• Anonym (abc)

Minskad sexlust och så svårt att få mötas på ett äkta sätt

Det här är inget nytt i vårt förhållande, men jag börjar känna att det räcker nu.

Vi har varit tillsammans i snart 13 år och känner varandra utan och innan. Vi är bästa vänner och ingen av oss kan tänka sig ett liv utan den andre. Många i vår bekantskapskrets har skilt sig under den senaste tiden och vi har båda pratat mycket om att vi inte vill det - vi vill leva tillsammans!

Men vi är också överens om att vi måste göra något åt vårt sexliv. När vi väl har sex så är det i 99% av fallen väldigt bra och vi kommer båda två. Problemet är snarare att hitta lusten. Det blir ofta långa pauser mellan våra aktiva perioder och förr eller senare under dessa pauser så blir vi irriterade på varandra. Förut, när pauserna inte blev så här smärtsamt långa, så kunde vi skämta om att vi måste ha sex för husfridens skull. Nu har vi fått erfara att det verkligen är så - vi behöver ha sex för att komma överens och må bra i vårt förhållande. 

Så VARFÖR är det så himla svårt att få till det? Tid är förstås en sak som är bristvara i en småbarnsfamilj, men inte ens då vi har möjlighet så lyckas vi få till det. När vi väl har chansen, så känns det som att vi båda blir väldigt stressade och pressade att NU måste vi ha sex!! Jag reagerar med att dra mig undan och min man gör fåniga närmanden som jag upplever som oerhört avtändande (tänk en 8-årig kille som är kär i en tjej i klassen och drar henne i flätorna, lite så...). Ofta slutar det med att jag gråter för att jag känner mig så pressad och han vet inte riktigt hur han ska bete sig. Han känner sig säkert frustrerad, gissar jag. 

Vi kan på något sätt prata om detta, men inte lika öppet som med allt annat i våra liv. Jag tror att vi båda känner oss lite fåniga - varför är det helt plötsligt så svårt? Han tar väldigt sällan initiativ till sex numera och jag känner mig pressad att göra det - vilket dödar min lust och summa summarum: det är dött i sänghalmen.

Någon som känner igen sig och har förslag på hur vi kommer vidare?

• Svar på tråden Minskad sexlust och så svårt att få mötas på ett äkta sätt
  • Anonym (tvärtom här)

Vi har en motsatt situation, där han har en lägre sexlust och jag har en större. Det är inte alls roligt och börjar bli mer och mer en skiljeväg mellan oss för vi kan inte komma överens. Jag känner mig åsidosatt och inte älskad, han känner sig pressad och vi kan inte mötas. Vi har försökt med terapi men det fungerar inte, vi kommer inte någon vart och jag vill väl egentligen inte skilja mig men känner att jag inte längre kan vara prio 5, 6, 7, 8 på hans kalender. 
    Så jag känner igen mig men jag har inga råd att ge dig, för jag har försökt allt men det funkade inte och nu börjar jag tröttna på att vänta. Jag har bara ett liv. 

• Anonym (:)

Så när han tar initiativ till sex så gråter du? Tro tusan att han inte vill då...

• Anonym (abc)
    Anonym (:) skrev 2014-06-09 20:35:11 följande:
    Så när han tar initiativ till sex så gråter du? Tro tusan att han inte vill då...
    Nej, nu har jag varit otydlig. Det handlar mer om att vi båda känner oss pressade att ha sex när chansen väl kommer och våra forcerade försök leder ingen vart. Jag stressar över detta så mycket att det brukar sluta i tårar. Det är inte så att jag sätter mig ner och bölar om han gör en invit! (jag önskar nog innerst inne att han skulle ta mer initiativ, men de få gånger han gör det så är det så tafatt och plumpt, säkert just för att han är så osäker på både sina och mina känslor inför sexet)
  • Anonym (abc)
    victory tilly skrev 2014-06-10 06:29:39 följande:
    Favoritar! Befinner mig i exakt samma situation smile4.gif
    Tråkigt för er, men på sätt och vis skönt att veta att vi inte är ensamma. Det känns som ett så meningslöst problem, när vi egentligen båda vill samma sak: ha sex!

