• Uppsara

    Letrozol istället för Pergotime

    Hej! Har fått Letrozol utskrivet istället för Pergotime, någon som använt sig av det och fått ett plus?


  • Svar på tråden Letrozol istället för Pergotime
  • Uppsara

    Tydligen är det lika effektivt, ska tas mellan dag 3 och 7 i cykeln för äggstimulering, thats it... Hur länge äter man Pergotime? Man har upptäckt att den medicinen inte bara är hjälpsam mot bröstcancer tydligen!! Kostar runt 60:- tror jag

  • Eleonor01

    Dag 5-9 äter man pergo. Tror det e samma pris. Betalar inget för jag har gått över gränsen för gratis medicin

  • pysslaren

    Min läkare skrev ut Letrozol då Pergotime inte hade någon effekt på mig. Letrozolen har gett mycket bättre resultat!

  • Nehlia

    Jag äter också Letrozol nu. Till en början blev var jag lite skeptiskt för att det just används mot bröstcancer men man får väl hoppas att läkaren har koll.

  • Lifehappends

    Hejsan.

    Jag har fått pergotime utskrivet men här skriver ni om Letrozol. Är det samma effekter? Vi vill väldigt gärna ha igång min ÄL nu så vi kan bilda famlij. saknsden är total efter en liten knatte.  HAr ni som testat detta fått plus? :)


     


    // Har hoppet uppe.. Borde kanske ringa läkaren för nya recept?

  • pysslaren

    Har tagit min andra dubbelkur Letrozol och det visade sig att jag hade två mogna ägg den här gången, en på varje äggstock så risk för tvillingar. Om det ens blir nåt alls... vågar inte hoppas.. En vecka kvar tills jag kan testa..

  • beckybe83
    Pandamamma79 skrev 2014-06-08 07:42:35 följande:

    Varför har du fått ett läkemedel som annars ges till patienter med bröstcancer?


    Därför att det används i korta doser till att stimulera ägglossningen.
    Här kan du läsa om dess användning inom Fertilitet.

    www.linne.se/letrozol/

    Skillnaden mot Pergo, som jag förstått, är att på pergo måste man göra uppehåll, max 3 månader i rad, medan Letrozol är det bara att köra på.
  • pysslaren

    Jag har plussat med Letrozol :) Som jag nämnde tidigare så gav dubbelkuren mig en äggblåsa på varje äggstock, men det blev ändå bara en liten parvel där inne ;) Anledningen till att Letrozol skrivs ut till kvinnor med PCO istället för Pergotime är för att alla inte får effekt av Pergotime. För min del var det så i alla fall. Det hände inte ett dugg med pergotime medan letrozol gav effekt direkt när vi hittat rätt dos. Jag tror att läkemedlen verkar lite olika. Som jag förstått det så verkar Letrozol på så sätt att det sänker nivåerna av östrogen under behandlingen, vilket i mitt fall gav liknande klimakteriebesvär med svettningar osv. Min gynläkare sa att detta var helt normalt. Den låga östrogenhalten stimulerar sedan produktionen av follikelstimulerande hormon som leder till ägglossning.

  • Lifehappends

    Nu har jag faktiskt äntligen fått tag i Pergotime och har kört två ggr. Nu inväntar jag att kunna testa mig eller att mensen kommer. Min första kur´med pergo på en tablett var värdena väldigt låga och plutte liten menstration kom efter 6 v istället för "planerade" 4v. Nu har jag kört andra kuren och vi ökade till två tabletter men pratade med barnmorskan igår, värdena jag testat på va fortfarande sååå sjukt låga. NU ger vi de en sista chans på 3tabletter + undersökning vid intaget av dessa (så får vänta in  mensen nu). För som vanligt känner jag på mig att det inte blivit nån bebis där inne, men får testa om nån vecka om inte mensen kommer.


     


    Men annars efter vad ni skriver så med min PCOS kanske Letrozol är ett självklart val. är bara rädd att inte min barnmorska ska skriva ut detta till mig.

Svar på tråden Letrozol istället för Pergotime