• Anonym (Undrande)

Får vårdnadshavare bestämma att barnet bor hos vänner?

Jag har en lite underlig fråga och vill inte skriva ut för mycket detaljer för att inte outa mig eller övriga inblandade.

En bekant till mig har inte möjlighet att ta hand om sitt barn. Hon har ensam vårdnad och vill inte att pappan ska ta hand om barnet då det vore olämpligt av flera skäl. Han vill dock det.

Skulle hon som vårdnadshavare kunna låta barnet bo hos nån av sina vänner (alltså inte bara för en tid, utan flytta dit) utan att pappan får större chans om han stämmer henne på vårdnaden?

Jag vet att det låter underligt och normalt skulle jag förespråka att barnet bor hos pappan men om myndigheterna under normalare omständigheter inte anser honom lämplig som förälder vore det illa om han plötsligt tycktes lämplig bara för att han har "rätt" till barnet om mamman inte kan ta hand om det mer.

Nån som vet eller har en kvalificerad gissning?

• Svar på tråden Får vårdnadshavare bestämma att barnet bor hos vänner?
  • Oklok

Beror sig lite på anledningen till varför barnet ska flytta permanent till vänner.

Pga ekonomiska själ, inte ok, det finns annan hjälp att få.

Finns det någon sjukdom hos mamman eller övrig familjemedlem, då kan det vara ok ett tag, men permanent?

Annan anledning, kanske inte mamman är mer lämplig än pappan?

Givetvis finns det anledningar som är ok men nu spånar jag bara, vad myndigheter säger vet jag inte faktiskt.

• Anonym (nej!)

Nej, man får inte självsvåldigt bestämma att barnen skall flytta till vänner! Precis som i alla fall när vårdnadshavaren inte kan ta hand om sitt barn av olika skäl, så skall socialförvaltningens familjerätt utreda vem som är lämplig att ta hand om barnet.

• Anonym (Wildrat)

Pappan har alltid rätt att stämma sen får rätten besluta vad som är bäst för barnet.

• Anonym (Undrande)
    Oklok skrev 2014-06-09 09:39:04 följande:
    Beror sig lite på anledningen till varför barnet ska flytta permanent till vänner.

Pga ekonomiska själ, inte ok, det finns annan hjälp att få.

Finns det någon sjukdom hos mamman eller övrig familjemedlem, då kan det vara ok ett tag, men permanent?

Annan anledning, kanske inte mamman är mer lämplig än pappan?

Givetvis finns det anledningar som är ok men nu spånar jag bara, vad myndigheter säger vet jag inte faktiskt.
    Mamman är inte heller lämplig och det vet hon, men vill heller inte riskera att barnet hamnar hos pappan. Så hon letar lösningar och jag funderade på om detta kunde vara en lösning men det verkar ju inte funka så tyvärr.. Hennes mål är att barnet ska hamna i en sund och bra familj och få växa upp där, men pappan sätter käppar i hjulet.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-06-09 09:46:28 följande:
    Pappan har alltid rätt att stämma sen får rätten besluta vad som är bäst för barnet.
    Jo, jag vet - det jag undrade var ifall mamman hade rätt att lämna barnet till vänner utan att det gör det lättare för pappan att få vårdnaden när han stämmer.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (nej!) skrev 2014-06-09 09:44:39 följande:
    Nej, man får inte självsvåldigt bestämma att barnen skall flytta till vänner! Precis som i alla fall när vårdnadshavaren inte kan ta hand om sitt barn av olika skäl, så skall socialförvaltningens familjerätt utreda vem som är lämplig att ta hand om barnet.
    Tack för svar! Det är i rullning med soc och familjerätten, efter vad jag förstått. Jag undrade bara ifall det hade kunnat vara en alternativ väg att gå, men icke då. Tack för svar. Underligt ändå att myndigheterna lägger sig i var barn får bo så länge de inte far illa..
  • Anonym (nej!)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-06-09 11:02:36 följande:
    Tack för svar! Det är i rullning med soc och familjerätten, efter vad jag förstått. Jag undrade bara ifall det hade kunnat vara en alternativ väg att gå, men icke då. Tack för svar. Underligt ändå att myndigheterna lägger sig i var barn får bo så länge de inte far illa..
    De VET ju inte om barnet skulle fara illa hos vännerna. Och även om pappan inte är vårdnadshavare så är han fortfarande biologisk pappa och har faktiskt en del att säga till om ändå.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (nej!) skrev 2014-06-09 11:05:23 följande:
    De VET ju inte om barnet skulle fara illa hos vännerna. Och även om pappan inte är vårdnadshavare så är han fortfarande biologisk pappa och har faktiskt en del att säga till om ändå.
    Självklart har barnet rätt till umgänge med pappan även i en sån situation. Och tillskrivs han vårdnaden blir det så, och då har han antingen skärpt till sig eller manipulerat myndigheterna. Man får ju hoppas på det tidigare för barnets skull, och att han får stöd i sitt föräldraskap. Ingen i den här historien är ute efter att straffa fadern men han är i sitt nuvarande tillstånd inte förmögen att tillgodose barnets behov. Det ultimata vore ju att alla inblandade förvandlades till lyckliga, välfungerande människor som älskar varandra, bor i ett bra område och har god ekonomi - över natt, helst! Men det ser inte ut att hända, tyvärr. Det enda jag hoppas på är att barnet får det bra, oavsett var det bor.