Har ni försökt lösa detta på något sätt?
  • Anders 386

Jag tror det finns många män som får problem med att deras uppvaktning nonchaleras eller avvisas. Varje avvisande blir en liten skada på självsäkerheten som åtrådd älskare. Efter ett tag ger man upp, den känslomässiga "kostnaden" av ett avslag är liksom inte värt besväret längre. Resultatet blir att man slutar uppvaktningen och slår sig till ro och tänker att nu får minsann den andra partnern ta initiativet istället.
    Och eftersom den andra parten väntar på ett initiativ som aldrig kommer så självdör sexlivet så småningom , man tappar bort sina roller som "förförare" och förförd.
    Det är en förklaring, men inget recept för att komma ur det.

Men just rollen som den som tar initiativet är så oerhört sårbar eftersom ett "nej" är så fruktansvärt knäckande.

Ni kanske helt kallt ska planera ett sex längre fram för att komma igång igen?  Ni kan bestämma redan på måndan att på fredag kväll har vi sex..??

• Anonym (abc)
    Anders 386 skrev 2014-06-10 09:43:51 följande:
    Jag tror det finns många män som får problem med att deras uppvaktning nonchaleras eller avvisas. Varje avvisande blir en liten skada på självsäkerheten som åtrådd älskare. Efter ett tag ger man upp, den känslomässiga "kostnaden" av ett avslag är liksom inte värt besväret längre. Resultatet blir att man slutar uppvaktningen och slår sig till ro och tänker att nu får minsann den andra partnern ta initiativet istället.
    Och eftersom den andra parten väntar på ett initiativ som aldrig kommer så självdör sexlivet så småningom , man tappar bort sina roller som "förförare" och förförd.
    Det är en förklaring, men inget recept för att komma ur det.

Men just rollen som den som tar initiativet är så oerhört sårbar eftersom ett "nej" är så fruktansvärt knäckande.

Ni kanske helt kallt ska planera ett sex längre fram för att komma igång igen?  Ni kan bestämma redan på måndan att på fredag kväll har vi sex..??
    Tack för ditt svar.
    Jag tror att du är inne på rätt spår och jag har full förståelse för att det är knäckande att bli avvisad. I perioder har jag varit mer avvisande, eftersom jag har mått dåligt på grund av en kronisk sjukdom och helt enkelt inte orkat med en annan människa. Nu är den kroniska sjukdomen under kontroll, men såren från de här åren hänger förstås kvar.  Jag tänker att det är mitt fel att det har blivit så här eftersom jag avvisat honom och de skuldkänslorna är ju inte heller så upphetsande. Det verkar också som att min kropp går i någon slags försvarsställning så fort det är dags för sex och min första kroppsliga reaktion är NEJ! (som säkert syns tydligt i mitt kroppsspråk). Det krävs alltid något extra för att komma över den där tröskeln och det tar alltid så mycket energi. 
    Det dumma är ju att så fort vi lyckas så är det alldeles underbart och efteråt funderar vi båda varför vi inte gör detta oftare! Men så går det några veckor, någon månad utan att något händer och så är det samma sak igen....
  • Anonym (.)

Jag befinner mig i samma sits, TS, så jag följer tråden med spänning. Något som jag provar just nu och som verkar funka lite iallafall är att börja onanera igen. Har inte gjort det på evigheter (det är ju svårt när man inte har någon egentid), men har börjat med det igen. Vissa hävdar ju att ju mer sex man har, desto mer sugen blir man.

Anders 386 skrev 2014-06-10 09:43:51 följande:
    Det här har vi provat och det är HEMSKT! Om man inte har lust finns det ingenting som är mer pressande och jobbigt än att veta att man vid en speciell tid och dag mer eller mindre har lovat att ställa upp.
  • Anonym (abc)
    Anonym (.) skrev 2014-06-10 11:27:39 följande:
    Jag befinner mig i samma sits, TS, så jag följer tråden med spänning. Något som jag provar just nu och som verkar funka lite iallafall är att börja onanera igen. Har inte gjort det på evigheter (det är ju svårt när man inte har någon egentid), men har börjat med det igen. Vissa hävdar ju att ju mer sex man har, desto mer sugen blir man.

Det här har vi provat och det är HEMSKT! Om man inte har lust finns det ingenting som är mer pressande och jobbigt än att veta att man vid en speciell tid och dag mer eller mindre har lovat att ställa upp.
    Jag får bara sådana skuldkänslor av att onanera - som att jag tar av det som borde vara till för oss båda, men jag gissar att jag tänker fel. Det borde ju föda mer lust istället för att minska den.

