• Jennie111

Vad skulle ni ha gjort? Alla tips o råd är välkomna!

Sista mens 28 mars.
    2 maj fick jag missfall. (vecka 5+1)
    Testade negativt 1 vecka senare på 4 olika tester, inget hcg kvar.

23 maj visade jag tydligt positiv igen, testade 4 tester med samma tydliga resultat.
    25 maj fick jag en liten blödning samt har småblött lite lite och haft missfärgade flytningar till och från sedan 2 maj.

30 maj var jag till GYN och gjorde tidigt ultraljud, hon kunde se lite rester kvar. Dom tog ett blodprov som visade ett hcg värde på 80. 2 juni tog jag ett till blodprov som visade hcg på 40.

I detta nu har jag varit blödningsfri sen 2 juni. 

Skulle ni göra en skrapning eller skulle ni invänta nästa mens och hoppas att ALLA rester kommer ut då???

Är såå fruktansvärt less på allt detta, vill bara att kroppen ska börja fungera som vanligt igen.
    Vad tror ni är bäst, enklast och får kroppen att komma ikapp fortast?

• Svar på tråden Vad skulle ni ha gjort? Alla tips o råd är välkomna!
  • EmmasaraL

Ja, det är helt galet. Vi var på första föräldrakursen i tisdags och fick lite bra tips och råd inför förlossningen. Jag lyckades signa upp mig och sambon på en profylaxkurs helt gratis så känns som att det kan vara ett bra sätt att förbereda sig. Är inte nervös inför förlossningen ännu, tycker det är svår att föreställa sig hur det kommer vara/bli. Jo, när jag går på ledighet kommer vi försöka njuta av varenda helg vi har kvar själva tillsammans. Gå på bio, ut och käka middag, ja lite sånt mys

5 kg är ju jättebra! Alldeles lagom :) Haha, jag har bara vägt mig 1 gång och det var vid inskrivningen i v 12, sedan har vi "glömt" att väga mig... Tror inte jag har gått upp alldeles för mkt, det mesta är nog mage/bebis och allt som är där inne. Haft en bra graviditet, inga bristningar ännu (och hoppas på att de håller sig borta). Börjar dock bli svullen om benen så nu är det hög tid att skaffa stödstrumpisar :)

Vad skönt att du slipper järntabletter! Jag har alltid haft bra värden, men behöver ta 1 järntablett varannan dag. Lite surt, men men, så är det :) Magen har inte krånglat jättemycket så det är ju tur.

Åå, så mysigt Jennie. Det är så underbart att få höra bebisens puls! Det är kul när man närmar sig varannan vecka-besöken hos BM, då passar man på att njuta när de ska lyssna på hjärtljuden varje gång.

Vad skönt, låter ju bra! Okej, har du fått gå hem med havandeskapspenning nu då?

Jodå, jag kämpar på. Jag har inget tung arbete fysiskt, mer psykiskt. Har varit jättetrött på jobbet ett tag nu och när man vet att man bara har 1 månad kvar så tappar man motivationen lite och glömmer saker och är allmänt förvirrad. Men jag försöker heltid så långt det går. Försöker tänka positivt, om 1 månad är det semester och sedan dröjer det lääänge innan jag ska jobba igen. Och då vill man förhoppningsvis börja jobba igen :)

Kram!

• Jennie1

Ja jag förstår att det blir tyngre och tyngre på jobbet.
    Man blir ju trött fortare och orkar inte hålla samma tempo som innan. Så det är nog ganska klokt med lite semester innan ankomst. Hinna landa med allt och förbereda det sista. 

Jo jag har ansökt om havandeskapspenning, men väntar ännu på besked. Det brukar ta kring 1 månad så beskedet borde komma vilken dag som helst. Men när det är företaget som gör ett arbetsförbud så brukar det inte nekas.

