• malle88

skaffa en vuxen hund till?

Hej Vi har en hund nu som är ett och ett halvt år, han är en ren sällskapshund även om jag tränar en del lydnad med honom. Min kille jagar mycket och vill hemskt gärna ha en jakthund. Jag vill inte ha en valp till, och eftersom vi inte haft en jakthund förut tycker jag det är lämpligt med en injagad hund. Nu har han fått napp på en lite äldre ledig jakthund som vi ska prova (en hanbasset). Jag drar mig dock lite, tänk om de inte kommer överens eller om det blir för mycket jobb. Någon som känner igen sig och har lite tips? Vad ska jag tänka på? ☺

• Svar på tråden skaffa en vuxen hund till?
  • Snuttan80

Vill man så går det absolut, kanske kan va lite gnabb i början men då får ni va där och rätta dom. Lycka till

• Hallonbåt02

Låt dem umgås och lära känna varnadra  på neutral mark innan ni tar in den andra i hemmet eller tomten då det kan bli bråk/försvar.
    Annars så ser jag inga problem med det hela om man själv inte är nervös och det skulle trigga igång hunden till att känna av mattes eller husses   signaler.

• Dexter dot com

Åk och träffa den andra hunden ett par gånger på neutral mark och gå några promenader ihop utan att hundarna har närkontakt för att se deras kroppsspråk och signaler innan ni släpper ihop dom, om dom är lugna och balanserade ihop på promenaderna vill säga.
    Ge mat och tuggben separat i början om ni bestämmer er för att ta hem hunden och blocka undan allt som kan trigga igång ett resursförsvar.

Ta hunden på prov nån månad och skriv ett ordentligt kontrakt om att ni får lämna tillbaka den om det blir gruff, skriv in vem som står för försäkring+ vetkostnader under prövotiden osv.

Svar på tråden skaffa en vuxen hund till?