• Bitbitten

Bärsele för långa bebisar?

Jag har en son på en månad som verkar gilla att sitta i bärsele då och då. Problemet är att han är ganska lång. Han var 56 cm när han föddes och växer i rasande fart. I dag har vi en Babybjörn av äldre modell och han börjar redan växa ur den på längden. Huvudet är snart över kanten på ryggstödet och eftersom han fortfarande är så liten (ung... ) behöver hans huvud förstås fortfarande stöd. 

Jag har inte använt bärsele tidigare och hoppas på lite vägledning. Är det här ett problem som känns igen hos fler? Kan vi justera bärselen på något sätt eller är det bara att köpa en ny? Vilken sort, märke och modell, skulle i så fall passa vår långa son bättre?

• Svar på tråden Bärsele för långa bebisar?
  • Natulcien

Om ni bär mycket så är det bästa att skaffa en ny bärsele, eftersom de gamla Babybjörnarna inte är ergonomiska. bebisen hänger i skrevet, vilket inte är bra för ryggen. De bör ha en bred sittyta så att de kan sitta i grodposition. Vi hade en Manduca-sele till vår son, och han är lång han också. Den selen funkade jättebra för oss. Ergonomisk både för barn och bärare.

• begrundaren

Har en bekant som är gift med en kvinna från Sydamerika. Hon bar sin lilla i en sjal, eller vilket stort tygstycke som helst. Sist jag såg denna lilla flicka i sjalen var hon 2 år. Men då var ho trött, och skulle sommnas.

När hon var baby, hängde hon bak eller fram, bara att hitta tekniken? Mest var det ju inne, men även ute.

• Flickan och kråkan

Du får ju ta en titt på ergonomiska bärselar. Finns selar ända upp till "pre-school" om man vill bära länge och har stora barn. Nu har jag relativt små barn, så vi har klarat oss med "toddler-selar" tills de inte har burits mer. Har burit tills de passerat 3 år i vävd sjal och ergonomisk bärsele.

Här har du t.ex en Tula toddler med en 3-åring. Att hitta en bärsele till månadsgamla bebis kommer inte att vara något problem . Eller så sjalar du om du vill det.

• Bitbitten

Att det går att bära även större barn i bärsele vet jag förstås. Jag kanske var otydlig, men min fundering gällde just stödet för huvudet. Det behövs ju inte när barnet är äldre, men min lilla son behöver det fortfarande. Där blir hans längd ett problem i den sele vi har nu eftersom hans nacke som sagt nästan räcker över kanten på ryggstödet.

Vi bär inte mycket i dagsläget utan har bara testat denna begagnade sele för att kolla om det alls är nåt för oss innan vi investerar i en bättre och nyare modell.

Sjal är inget alternativ tyvärr. Vi använde det till vårt första barn. Hon älskade den visserligen men eftersom sjalen blir som en extra tröja tyckte jag det blev på tok för varmt.

Jag ska kolla upp Manduca. Tack för tipset!

• Flickan och kråkan
    Bitbitten skrev 2014-06-10 23:17:24 följande:
    Att det går att bära även större barn i bärsele vet jag förstås. Jag kanske var otydlig, men min fundering gällde just stödet för huvudet. Det behövs ju inte när barnet är äldre, men min lilla son behöver det fortfarande. Där blir hans längd ett problem i den sele vi har nu eftersom hans nacke som sagt nästan räcker över kanten på ryggstödet.

Vi bär inte mycket i dagsläget utan har bara testat denna begagnade sele för att kolla om det alls är nåt för oss innan vi investerar i en bättre och nyare modell.

Sjal är inget alternativ tyvärr. Vi använde det till vårt första barn. Hon älskade den visserligen men eftersom sjalen blir som en extra tröja tyckte jag det blev på tok för varmt.

Jag ska kolla upp Manduca. Tack för tipset!
    I stort sett alla de ergonomiska bärselarna - även den som 3-åringen ovan bärs i - har huvudstöd. De rullas/viks ihop och är ibland löstagbara och ibland inte. Även en 2-åring som somnar på ryggen måste ha ett bra huvudstöd . Finns många olika:

Manduca
    Beco (många olika modeller)
    Tula
    Pognae
    Ergo
    Connecta
    Boba
    m.fl.

Här har du en bebis i en Tula med huvustödet uppe. Lite detaljskillnader på de olika selarna, men principen är den samma. Tyg som man kan "fälla upp" över huvudet och som fästs i axelbanden.

• Bitbitten

Aha, det hade jag ingen aning om! Har aldrig sett ett sånt huvudstöd. Så bra, det löser ju allt. Då får vi börja botanisera i djungeln av ergonomiska selar helt enkelt. Tack för era svar!

• Mellanmjölkens land

Vår bebis har LÅNG överkropp. Hon har haft stl74 sen hon var typ 3-4 mån och använder nu främst stl 80 på överkroppen (7,5 mån). Det är inte förrän den senaste månaden eller så som det extra huvudstödet på selen verkligen behövts. Använder vi storasysters Toddlersele behövs det fortfarande inte.

Vi har en Ergo

Svar på tråden Bärsele för långa bebisar?