Jag väntar ännu på att börja känna mer rörelser.. Men måste säga att det är rätt lugnt.. Men i v 22 känns ju som att man borde få en karatekick snart, men det kanske är moderkakan som är i vägen. Men har dock känt lite små "bubbel" men det är rätt diffust. ;p

Hur tänker du på förlossningen med smärtlindring och så. Kommer din mamma vara på plats? Hur många ggr träffas ni på föräldrakursen?

Kramar

• EmmasaraL

Ja, nu börjar jag känna mig ganska så orubblig haha. Har börjat vagga också i min gångstil, är öm konstant i bäckenet och i benen. Men jag njuter ändå :) Har ju inte ont. Ja, det är sant. Jag är mer förvirrad och glömsk också, mina tankar är på annat håll. Ja, sen vet man ju aldrig om bebis behagar att dyka upp tidigare, men hoppas att bebis håller sig till iaf 23 april.

Okej, ja FK tar väl sin goda tid kan jag tänka mig. Ja nä, det får vi ju verkligen hoppas att de godkänner det, särskilt om din arbetsplats har sagt att det inte är lämpligt. Håller tummarna!

Jag kände inte så mkt heller i v 22. Nån enstaka mjuk buff här och där. Men det blir mer och mer ska du se. Sedan beror det på vad det är för bebis. Vissa rör sig inte så mkt och andra är mer våldsamma som vår lilla knodd. Nu jäklar får revbenen sig en omgång också

Jag har tre äldre systrar som har fött barn, samtliga har berättat att de födde sitt första barn på 6 timmar (från första värken tills att barnet väl var ute) och ingen tog någon smärtlindring, bara lustgas. Så jag försöker tänka att om de kan hålla ut så vill jag också försöka. Men jag har sagt till min sambo att om jag skriker efter smärtlindring så får ingen neka mig det för att jag ska vara duktig, utan då är det det jag säger som gäller :) Och han är helt med på det. Men hoppas att jag ska slippa det. Haha, japp, mamma ska vara med och förlösa, det är bestämt. Så jag känner mig trygg i det. Hon är ganska rak på sak och det är bra att hon är bestämd och kan vägleda mig om jag blir skränig och behöver skärpa till mig och fokusera.

Vi har varit på två möten i föräldragruppen, vilket var de tillfällen som erbjöds. Var ganska trevligt faktiskt, även om vi inte lärde känna de andra föräldrarna särskilt väl. Det mesta vet man ju redan som man får info om, men jag tyckte det var bra för min sambos del, han hade en hel del att prata om så då lyssnade dem och bekräftade honom alt. svarade på de frågor han hade. Så för männens skull känner jag att det är bra med dessa grupper. 

Vi har även bokat oss på en profylaxkurs, jag vill lära känna min kropp bättre och hoppas att jag kan få in rätt teknik när smärtan väl sätter in så jag inte stressar och spänner kroppen och på så vis skjuter fram förlossningsarbetet.

Hur känner du själv? Har ni pratat om föräldragrupp och så? :)

• Jennie1

Halloj!

Ja, jag kan tänka mig att man känner sig rätt klumpig i slutet. Tycker att jag har svårare att röra mig nu, och då är jag inte jättestor ännu. Men Det är ju inte bara magen som kommer utan det är ju mkt annat som förändras i kroppen också.

Nu har jag fått beviljat min graviditetspenning. Det kändes skönt. Dagrana går rätt bra här ändå. Känns som att det är mkt man vill hinna göra i hemmet innan lillisen kommer. Vi tänker tapetsera om i vardagsrum och lillrum + att det känns som att man har hur mkt grejjer som helst som ska rensas och gå igenom. Så pyssel här hemma finns det så det räcker och blir över. 

