• Camilla04

Fråga om Läkemedlet Visanne & tips på graviditet

Hej på er

Har själv endometrios som upptäcktes för 10 år sedan genom titthålsoperation. Fick då sprutbehandling på 6 månader. 4 månader senare så vart jag gravid

Nu på senare tid (för ca 2 år sedan) började jag känna av att dessa var tillbaka, och då vi nu vill ha en liten bebis och vi försökt i ca 10 månader och inget hänt så var det dags att söka sig till kvinnokliniken för att höra hur vi ska gå vidare.. Kan tillägga att jag nu är 34 år så min ålder ligger inte direkt till min fördel just nu :-/

Fick då veta att sprutor inte var något alternativ utan att jag skulle äta något som heter Visanne i 84 dagar istället. Nu till min fråga, är det någon som har erfarenhet av denna medicin? Nyfiken på både bra och dåliga effekter..

Någon som vet om man måste ta dessa i 84 dagar eller om man kan klara sig med att äta dessa i en månad för att ge effekt? Om jag förstått det rätt så är det gulkroppshormonet som min kropp behöver..!? Kan vara ute och cykla :P
    Är det även någon som vet vad man kan äta/ vad man inte bör äta, hokus pokus, osv. för att öka chanserna till graviditet så vore det toppen

Tacksam för alla svar jag kan få

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-05 19:59
    Ingen?

• Svar på tråden Fråga om Läkemedlet Visanne & tips på graviditet
  • Brioche

Jag har ätit Visanne sedan i januari och tyckte att jag märkte av en klar förbättring redan första månaden. Det här halvåret har jag mått bättre än jag gjort någon gång under de tio senaste åren. Jag har fått ett par riktiga mensblödningar under tiden, lite spottings och några finnar, i övrigt inga biverkningar alls.

Håller tummarna att det funkat/funkar för dig!

• Jenibor

Ser att det är ett tag sedan inlägget skrevs, men svarar ändå ifall det är någon som är nyfiken på Visanne.

Jag har ätit Visanne sedan februari 2014. Hade väldigt jobbiga biverkningar de första 2-3 månaderna. Biverkningarna var: fruktansvärd migrän, sömnsvårigheter, nedstämdhet, humörsvängningar, oregelbundna blödningar (oftast i ett par dagar, men även blödning i mer än en månad) och akne. Tappade också väldigt mycket hår under en period. Upplever även att jag är mer lättpåverkad när jag dricker alkohol, men är osäker på om det beror på Visanne. Någon annan som känner igen sig?

Under de första 3 månaderna var mina endometriossmärtor som vanligt och jag var nära på att avsluta behandlingen. Sedan hände plötsligt något och jag märkte direkt att jag började må bättre. Biverkningarna avtog mer och mer och mina smärtor började också försvinna alltmer. Nu har jag ätit Visanne i 10 månader och jag mår bättre än på länge. Har fortfarande en del problem med akne och med humöret. Blödningar har jag inte haft sedan i våras. Helt smärtfri är jag inte, men för mig har Visanne gjort en positiv skillnad.

Önskar alla er andra med endometrios lycka till

Svar på tråden Fråga om Läkemedlet Visanne & tips på graviditet