Svar på obduktion efter MA?
Hej. Jag fick vid RUL i v19 reda på att fostret dött i magen v 16.. Detta tyckte jag var märkligt eftersom jag kände fosterrörelser i v17.
6 veckor efter förlossningen fick vi svar på obduktionen av moderkakan och fostret. Läkarna kunde se att det blivit en blödning, ca 5 cm stor på moderkakan. Detta gjorde att moderkakan inte kunde livnära fostret med syre och näring. Fostret var tillväxthämmad och det var därför dom trodde att han dött i v16 fast han var minst 17 veckor.. Moderkakan hade alltså lossnat från livmodern och gjort en blödning.
BM berätta att detta är vanligare hos kvinnor som röker, är överviktiga, har diabetes, är 40+ eller har havandeskapsförgiftning. Jag ligger inte i nån av riskgrupperna, så jag antar att jag haft maximal otur i min graviditet.
Är det någon av er som varit med om liknande? Vad har ni fått för svar på obduktionen och hur har utredningen gått till? Dom tog aldrig några blodprover eller urinprover på gyn när MA konstaterades, utan bara kolla om livmodern såg bra ut och att jag inte hade nån infektion. Och ni som blev gravida igen, hur gick det? Vad kan man kräva av vården för att känna sig trygg i nästa graviditet?