• Anonym (Elisabeth)

vet inte vart jag ska ta vägen...

Hej! Jag fick missfall för några dagar sedan, det gör så ont i mig. Jag kommer inte få höra mitt barns hjärta slå, kommer inte få se när mitt barn gå för första gången osv. Känns som att det är mitt fel att min bebis inte kunde utvecklas mer, att min kropp stötte bort barnet. Känns som att jag kunde ha gjort något annorlunda? Jag kommer vara livrädd när jag blir gravid igen (försöker inte, planerar inte barn för tillfället) att jag kommer få missfall igen. Hur ska jag komma över detta? Varje gång jag ser en kvinna som är gravid eller nyfött barn gör det ont i mig. Gråter nästan varje dag.. Folk runt omkring mig förstår inte vad jag går igenom. Kräver inte att dom ska kunna sätta sig in i min situation men ändå få några uppmuntrande ord... För när jag fick mitt missfall så sa jag till min vän att jag behövde vara liiite ifred, att jag behövde tid för mig själv. Då tyckte hon att jag bara tänkte på mig själv? Hon mår också dåligt men behövde kanske bara EN dag för mig själv, är jag självisk då? Och pappan till barnet är inte ledsen som jag är (barnet var ej planerat) Han finns för mig. Men för mig är detta en stor grej det verkar inte ens påverka honom? Jag vill bara ligga i min säng hela tiden. Har ingen kraft alls, ibland vill jag ge upp, vet inte vart jag ska ta vägen. Är så förvirrad helt lost.

• Svar på tråden vet inte vart jag ska ta vägen...
  • Anonym (Ledsamt)

Beklagar verkligen ditt missfall och din sorg.

Det finns nog lika många reaktioner som det finns människor i en sådan situation.

En del blir utom sig och en del tar det ganska lätt.

Beroende på hur man ser på det och tänker.

• Anonym (2 ma/mf)

Ditt missfall var inte ditt fel. Inget du kunde rå för på något sätt. Du kunde inte ha gjort något annorlunda. Jag känner igen känslan. Jag har haft två missfall. Jag tänkte som dig. Kände mig verkligt misslyckad. Båda missfallen på raken. Jag hatade min kropp då och gick igenom allt jag ätit, druckit etc.. och funderade vad som kunde ha gjort det. Man vill ju ha ett skäl, så man vet hur man ska göra nästa gång för att det ska gå bättre. Ändå fick jag såklart aldrig några svar. Jag gjorde nog inget annorlunda nästa gång därefter. Jag fick min bebis tredje gången gillt. Sedan dess har jag lärt mig att inte anklaga mig själv. Jag hoppas du slipper dina skuldkänslor snart.

• charlotte9393
    Anonym (Ledsamt) skrev 2014-06-07 10:39:19 följande:

Det finns nog lika många reaktioner som det finns människor i en sådan situation.

Tack! Även om barnet inte var planerat så slog detta hårt på mig..
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (2 ma/mf) skrev 2014-06-07 15:04:27 följande:
    Ditt missfall var inte ditt fel. Inget du kunde rå för på något sätt. Du kunde inte ha gjort något annorlunda. Jag känner igen känslan. Jag har haft två missfall. Jag tänkte som dig. Kände mig verkligt misslyckad. Båda missfallen på raken. Jag hatade min kropp då och gick igenom allt jag ätit, druckit etc.. och funderade vad som kunde ha gjort det. Man vill ju ha ett skäl, så man vet hur man ska göra nästa gång för att det ska gå bättre. Ändå fick jag såklart aldrig några svar. Jag gjorde nog inget annorlunda nästa gång därefter. Jag fick min bebis tredje gången gillt. Sedan dess har jag lärt mig att inte anklaga mig själv. Jag hoppas du slipper dina skuldkänslor snart.

Även om jag vet att det inte är mitt fel så känns det som att jag kunde ha gjort något annorlunda. Jag fick en chock när jag fick veta att jag var gravid. Började dagdrömma om hur det skulle vara att ha en bebis men sen fick jag en rejäl chock när jag fick mitt missfall. Hela min värld stannade upp. Grät hela dagen, men försöker gå vidare. Kan inte göra något åt det. Får bara försöka gå vidare.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Ledsamt) skrev 2014-06-07 10:39:19 följande:

Tack! Även om barnet inte var planerat så slog detta hårt på mig..
  • Anonym (2 ma/mf)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2014-06-09 22:57:12 följande:

Även om jag vet att det inte är mitt fel så känns det som att jag kunde ha gjort något annorlunda. Jag fick en chock när jag fick veta att jag var gravid. Började dagdrömma om hur det skulle vara att ha en bebis men sen fick jag en rejäl chock när jag fick mitt missfall. Hela min värld stannade upp. Grät hela dagen, men försöker gå vidare. Kan inte göra något åt det. Får bara försöka gå vidare.
    Ja jag förstår dig precis där. Jag hade samma känsla länge efter mitt första missfall. Ännu värre blev det när graviditeten efteråt gick samma väg. Jag grät nog dag och natt länge. Sedan när jag jobbade igen och levde, var det som att känna sig halv länge. Jag trodde aldrig jag skulle bli mig själv igen. Nu har det gått flera år och jag fick ett barn sedan, ändå kan jag känna sorg över missfallen som var när jag tänker på dem nu med. Inte lika starkt dock.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (2 ma/mf) skrev 2014-06-10 07:16:51 följande:
    Ja jag förstår dig precis där. Jag hade samma känsla länge efter mitt första missfall. Ännu värre blev det när graviditeten efteråt gick samma väg. Jag grät nog dag och natt länge. Sedan när jag jobbade igen och levde, var det som att känna sig halv länge. Jag trodde aldrig jag skulle bli mig själv igen. Nu har det gått flera år och jag fick ett barn sedan, ändå kan jag känna sorg över missfallen som var när jag tänker på dem nu med. Inte lika starkt dock.

Det kommer ta lång tid för mig att komma över detta, försöker att inte tänka på det men tankarna kommer tillbaka ändå. Det gör även ont i mig när jag ser mammor med sina nyfödda bebisar. 
    Min kompis vill att jag pratar med någon om det, men det känns för jobbigt.. 

• Anonym (2 ma/mf)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2014-06-10 19:35:58 följande:

Det kommer ta lång tid för mig att komma över detta, försöker att inte tänka på det men tankarna kommer tillbaka ändå. Det gör även ont i mig när jag ser mammor med sina nyfödda bebisar. 
    Min kompis vill att jag pratar med någon om det, men det känns för jobbigt.. 

Jag fick erbjudande om att gå till psykolog efter mitt andra missfall. Det var nog det bästa jag gjort. Inte så att smärtan försvann, men det var så skönt att prata med någon. Alla hemma och mina vänner hade hört min sorg om och om igen, så det kändes gott att prata med någon som verkligen lyssnade och förstod. Denna fina psykolog letade fram massa artiklar till mig om missfall och vad som forskats om det etc. Hon gav mig massa ideer om hur jag skulle gå vidare om jag skulle försöka igen. Hon gav mig hopp på så många vis.
Svar på tråden vet inte vart jag ska ta vägen...