörda pedagogen utan att anklaga. Kanske har hon en helt annan syn på situationen än vad ditt barn har. Om hon inte har det så bör du gå vidare med klagomålet.

• Birgitta02
    Amanda84 skrev 2014-06-04 13:35:56 följande:
    Nu vet jag inte exakt hur det har gått till men barnen går ju även på toaletten efter maten i samband med att man tvättar händerna.
    Enl TS går de på toa INNAN lunch men inte efter. Så om de blir kissiga efter lunch så får de inte gå på toa. Så de kissar, äter, och sen direkt till vila. Jäkligt märkligt.
  • calif34
    Birgitta02 skrev 2014-06-04 13:40:23 följande:
    Enl TS går de på toa INNAN lunch men inte efter. Så om de blir kissiga efter lunch så får de inte gå på toa. Så de kissar, äter, och sen direkt till vila. Jäkligt märkligt.
    Ja, det är nog så även om det låter märkligt. De tvättar ju händerna men jag tror inte de har som rutin att gå på toan.
    Tänker att om han hade haft "myror i brallan" hade det inte berört honom så mycket så han blir ledsen när jag kommer.
    Vet också att han har respekt för den fröken eftersom hon är sträng och kan bli arg, så på något vis tror jag faktiskt på honom.
    Men jag har ju ingen aning om hur länge han behövt vänta.
  • glassen

Nej, det är inte ok. Jag tycker också att du ska ta upp det med personalen för att få veta hur det gick till.

• Amanda84
    Birgitta02 skrev 2014-06-04 13:40:23 följande:
    Ja, det är ju ganska konstigt. Jag tänker att de kanske behöver se över sina rutiner där och kolla med de barn som behöver gå på toaletten. Därför är det viktigt att TS pratar med personalen.
  • Hallonbåt02

Ta upp det med personalen, självklart ska dem få gå.  När jag har jobbat på förskola så har vi låtit dem gå om dem behöver.

Svar på tråden Barn får inte kissa under vilan på förskola