• avil

vad kan man kräva vid extrajobb??

Går på schemarad/fast jobb. OM man blir utringd extra en helg av chefen pga att det är sjukdom/kort om folk. Vad kan man "kräva"? Hon kan ju beordra ut en-men man KAN ju vara förhindrad,dvs inte hemma,onykter mm..... Men om man går med på extrapass en helg. KAN man då säja,Okej tar det då man ska ha kval övertid då det är helg(det är ju enligt avtal)+ att jag vill ha en extraledig dag-då man annars skulle jobbat många dagar i rad.
    Går det,får man det,kan man göra så?? Ställa lite motkrav?

• Svar på tråden vad kan man kräva vid extrajobb??
  • Currykoalan

Ja, såklart man kan. Arbetsgivaren säger då antingen ja eller nej. Du får helt enkelt prova. På min arbetsplats brukar en del av de som rings i vara rätt bra på att förhandla sig till litegrann utöver det som avtalet reglerar och vad jag vet är det oftast de personerna som sedan man kommer att tänka på vid tex befodran osv. För de verkar kunna ta initiativ och är framåt. På andra arbetsplatser jag varit på har sådant setts som närapå arbetsvägran. Det beror alltså på kulturen inom företaget.

• avil
    Currykoalan skrev 2014-06-07 22:14:29 följande:
    Ja, såklart man kan. Arbetsgivaren säger då antingen ja eller nej. Du får helt enkelt prova. På min arbetsplats brukar en del av de som rings i vara rätt bra på att förhandla sig till litegrann utöver det som avtalet reglerar och vad jag vet är det oftast de personerna som sedan man kommer att tänka på vid tex befodran osv. För de verkar kunna ta initiativ och är framåt. På andra arbetsplatser jag varit på har sådant setts som närapå arbetsvägran. Det beror alltså på kulturen inom företaget.
    Okej-Ja sålart! Sant. Och i kommunal hemtjänst antar jag att det är nästintill arbetsvägran OM man kräver extra ........ :-0 . Men men. Ville bara kolla lite om nån visste nå.
     Har inte varit med om situationen själv,men vi har en väldigt strikt chef. Hon ger liksom inte ens för sånt vi jobba över eller så Så man VILL ju ite gärna ge henne det lättsamt heller. Jag jobbar gärna extra OM jag får nå för det....typ. o INTE bara ett tack...
Svar på tråden vad kan man kräva vid extrajobb??