Jag åller med. Har inte hunnit tänka så mkt på förlossning och så. Men det skulle vara fint att klara sig på lustgas. Men jag har också känt att om det känns som att smärtan blir övermänsklig vill jag också ha EPD, även om jag tror det är obehagligt att "benen" försvinner. Jag tror det är svårt att föreställa sig vad som väntar, utan man får nog ta allt lite som det kommer. Men ändå vara lite förberedd på olika scenarion så man inte skulle bli stressad över att det inte blir som man "tänkt sig". Ska bli spännande att se hur min sambo reagerar när allt sätter igång... Tror det kan bli jobbigt för dom också.
    Vi ska också gå på föräldrakurser men det är nog först om en månad eller två. Sen vet jag inte om dom erbjuder profylaxkurser men om dom inte gör det tänker jag kika lite på nätet om man kan hitta någon onlinekurs. Tror den kan vara bra att gå, få lite mer kontroll på sig..

Har ni mkt kvar att fixa?
    Hoppas allt är bra med dig! Kram

• EmmasaraL

Oj oj oj, har jobbat som en galning och glömt allt vad internet heter haha :)

Jo, visst är det mkt annat som ändras i kroppen. Har ganska ont i fogarna när jag ska ta mig upp ur sängen varje natt hehe, men det går. Hur är det för dig? Får du sova nätterna igenom eller behöver du gå upp på toa ibland?

Vad skönt att det gick igenom!! Jo, jag håller med. Gör så mycket du kan, för sista veckorna vill man bara kunna ta det lugn och inte behöva stressa med det sista. Haha, men vad underbart, alltid kul att pyssla lite

Då är det ca 3 veckor kvar till BF... kan inte fatta det. Förlossningen känns mer och mer nära men ändå så långt ifrån, kan inte förställa mig hur det kommer att vara... känns lite läskigt att man inte vet något. Ja, absolut, visst är det bra att vara lite förberedd på att vad som kan ske. Jo, det är klart. Min sambo är ganska nervös nu märker jag, men profylaxkursen var kanonbra för det gav honom en känsla av att han inte behöver bli helt hjälplös och känna sig i vägen. Han får hjälpa mig att komma ihåg att slappna av och andas, så det är en stor uppgift han har framför sig! Jag tränar på att andas dagligen nu, så att man ska vara förberedd så gott det går :) Det var en jättebra kurs, synd att den inte finns gratis på flera platser i sverige!

Nä, nu är väl allt fixat i princip. Det allra viktigaste, utom amningsBH:ar, vette sjutton hur jag ska göra, för hur ska man veta hur stora brösten blir? De i min stl är så dyra så det känns surt om de skulle bli för stora/små och så kan man inte skicka tillbaka dem :( Nåja, skjuter fram det där hela tiden, får väl ta tag i det snart.

Hur går det för er då? Med tapetseringen o allt?

Kram

• EmmasaraL

Hej Jennie! Hoppas allt är bra med dig och magen!

Vår lilla dotter föddes 24 april <3 hon är helt underbar. Rut heter hon föräldralivet är hektiskt men underbart! Förlossningen gick bra. Med profylax och lustgas fixade vi det!

Lycka till nu när det är din tur! Kramar

• Jennie1
    EmmasaraL skrev 2015-05-18 18:12:20 följande:

Hej Jennie! Hoppas allt är bra med dig och magen!

Vår lilla dotter föddes 24 april <3 hon är helt underbar. Rut heter hon föräldralivet är hektiskt men underbart! Förlossningen gick bra. Med profylax och lustgas fixade vi det!

Lycka till nu när det är din tur! Kramar

Stort Grattis!!!!! 

Gud vad häftigt, tänkt att du är morsa nu ! =) Rut, vilket fint namn!

Hur gick förlossningen, tog det länge? Hade du mycket förvärkar innan det kickade igång ordentligt?
    Har du kommit in i mammarollen nu?

Här rullar allt på, är bara att acceptera att det är lågväxeln som är i nu. Man kan inte göra allt man vill och det är bara att lyssna på kroppen och försöka ta det lugnt... Ändå försöker jag hålla igång men promenader och träningar med hunden. Men det är ju inga powerwalks direkt.. Nåväl, vecka 35. Så inte jättelänge kvar för min del heller.