Myndigheterna vet lika lite om ett barn skulle fara illa hos vänner som hos biologiska föräldrar, med andra ord gäller det samtliga barn i Sverige. Finns oro för barnets välmående kan en orosanmälan göras på samma sätt som i konventionella familjer.
    Jag förstår att det inte är en praktisk möjlighet nu, med de svar jag fått. Dock förbehåller jag mig rätten att tycka att det är lite märkligt att man fråntar medborgare den självbestämmanderätten.
  • Anonym (nej!)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-06-09 11:15:51 följande:
    Självklart har barnet rätt till umgänge med pappan även i en sån situation. Och tillskrivs han vårdnaden blir det så, och då har han antingen skärpt till sig eller manipulerat myndigheterna. Man får ju hoppas på det tidigare för barnets skull, och att han får stöd i sitt föräldraskap. Ingen i den här historien är ute efter att straffa fadern men han är i sitt nuvarande tillstånd inte förmögen att tillgodose barnets behov. Det ultimata vore ju att alla inblandade förvandlades till lyckliga, välfungerande människor som älskar varandra, bor i ett bra område och har god ekonomi - över natt, helst! Men det ser inte ut att hända, tyvärr. Det enda jag hoppas på är att barnet får det bra, oavsett var det bor.

Myndigheterna vet lika lite om ett barn skulle fara illa hos vänner som hos biologiska föräldrar, med andra ord gäller det samtliga barn i Sverige. Finns oro för barnets välmående kan en orosanmälan göras på samma sätt som i konventionella familjer.
    Jag förstår att det inte är en praktisk möjlighet nu, med de svar jag fått. Dock förbehåller jag mig rätten att tycka att det är lite märkligt att man fråntar medborgare den självbestämmanderätten.
    Myndigheterna har ett regelverk kring sådana här förfaranden. Man har i lag skyldighet att undersöka varför en förälder inte kan ha hand om barnet, och om barnet flyttas permanent skall även denna familj ses över. Allt för barnens bästa.
  • Anonym (insatt)

För att ta emot ett barn som permanent behöver nytt boende krävs enligt lag att man blir utredd och får ett medgivande av socialnämnden. Det är bestämt så i lagen, ingen som någon enskold person eller myndighet hittat på ....Pappan kan i alla situationer ansöka om vårdnaden och den prövas då i domstol utifrån vad som bedöms vara bäst för barnet.

Svar på tråden Får vårdnadshavare bestämma att barnet bor hos vänner?