• Pascaruu

Fodervärd åt försvarsmakten: hur går det till?

Hej, jag skrev i mitt förra ilägg om samma ämne, men jag vill få lite specifik information om hur processen som fodervärd åt försvarsmakten hundar går till? Är det någon med erfarenhet om området, någon som kanske varit fodervärd själv?

Tack igen!

• Svar på tråden Fodervärd åt försvarsmakten: hur går det till?
  • Jonna 81

Då jag är bekant med en person som jobbar just med foderhundar åt försvarsmakten blev vi tillfrågade om vi kunde tänka osa och ta hand om en tik ett tag då fodervärdarna inte kunde ha kvar henne. Då vi inte hade hund just då gick vi med på det. Man får med typ koppel, halsband, borste. Tror även matskålar och en bädd skulle följt med men det gjorde det inte. Fm står för foder som du får skickat till dig, dock inte hem utan till ett ombud. Du får välja själv om du vill träna med hunden, men inget måste. Du bör inte ha hunden lös för skulle den springa bort blir du ersättningsskyldig till fm, och det var en bra slant har jag för mig. Fm ordnad träffar där man kan träffa kullsyskonen och få lite tips med träning eller allmänt. När hunden är ca 1,5 år blir du kallad till en plats där fm gör ett L-test på hunden, går den igenom det så tar dom över hunden. Går den inte igenom så får du välja om du vill överta hunden, gör du inte det så kommer den omplaceras. Tar dom över den kan du om du vill få reda på efter en tid till vad den kommer utbildas som. Hoppas du fått lite mer koll. Bara å fråga om du undrar nåt, så ska jag försöka svara.

• ymmmi

Vissa hundar därifrån är väldigt väldigt vassa, tänk dig att dom avlar för att få vassa hundar.

• Pascaruu

Tack Johanna för din information och tips, jag undrar dock OM det skulle uppstå problem, i form av t.ex allergi eller dylikt (jag frågar för att vara beredd), finns det chans att kunna få hunden omplacerad, som du nämnde eller gäller avtalet i torrt och vått, om du förstår vad jag menar?

Vill bara veta vilket ansvar jag tar på mig, och finns chans att lämna över valpen om några oväntat skulle inträffa liksom!

• Jonna 81

Ja du kan säga upp kontraktet, det gjorde den familjen som hade "våran" hund. Exakt hur det går till vågar jag inte svara på dock. Har för mig att det är 1 månads "uppsägningstid" för att fm ska ha möjlighet att hitta ett nytt hem.

• Axo

Tänk på att försvarsmaktens hundar numera räknas som blandraser och om du får upp intresset för träning och tävling så får du inte tävla i bruks med den. Sen är ju deras avel lite tvivelaktig och de kanske inte alltid avlar på de mest hälsosamma linjerna.

• jamieblue
    Axo skrev 2014-06-05 11:50:13 följande:
    Tänk på att försvarsmaktens hundar numera räknas som blandraser och om du får upp intresset för träning och tävling så får du inte tävla i bruks med den. Sen är ju deras avel lite tvivelaktig och de kanske inte alltid avlar på de mest hälsosamma linjerna.
    Fast man får tävla med blandras i agility, drag, lydnad och rallylydnad. Alltid nåt :)
  • Axo
    jamieblue skrev 2014-06-05 12:27:36 följande:
    Fast man får tävla med blandras i agility, drag, lydnad och rallylydnad. Alltid nåt :)

Ja, visst får man det, men det är ju något att ta med i beräkningen när man skaffar en hund från FM.
  • jamieblue
    Axo skrev 2014-06-05 12:32:07 följande:

Ja, visst får man det, men det är ju något att ta med i beräkningen när man skaffar en hund från FM.
    Absolut.
  • GrodanHopp

Finns en super bra tråd på Flash Back om det. Kan tyvärr inte länka från mobilen, men den är inte svår att hitta.

Svar på tråden Fodervärd åt försvarsmakten: hur går det till?