• Shibby

Kan man ha vit klänning på "bögbröllop"?

I helgen ska jag och min sambo på bröllop, där paret är två män. Alltså ingen traditionell brud. Min fundering är om jag kan ha en vit (ljust crémefärgad) klänning med svart bolero över. Det är ingen klädkod så vet inte om det är okej eller inte?

• Svar på tråden Kan man ha vit klänning på "bögbröllop"?
  • Shibby
    Radhuspinglan skrev 2014-06-05 16:38:56 följande:
    Det kommer att vara ett Midvinterbröllop, skall tilläggas. ;)

Haha, det låter som att du har bilden framför dig! Jag personligen kommer inte att ha någon klädkod och jag kommer inte bry mig speciellt om människor kommer i svart eller vitt med tanke på att de jag kommer bjuda bjuder jag ju för att jag vill spendera den dagen med dom. Inte för att dom bara ska vara utfyllnad i kyrkan liksom :-P
  • Petite Chérie
    Ingram skrev 2014-06-05 16:39:13 följande:
    Människors bröllop ser ju idag också väldigt olika ut, vissa gifter sig i skinnklädsel, vissa har en röd klänning och andra shorts.
    Såg nyligen bilder från Kim Kardashians bröllop och där var det väldigt mycket urringad, vågat och inte direkt klassisk bröllopsklädsel så detta ser rätt annorlunda ut.

Ojdå. Ingen jag känner skulle gifta sig i något sånt och gästerna skulle inte heller klä sig så.

Som sagt, olika kretsar.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Ingram
    Petite Chérie skrev 2014-06-05 16:46:55 följande:

Ojdå. Ingen jag känner skulle gifta sig i något sånt och gästerna skulle inte heller klä sig så.

Som sagt, olika kretsar.

Jag har varit på något bröllop där gästerna haft rätt mycket Roberto Cavalli- stilen om man säger så, sen har jag varit på andra också.
    I Miami där jag bor känns det som att de flesta bröllop innehåller rätt mycket urringad, starka färger eller kortkort...det är iofs annat klimat.
    Men de flesta bröllop är ju trots allt rätt normala, festen hålls i en lokal som man hyrt av kommunen eller kyrkan och man sitter på ihopfällbara stolar...rätt enkelt liksom.
    Personligen tycker jag att man som värd alltid ska ge så mycket information till gästerna som möjligt, ska jag gå på en stor fest så vill jag ha all fakta på bordet och inte behöva anstränga mig för att ta reda på saker...jag vill bara dyka upp.
  • Ingram
    Petite Chérie skrev 2014-06-05 16:46:55 följande:

Som sagt, olika kretsar.

måste även tillägga att på Prins Albert av Monacos bröllop var det rätt blandad klädsel och vad jag minns så hade hans syster en vit kortare klänning på sig...då var det ändå kungligt bröllop (om än på rivieran).
  • Radhuspinglan
    Shibby skrev 2014-06-05 16:41:53 följande:
    Haha, det låter som att du har bilden framför dig! Jag personligen kommer inte att ha någon klädkod och jag kommer inte bry mig speciellt om människor kommer i svart eller vitt med tanke på att de jag kommer bjuda bjuder jag ju för att jag vill spendera den dagen med dom. Inte för att dom bara ska vara utfyllnad i kyrkan liksom :-P

Låter sunt! :) Jag kommer inte kasta ut nån som kommer i jeans och t-shirt heller. ;)
  • Petite Chérie
    Ingram skrev 2014-06-05 16:50:22 följande:
    Jag har varit på något bröllop där gästerna haft rätt mycket Roberto Cavalli- stilen om man säger så, sen har jag varit på andra också.
    I Miami där jag bor känns det som att de flesta bröllop innehåller rätt mycket urringad, starka färger eller kortkort...det är iofs annat klimat.
    Men de flesta bröllop är ju trots allt rätt normala, festen hålls i en lokal som man hyrt av kommunen eller kyrkan och man sitter på ihopfällbara stolar...rätt enkelt liksom.
    Personligen tycker jag att man som värd alltid ska ge så mycket information till gästerna som möjligt, ska jag gå på en stor fest så vill jag ha all fakta på bordet och inte behöva anstränga mig för att ta reda på saker...jag vill bara dyka upp.

Att ringa ett 2-minuterssamtal kan ju knappast ses som att anstränga sig.

Ingram skrev 2014-06-05 16:52:44 följande:
    måste även tillägga att på Prins Albert av Monacos bröllop var det rätt blandad klädsel och vad jag minns så hade hans syster en vit kortare klänning på sig...då var det ändå kungligt bröllop (om än på rivieran).

