• Anonym (Anonym)

Måste jag anmäla mig som arbetslös?

Hej!
    Jag är just nu hemma med vårt första barn, samtidigt som jag studerar på distans, studierna slutar om en vecka. Under hösten och vintern kommer jag att vara föräldraledig, åtminstone fram tills 2015. 

Jag har nu fått veta att jag inte får komma tillbaka till det arbete som jag hade innan föräldraledigheten. Min fråga är nu om jag måste anmäla mig som arbetslös till arbetsförmedlingen, trots att jag tänker vara hemma resten av året? Jag tänker så att det inte blir något fel med ersättningen från er.

Tacksam för svar.
    Vänliga hälsningar

• Svar på tråden Måste jag anmäla mig som arbetslös?
  • Försäkringskassan

Hej!

När du är ledig för vård av ett barn som inte har fyllt 1  år är din sjukpenninggrundande inkomst
    ( SGI) skyddad. 

För den som är helt ledig  efter barnets 1-årsdag  gäller att man ska ta ut hel föräldrapenning minst                    fem dagar per vecka för att behålla SGI.

När du inte tar ut föräldrapenning så kan du kan även få behålla din SGI när du är anmäld på Arbetsförmedlingen och när du studerar och får löpande studiestöd från CSN,  så kan du få behålla din SGI under studieperioden.

Länk till Faktablad:http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar201401.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar 
    Vera, handläggare

• Anonym (Anonym)

Tack för svar. Men då måste jag alltså anmäla mig på arbetsförmedlingen nu när studierna är slut? Trots att jag inte kommer vara arbetssökande, eftersom jag kommer vara föräldraledig? Dottern är över ett år. 

Eller vi säger så här, om jag tar ut fem dagar föräldrapenning/vecka nu, måste jag då anmäla mig till arbetsförmedlingen? Samma sak om jag väljer att ansöka om vårdnadsbidrag och inte ta ut någon föräldrapenning, (då är SGI:n är vilande om jag förstått det rätt), måste jag trots allt anmäla mig till arbetsförmedlingen?

Det kanske är jag som har svårt att förstå vad som gäller =)

• Försäkringskassan

Hej!

Har du inte haft något studiemedel under tid du har studerat och barnet har blivit 1 år behöver du ta ut minst 5 hela dagar/v med föräldrapenning från barnets 1 årsdag för att ha fortsatt sgi skydd.

Så länge du är helt föräldraledig med uttag av föräldrapenning minst 5 dagar/v behöver du inte anmäla dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Detta gör du din första vardag efter avslutad tid med föräldrapenning.

Angående vårdnadsbidrag:

Om du får kommunalt vårdnadsbidrag och arbetar mindre än tidigare sänks din SGI. Arbetar du inte alls blir den noll. Men när du inte längre får vårdnadsbidrag kan du i vissa fall få tillbaka den SGI som du hade innan du fick bidraget. Det gäller till exempel om du i direkt anslutning till att vårdnadsbidraget upphör

-är sjukskriven,

-söker arbete och är inskriven på Arbetsförmedlingen

-vårdar barn som inte har fyllt ett år.

Tänk på att om du, eller den andra föräldern, får till exempel föräldrapenning, arbetslös-hetsersättning eller aktivitetsstöd har du inte rätt till kommunalt vårdnadsbidrag för samma kalendermånad. Det kan innebära att du inte får tillbaka den SGI som du hade innan du fick vårdnadsbidraget. Saknar du arbetsinkomst har du inte rätt till SGI.

Under tid du har vårdnadsbidrag behöver du alltså inte anmäla dig som arbetsökande på Arbetsförmedlingen.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (Anonym)

Tack för väldigt bra svar! Nu har jag koll!

Svar på tråden Måste jag anmäla mig som arbetslös?