• Maddi

    16 månaders efter i utvecklingen

    Har en son som blir 16 månader om 2 veckor, ca 14 ½  månad okorrigerat. Han började krypa vid 10 månader okorr, gå obehindrat vid 14 månader. Men säger inte mamma eller pappa eventuellt ba/baba som pappa. Han gör ljud men inget mer än så. Han varken pekar, vinkar eller klappar händer. 

    Han förstår när man säger kan jag få nappen eller nu kommer jag och tar dig. Så nu funderar jag på om han eventuellt har någon handikapp eller om barn kan vara efter i utvecklingen så pass mycket. Det var ingen komplicerad förlossning heller. 

  • Svar på tråden 16 månaders efter i utvecklingen
  • Natulcien

    Men han är väl inte särskilt sen?

    Vår son kröp vid 11 månader och gick vid 15 månader, utan att någon påpekade att han var sen på något vis.
    Han är idag en 3,5-åring som vilken annan 3,5-åring som helst, precis lika motoriskt utvecklad som sina jämnåriga kamrater.
    Vid 16 månader sa han inte mycket. Kanske 10-15 "ord" som man kunde gissa sig till. Talet exploderade sen runt 18-19 månader med flera nya ord om dagen, och idag är han en av de mest verbala i sin förskolegrupp med ett enormt ordförråd.
    Han var heller inte särskilt intresserad av att vinka och klappa händer så som barn så ivrigt påhejas att göra. Han såg väl ingen poäng med det, helt enkelt...

    Vad säger BVC? Tycker de att din son är sen?

  • Rosa Fluff

    Jag tycker inte han verkar sen överhuvudtaget. Min son sa 2 ord vid 18 månaders kollen. Runt 21 månader släppte det och nu pratar han massor.

    Han kröp i stort sett aldrig heller. Ålade lite, började gå vid 12 månader.

  • Maddi

    Jag har inte pratat med BVC om detta. Men på öppna förskolan ger dom andra föräldrarna antydningar att han är den mot för vad deras barn var i den ålder. Så som att han inte vinkar, säger inte mamma och pappa  och de andra som jag tog upp. Jämnfört med dom andra barnen på öppna förskolan så är han sen.

    Så jag har trott nu en längre tid att han är sen i utvecklingen. Sen vet jag ju också att de är individuellt vad dom kan och inte. Dessutom på min  sambos sida tycker dom han också är sen. Så jag har faktiskt börja tro att han är de och ville kolla här. Men då kanske han inte är de än så länge. 

  • Rosa Fluff

    Jag tycker som sagt inte att han är sen, han kanske ligger i det senare spannet men det är allt. Skulle Bvc tycka att det är oroväckande så kommer de nämna nåt och innan dess tycker jag du ska strunta i vad andra tycker.

    Men självklart kan du ju fråga Bvc om du är orolig.

  • Maddi
    Rosa Fluff skrev 2014-06-04 18:02:59 följande:
    Jag tycker som sagt inte att han är sen, han kanske ligger i det senare spannet men det är allt. Skulle Bvc tycka att det är oroväckande så kommer de nämna nåt och innan dess tycker jag du ska strunta i vad andra tycker.

    Men självklart kan du ju fråga Bvc om du är orolig.
    Tack för svaret, då lägger jag detta på is så länge:)
Svar på tråden 16 månaders efter i utvecklingen