Varma kramar till er! 
  • EmmasaraL

Hej Jennie!! Antar att er lilla bebis har kommit nu med då? hoppas att allt har gått bra!

Tack så mycket, hon klär väldigt bra i sitt namn Förlossningen gick jättebra när man tänker på det såhär i efterhand. Fast jag sa till min mamma att nästa gång ska jag minsann snittas. Men jag kan lätt tänka mig att föda barn snart igen, haha. Det tog 13 timmar från det att vattet gick, värkarna kom efter det. Så inga förvärkar alls :)

Det är härligt att vara mamma, fast ibland kan jag titta på Rut och bara... men herrejesus är detta mitt barn?! Mitt?! Haha att det ska vara så svårt att inse det Hihi!!

Men berätta nu om er, hur har det gått? Vad har ni för bebis hos er? Tänk att de äntligen är här... magiskt.

Har tänkt hur länge som helst att jag skulle gå in här o se om du svarat men tiden med en bebis går ett i ett :)

Vad bra att du har gått en del, bra att röra på sig så mkt man orkar och kan.

Kramar!!

• Jennie1

Heej!!

Nu kommer en liten rapportering, bättre sent än aldrig ;)

Vi fick en liten flicka, 16 dagar över tiden, efter en veckas förvärkar som var precis lika onda som i aktiva fasen...! Blev igångsättning på dag 15 och slutade i akutsnitt efter 20 timmar... Så det var ingen drömförlossning direkt ;P
    Kirurgen har skickat en remiss om att få göra en bäckenmätning inför en ev. ny graviditet.
    Oavsett hur den går ska jag kräva snitt till 2an. Jag var såå positiv till förlossningen och såg verkligen fram emot den, men nu. Nej, nu har jag blivit lite avskräckt.....!

Men hur som haver, ut kom världens finaste lilla tjej. Hon är väldigt snäll för det mesta och vi får sova bra på nätterna. :)
    Men första veckan var en stoooor omställning. Jag åkte på en babyblue, som jag verkligen inte trodde jag skulle få innan. Men tji fick jag! Tur så gick den över på två dagar.

Hur går allt för dig? Nu är din piga stora flickan redan ;)

Kramar :)

• EmmasaraL
    Jennie1 skrev 2015-08-23 11:21:22 följande:

Heej!!

Nu kommer en liten rapportering, bättre sent än aldrig ;)

Vi fick en liten flicka, 16 dagar över tiden, efter en veckas förvärkar som var precis lika onda som i aktiva fasen...! Blev igångsättning på dag 15 och slutade i akutsnitt efter 20 timmar... Så det var ingen drömförlossning direkt ;P
    Kirurgen har skickat en remiss om att få göra en bäckenmätning inför en ev. ny graviditet.
    Oavsett hur den går ska jag kräva snitt till 2an. Jag var såå positiv till förlossningen och såg verkligen fram emot den, men nu. Nej, nu har jag blivit lite avskräckt.....!

Men hur som haver, ut kom världens finaste lilla tjej. Hon är väldigt snäll för det mesta och vi får sova bra på nätterna. :)
    Men första veckan var en stoooor omställning. Jag åkte på en babyblue, som jag verkligen inte trodde jag skulle få innan. Men tji fick jag! Tur så gick den över på två dagar.

Hur går allt för dig? Nu är din piga stora flickan redan ;)

Kramar :)

Risken är väl stor att du inte är inne här mer, men stort grattis lååååångt i efterskott till er lilla tjej! Vilken förlossning, hoppas att allt har gått bra efteråt. Nästa år blir våra tjejer 4?! Hur är det möjligt...! Vad heter din tös?

Vi har även en liten kille nu som snart fyller 2 år. Hur har det gått för er med ev syskon? Hoppas allt är bra med er Jennie!
Svar på tråden Vad skulle ni ha gjort? Alla tips o råd är välkomna!