Mitt bröllop kommer se något annorlunda ut. Men då vet jag att vissa inte vet, så jag får försöka få fram det på något sätt även fast jag tvivlar på att någon kommer dyka upp i vit klänning.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Ingram
    Petite Chérie skrev 2014-06-05 17:01:36 följande:

Att ringa ett 2-minuterssamtal kan ju knappast ses som att anstränga sig.

Mitt bröllop kommer se något annorlunda ut. Men då vet jag att vissa inte vet, så jag får försöka få fram det på något sätt även fast jag tvivlar på att någon kommer dyka upp i vit klänning.

Jag tycker inte att man ska behöva kontakta värdparet för att fråga hur man ska klä sig, det ska framgå tydligt ändå...
  • Hypnotica
    Radhuspinglan skrev 2014-06-05 16:36:43 följande:
    Har bara läst trådstarten. Jag anser att du absolut kan ha gräddvitt. På mitt framtida bröllop så kommer jag att bära en snövit klänning och gästerna kommer få "order" om gräddvita, knälånga klänningar (männen gräddvita kostymer eller svarta med vita skjortor - det är inte bestämt än).
    Tänker du ha gäster eller rekvisita på dit bröllop?
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • sharatec
    Hypnotica skrev 2014-06-05 17:25:17 följande:
    Tyvärr en lite motiverad fråga... Man anger normalt stilnivå till ett bröllop, inte färgerna (undantaget tärnorna, kanske?).
  • sharatec
    Radhuspinglan skrev 2014-06-05 16:36:43 följande:
    Har bara läst trådstarten. Jag anser att du absolut kan ha gräddvitt. På mitt framtida bröllop så kommer jag att bära en snövit klänning och gästerna kommer få "order" om gräddvita, knälånga klänningar (männen gräddvita kostymer eller svarta med vita skjortor - det är inte bestämt än).
    Men jag kanske missförstår - har du tänkt betala för gästernas kläder? I så fall är det nog okej.
  • Vlad

Jag hade inte haft det om jag inte hade känt brudparet väldigt väl och visste att de var den sortens personer som hade kunnat vara ok med det. Utan klädkod hade jag nog gett mig på att fråga eftersom de antingen inte bryr sig eller också förväntar sig högtidsklädsel (även om det vore ett ganska vanskligt sätt att uttrycka det på nuförtiden)

• lille Birger

Vit klänning och stringsvarta trosor. Ja, det blir väldigt bra.

• Radhuspinglan
    Hypnotica skrev 2014-06-05 17:25:17 följande:
    sharatec skrev 2014-06-05 18:11:34 följande:
    Men jag kanske missförstår - har du tänkt betala för gästernas kläder? I så fall är det nog okej.

Jag har en nära vän som fixar allas kläder. Det ska vara snyggt vettu. ;) Men viktigast är givetvis att alla trivs och har det bra. Men det är  bara nära och kära som kommer, så det blir bra hur det än blir. Det kan bli snöstorm, tappad tårta och trasiga högtalare, det kommer inte att göra nått alls. Sån stämning brukar vi ha i min bekantskapskrets.

• sharatec
    Radhuspinglan skrev 2014-06-05 19:09:43 följande:

Jag har en nära vän som fixar allas kläder. Det ska vara snyggt vettu. ;) Men viktigast är givetvis att alla trivs och har det bra. Men det är  bara nära och kära som kommer, så det blir bra hur det än blir. Det kan bli snöstorm, tappad tårta och trasiga högtalare, det kommer inte att göra nått alls. Sån stämning brukar vi ha i min bekantskapskrets.

Då förstår jag. :)
  • Hypnotica
    Radhuspinglan skrev 2014-06-05 19:09:43 följande:

Fair enough.

Det är faktiskt lite ovanligt att man betalar gästernas kläder, nomalt sätt brukar brudparet "kräva" en specifik utstyrsel som i princip alla gäster inte har och måste betala ur egen ficka....
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Rockstar

Jag hade inte brytt mig alls om någon kom i vitt på mitt bröllop! Så länge det inte ser ut som en brudklänning

• iknasi

Skulle ja ha någon vit klänning på mig, så skulle det isåfall vara med något mönster/blommor ect. (Sommarklänning). Det hade jag på ett bröllop för länge sedan, checkade såklart med bruden innan om det var ok. Men jag hade inte haft den klänningen på mig som du beskriver, det låter mer brudlikt.

• Furtuna

Njä vitt på bröllop undviker jag om jag inte är en del av brudparet.. Bara lättast så, så slipper man att de tar illa upp ifallifall.. :)

Svar på tråden Kan man ha vit klänning på "bögbröllop"?