• Neo4ever

fler som har småbarn yngre än 3 som e sjuka nästan jämt?astma???

Hej jag har en son som är 2 år..han e mer sjuk än frisk,han e frisk 1 vecka i månaden å resten sjuk..han blir alltid jätte sjuk,medtagen å hög feber,alltid över 39..sover å dricker e det han gör mest!! han har haft två ordentliga kruppanfall med andnöd..sen i februari i år drabbades han av en bekteriell bronkit(lunginflammation) å fick penicillin..varit sjuk ett par gånger till sen nu e maj drabbades han ytterligare av en bakteriell bronkit å fick penicillin igen.. Han har varit mer hemma än på dagis.. Även dom har sagt att sonen e oftare å allvalirligare sjuk än dom andra,vänner å bekanta med barn e samma ålder tycker oxo att han e sjuk oftare än andra.. När han väl e frisk så rosslar å hostar han ganska mkt.. Så vi har nu bestämt att han ska göra än astma utredning för att se om det e det han har,hans pappa har både astma å allergi!! Någon som har barn i samma el liknande situation??

• Svar på tråden fler som har småbarn yngre än 3 som e sjuka nästan jämt?astma???
  • maribel

Ja, min son fick RS när han var 4mån vilket ledde till astma. Varje mån blev han förkyld och hade rossel, andnöd eller hosta i 3v sen var han frisk 1v och så började det om igen. Hade nästan 300 vab dagar när han var liten. Han var öronbarn också och vi fick besöka läk eller sjukhuset varannan vecka för olika grejer. Utredningar gjordes och läkarna kom fram till att han var extra känslig och nedsatt i immunförsvaret pga alla infektioner och hans astma. Vi hade "ett helvete" hemma med alla vaknätter. Men idag är han 5½ och inte mer sjuk än andra i hans ålder. Hans astma är kvar men det är sällan vi behöver uppsöka läk.

Det blir bättre ju äldre dem blir då dem klarar bakterier lättare men vi undvek alla köpcentrum och andra ställen där det finns mycket bakterier.

• Neo4ever
    maribel skrev 2014-06-06 15:57:13 följande:
    Ja, min son fick RS när han var 4mån vilket ledde till astma. Varje mån blev han förkyld och hade rossel, andnöd eller hosta i 3v sen var han frisk 1v och så började det om igen. Hade nästan 300 vab dagar när han var liten. Han var öronbarn också och vi fick besöka läk eller sjukhuset varannan vecka för olika grejer. Utredningar gjordes och läkarna kom fram till att han var extra känslig och nedsatt i immunförsvaret pga alla infektioner och hans astma. Vi hade "ett helvete" hemma med alla vaknätter. Men idag är han 5½ och inte mer sjuk än andra i hans ålder. Hans astma är kvar men det är sällan vi behöver uppsöka läk. Det blir bättre ju äldre dem blir då dem klarar bakterier lättare men vi undvek alla köpcentrum och andra ställen där det finns mycket bakterier.

Hej tack för ditt svar.. Vi har oxo uppsökt läkare ofta p.g.a att sonen varit så mkt sjuk å medtagen..han har redan än lång journal på sjukan..jag funderar på att kontakta barnmotagningen å be dom göra en grundlig utredning vad som e fel..e det så att dom hittar nåt så kan vi få plats på ett annat dagis för överkänsliga barn,å det skulle behövas..där min son går skickas barna sjuka till dagis.. Skönt att höra att det blir bättre när dom blir äldre
  • mammalovis

Men vad har ni för medicinering till honom?

Nu är min tös ett år idag. Hennes förkylningar började vid ett halvår. Sedan hade hon dubbel ögoninflammation, dubbel öroninflammation och luftrörskatarr eller om det var bronkit. Det var på väg att bli lunginflammation i mitten av veckan, men bromsades av Airomir. Efter den veckans läkarbesök har vi behandlat med både Airomir och Fluitide. Innan återbesöket 3 månader senare hade hon några dagar hon var helt frisk efter vi trappat ner Fluitiden efter 2-3 veckor i 3-4 vändor.
    Vid återbesöket fick hon ett granulat (Montelukast/Singular) mot hostan. Vi höll på en vecka, tills vi i samråd med läkaren avslutade då hon bajsade 6-7 lösa blöjor per dag. Sedan hade vi dubbel dos Fluitide i 3-4 veckor innan vi nu har en dos morgon och kväll fram till midsommar för att sedan trappa ner och fasa ut helt. Sedan återbesökets förkylning med Montelukast/längre användning av Fluitide har hon varit frisk även om syrran blivit sjuk med snuva, hosta och feber. Det återstår att se hur länge det varar.

Syrran på 3,5 år har numera Ventoline i kombination med Vortex. Innan hade hon flytande sedan 3 månaders ålder, vilket hjälpte dåligt.

• mammalovis

Jag vet inte om de diagnosticerat henne, men de pratar om förkylningsastma. Nästa uppföljning blir i oktober, då de hoppas hon ska vara medicinfri juli och augusti.

Med äldre barn över 2 år krävs det 3 förkylningar de är andningspåverkade under ett år för att få remiss till Barn- och ungdomsmedicinska mottagningen. De skulle kolla hennes journal nu när hon fått blåsljud på hjärtat som kunde orsakas av kraftig tillväxt eller kraftiga infektioner, just med tanke på om hon kunde behöva underhållsmedicineras.

Svar på tråden fler som har småbarn yngre än 3 som e sjuka nästan jämt?astma???