• Vivi01

Svar på obduktion efter MA?

Hej. Jag fick vid RUL i v19 reda på att fostret dött i magen v 16.. Detta tyckte jag var märkligt eftersom jag kände fosterrörelser i v17.
    6 veckor efter förlossningen fick vi svar på obduktionen av moderkakan och fostret. Läkarna kunde se att det blivit en blödning, ca 5 cm stor på moderkakan. Detta gjorde att moderkakan inte kunde livnära fostret med syre och näring. Fostret var tillväxthämmad och det var därför dom trodde att han dött i v16 fast han var minst 17 veckor.. Moderkakan hade alltså lossnat från livmodern och gjort en blödning.
    BM berätta att detta är vanligare hos kvinnor som röker, är överviktiga, har diabetes, är 40+ eller har havandeskapsförgiftning. Jag ligger inte i nån av riskgrupperna, så jag antar att jag haft maximal otur i min graviditet.

Är det någon av er som varit med om liknande? Vad har ni fått för svar på obduktionen och hur har utredningen gått till? Dom tog aldrig några blodprover eller urinprover på gyn när MA konstaterades, utan bara kolla om livmodern såg bra ut och att jag inte hade nån infektion. Och ni som blev gravida igen, hur gick det? Vad kan man kräva av vården för att känna sig trygg i nästa graviditet?

• Svar på tråden Svar på obduktion efter MA?
  • Anonym (Lotta)

Jag fick MA i v.20 men de sa att fostret dött 3-4 veckor tidigare. Detta var i mars.
    Jag fick själv jaga kliniken efter och fråga hur det gått på obduktionen. De såg inget fel på något och kallade det också "otur".

Vi vilade en mensperiod och gav oss på det igen, inget hände, på´t en gång till,  men jag fick nog tidigt missfall idag. Blöder som en stucken gris.

Löjligt, jag som alltid litat på min kropp och blev gravid första gången "oplanerat" och andra på första försöket. Jag börjar nu bli orolig.

Och faktiskt lite ledsen..

• Vivi01

Det är synd det du skriver om att du fick jaga kliniken för att få ett svar. Så ska det inte behöva vara. Det känns som att vården är ur-usla på att hantera missfall. Jag har känt mig ensam och oprioriterad i mitt missfall och jag kan gissa på att du känt likadant.

Det är inte rester du blöder ut då? Efter mitt MA blödde jag i 6 veckor. 4 veckor efter att jag slutat blöda fick jag min mens och det var något utöver det vanliga. Fruktansvärda smärtor två dagar innan och det forsa ut blod. Det var hinnor från moderkakan som fanns kvar i livmoder och kom ut i samband med mensen.

Vi fick rådet att vänta minst två mensperioder för att se att menscykeln blev normal och regelbunden innan vi försöker en gång till. Detta för att kunna säkerställa ägglossningen vid nästa graviditet. Samtidigt känns det bra att låta livmodern få tid att vila och ta igen sig innan vi försöker igen. 

Jag tror det är viktigt att man inte stressar fram en graviditet. För händer det ett missfall igen, och igen, och kanske igen så tar det på krafterna. Ta en dag i taget, och låt inte din längtan efter barn göra dig blind för allt annat livet har att erbjuda.

Lycka till.

• urenbrudssynvinkel

Fick veta i vecka 18 att vår bebis dött i v tolv. Vi har inte fått veta vad som hänt eller något utan dom säger att det nog bara är slumpen...

Dock fick vi jätte bra hjälp nu när vi var hos barnmorskan. VI fick bokat en tid till en läkare som berättade att ett foster som dör i magen och ligger där ett tag krymper.
    Han sa även att vi kan börja försöka sen direkt igen när man inte blöder mer för om kroppen inte är redo att bli gravid blir den inte det heller. Han sa det finns så mycket om hur länge man ska vänta och så och det är helt upp till en själv hur man känner och mår. 

Vi kom med överens om att vi kommer göra ett UL i v 10 nästa gång har tätare kontroller och så. Då kommer dom antagligen kolla navelsträngen,moderkakan, blodflöde och göra kub. Detta är vad min BM erbjöd oss. Jag ska även kontaka min BM så fort jag är gravid nästa gång.

Så kontakta din bm och se hur dom kan hjälpa er. Vi fick även frågan om vi behövde gå och prat med någon och så. V går hos en privat kan ju även vara bra att veta.

• Vivi01
    urenbrudssynvinkel skrev 2014-07-08 00:03:40 följande:

Fick veta i vecka 18 att vår bebis dött i v tolv. Vi har inte fått veta vad som hänt eller något utan dom säger att det nog bara är slumpen...

Dock fick vi jätte bra hjälp nu när vi var hos barnmorskan. VI fick bokat en tid till en läkare som berättade att ett foster som dör i magen och ligger där ett tag krymper.
    Han sa även att vi kan börja försöka sen direkt igen när man inte blöder mer för om kroppen inte är redo att bli gravid blir den inte det heller. Han sa det finns så mycket om hur länge man ska vänta och så och det är helt upp till en själv hur man känner och mår. 

Vi kom med överens om att vi kommer göra ett UL i v 10 nästa gång har tätare kontroller och så. Då kommer dom antagligen kolla navelsträngen,moderkakan, blodflöde och göra kub. Detta är vad min BM erbjöd oss. Jag ska även kontaka min BM så fort jag är gravid nästa gång.

Så kontakta din bm och se hur dom kan hjälpa er. Vi fick även frågan om vi behövde gå och prat med någon och så. V går hos en privat kan ju även vara bra att veta.

Undrar vart gränsen går när man gör en "utredning" på MA?Vi behövde inte ens be om det utan det var självklart att man skulle göra en obduktion och försöka hitta ett svar på vad som gjorde att inte överlevde.

Vi kommer också att få gå på tätare kontroller om vi får chansen att bli gravida igen. Något KUB eller navelsträng och blodflödeskontroll har vi inte blivit erbjudna, utan tidigt UL mest för att se så att det lilla livet därinne lever och för att hålla min oro för missfall borta såklart.

Önskar dig lycka till :)
  • urenbrudssynvinkel
    Vivi01 skrev 2014-07-09 20:21:26 följande:
    Undrar vart gränsen går när man gör en "utredning" på MA?Vi behövde inte ens be om det utan det var självklart att man skulle göra en obduktion och försöka hitta ett svar på vad som gjorde att inte överlevde.

Vi kommer också att få gå på tätare kontroller om vi får chansen att bli gravida igen. Något KUB eller navelsträng och blodflödeskontroll har vi inte blivit erbjudna, utan tidigt UL mest för att se så att det lilla livet därinne lever och för att hålla min oro för missfall borta såklart.

Önskar dig lycka till :)
    Önskar dig med all lycka till 
Svar på tråden Svar på obduktion efter MA?