• Minigrisen01

Resa utomlands med barn som inte har vaccinerats mot mässling?

Står i tidningen idag samt på folkhälsomyndigheten om att det finns risk att smittas av mässling om man åker utomlands. Min fråga är vi är väl knappast ensamma om att ha bokat en resa i sommar med barn, hur tänker ni? Vi har en 6 månaders som inte vaccinerats mot mässling, tidigast kan man göra det när barnet är 9 mån. Vi har bokat en resa till Sardinen. Vi tänker att det bästa kanske är att avboka samtidigt tänker vi att folk reser med små barn jämnt. Vill gärna ha andras tankar om det här!

• Svar på tråden Resa utomlands med barn som inte har vaccinerats mot mässling?
  • honeydew

Undrar jag med.. Sambon ska till bvc senare i eftermiddag, han ska fråga där vad de tycker. Vi har en 8-mån bebis nu, åker utomlands om 1.5 månad.

• Vickan I

Italien är ju ett av de hårdare drabbade länderna också om jag hört rätt av "pratet". Det smittar ju så jäkla lätt. Skulle följa rekommendationerna från säkra källor. Eller vetesjutton om jag skulle åka alltså. Är väl kanske lite hönsig.

• honeydew

De tyckte att vi ska vaccinera, gör det en månad innan vi åker. Får dock bekosta det själva då det inte ingår i allmänna vaccinationsprogrammet. 250-500kr nånting.

• Birgitta02

Vaccineras inte barn med mpr-vaccinet längre? Mässling, påsjuka och röda hund alltså? Det gjordes rutinmässigt när mina var små.

• honeydew

Jo mässling vaccineras man mot (och fler sjukdomar) vid 18 mån, men mitt barn är bara 8 mån och vi ska åka till ett land där mässlingen finns. Så då får hon en spruta innan dess som vi väljer att betala för.

Sen vid 18 mån får hon den allmänna sprutan som bl.a innehåller mässling igen, men det ska inte vara någon fara med "dubbel" dos av detta vaccin.

• minerva123

Personligen skulle jag inte resa utomlands med ett ovaccinerat barn. Mässling är väldigt smittsamt och kan tyvärr ge allvarliga följdsjukdomar.

• pigglet

Vi har ändå valt att skjuta på MPR-vaccinet, ser gärna att barnen får barnsjukdomarna. Så vi har inte haft några problem med att resa utan vacciner när barnen varit små.

Nu är äldsta 12 år och det känns inte lika okomplicerat längre, barnsjukdomarna bör man ju ha just när man är barn. Så hon är vaccinerad nu, första sprutan är i alla fall avklarad.

Svar på tråden Resa utomlands med barn som inte har vaccinerats mot mässling?