• Beccus

har hon autism?

Jag har 3 barn, en pojk på snart 11 år, en flicka på 4,5 år och en flicka på knappt 3 månader.
    Min 4åring är sen i språket, har fortfarande stora problem att göra sig förstådd. Hon har svårt att leka, både med andra barn och för sig själv på sitt rum.. Nu när jag har en bebis som ger mig.stora tandlösa leende som går från ena örat till det andra så är det en sak till som jag har reagerat på. Hon kan varken skratta eller le. Letade igenom bilder från det hon var bebis fram till idag, inte ett enda leende.. Nu när jag har nämnt det till vissa så är det fler som har tänkt på det.
    För ca 1 år sen började hon gå hos en logoped. 4 möten och lika många logopeder på detta år. I höstas pratade jag med bvc om hennes utveckling mm och vi blev skickade till en psykolog som gjorde ett par tester. Alla tester visar på en utvecklingsförsening och det blev remiss till habiliteringen där vi ni hunnit vara ett par gånger.
    Jag tror att hon har nån form av autism, ev nån lättare form av utvecklingsstörning också.
    Hur och när har ni märkt/fått reda på att era barn har autism? Eller är jag helt ute och cyklar med mina funderingar och tankar?

• Svar på tråden har hon autism?
  • viseversa

Vi har samma funderingar med vår son på 3år. Han har börjar en utredning för autism på BUP. Dock skrattar och ler han massor. Men pratar gör han inte samt andra "problem" be om en utredning på Bvc så dom skickar en remiss till BUP.

• Beccus
    viseversa skrev 2014-06-08 13:17:29 följande:
    Vi har samma funderingar med vår son på 3år. Han har börjar en utredning för autism på BUP. Dock skrattar och ler han massor. Men pratar gör han inte samt andra "problem" be om en utredning på Bvc så dom skickar en remiss till BUP.

Hon går redan på habiliteringen så eventuell utredning kommer nog göras där. Hon ska observeras under en viss tid till att börja med både där och dom kommer ut till dagis och kollar hur hon funkar med barnen där och prata med personalen.
  • Mumin80

Hos vår dotter så var det väl främst den sena språkutvecklingen, det (bristande) sociala samspelet, hyperaktiviteten och utbrotten som gjorde att vi sökte hjälp. 

När det gäller skratt och leenden, så reflekterade jag någongång efter att ha fått andra barnet över att dottern visserligen var ett glatt barn som log och skrattade över mycket. Men hon gjorde det vanligtvis för att hon var glad själv eller såg nåt som hon tyckte var roligt. Däremot om man själv log mot henne, så fick man sällan något svarsleende. Men eftersom hon ändå log och skrattade så pass mycket så märktes kanske bristen på svarsleende inte så mycket då, innan man hade nåt att jämföra med. 

• Beccus

Tack för era svar.

Hur har det varit med lek? Själv o med andra barn. Hur har barnen reagerat på "tittut-lek"?

Svar på tråden har hon autism?