Håller med om det där med planerat sex, snacka om ångestframkallande! Det slutar alltid med att vi sitter i varsin ända av huset och gömmer oss för varandra. 

(fy, vad det är tragiskt att läsa det här...)
  • Mudshark
    Anonym (abc) skrev 2014-06-10 11:36:24 följande:
    Jag får bara sådana skuldkänslor av att onanera - som att jag tar av det som borde vara till för oss båda, men jag gissar att jag tänker fel. Det borde ju föda mer lust istället för att minska den.

Håller med om det där med planerat sex, snacka om ångestframkallande! Det slutar alltid med att vi sitter i varsin ända av huset och gömmer oss för varandra. 

(fy, vad det är tragiskt att läsa det här...)
    Varför inte pröva att lägga kravet på sex vid närkontakt åt sidan? Bara vara nära, kramas och smekas utan krav på fortsättning. Ha detta uttalat från början så båda är införstådda och ingen känner sig avvisad från sex. Finns så mycket intimt man kan göra för varandra utan att det är sex.
    Det kanske kan vara ett sätt att ha det skönt på ett avslappnat vis och senare låta det gå hela vägen ut när man väckt varandras lustar.
    Jag kan så klart inte veta om det funkar för er men det kan vara värt att prova eftersom ni båda mår dåligt i hur det är nu
  • Anonym (Känner igen)

Vi är i en liknande situation, det känns som sexlivet riktigt ligger på is nu. Vi fick barn för ca ett halvår sedan och har efter det haft sex en gång och det kändes mer som ett "måste sex". Mellan våra barn så har sexet varit svalt och mer ett sätt att få fler barn än enbart för njutning. Dock under graviditeten så vaknar sexlusten till rejält för att sedan svalna efter (i sådär 3-4 år tills nästa graviditet...). Att veta hur det är med lusten som gravid gör det ännu mer frustrerande när det sen inte kvarstår. Börjar fundera på om man har för låga nivåer av hormoner el något?! Vi älskar varandra och jag vill inte skiljas...

• Tom Araya
    Anonym (abc) skrev 2014-06-09 17:59:19 följande:
    Det här är inget nytt i vårt förhållande, men jag börjar känna att det räcker nu.

Vi har varit tillsammans i snart 13 år och känner varandra utan och innan. Vi är bästa vänner och ingen av oss kan tänka sig ett liv utan den andre. Många i vår bekantskapskrets har skilt sig under den senaste tiden och vi har båda pratat mycket om att vi inte vill det - vi vill leva tillsammans!

Men vi är också överens om att vi måste göra något åt vårt sexliv. När vi väl har sex så är det i 99% av fallen väldigt bra och vi kommer båda två. Problemet är snarare att hitta lusten. Det blir ofta långa pauser mellan våra aktiva perioder och förr eller senare under dessa pauser så blir vi irriterade på varandra. Förut, när pauserna inte blev så här smärtsamt långa, så kunde vi skämta om att vi måste ha sex för husfridens skull. Nu har vi fått erfara att det verkligen är så - vi behöver ha sex för att komma överens och må bra i vårt förhållande. 

Så VARFÖR är det så himla svårt att få till det? Tid är förstås en sak som är bristvara i en småbarnsfamilj, men inte ens då vi har möjlighet så lyckas vi få till det. När vi väl har chansen, så känns det som att vi båda blir väldigt stressade och pressade att NU måste vi ha sex!! Jag reagerar med att dra mig undan och min man gör fåniga närmanden som jag upplever som oerhört avtändande (tänk en 8-årig kille som är kär i en tjej i klassen och drar henne i flätorna, lite så...). Ofta slutar det med att jag gråter för att jag känner mig så pressad och han vet inte riktigt hur han ska bete sig. Han känner sig säkert frustrerad, gissar jag. 

Vi kan på något sätt prata om detta, men inte lika öppet som med allt annat i våra liv. Jag tror att vi båda känner oss lite fåniga - varför är det helt plötsligt så svårt? Han tar väldigt sällan initiativ till sex numera och jag känner mig pressad att göra det - vilket dödar min lust och summa summarum: det är dött i sänghalmen.

Någon som känner igen sig och har förslag på hur vi kommer vidare?
    Varför känner du dig pressad att ta initiativ? Om initiativ till sex är något pressat i ert förhållande så kanske du har förklaringen till varför han inte tar initiativ. Vad avser du med begreppet initiativ? Räcker det om du visar att du har lust? Förekommer ofta avvisningar när någon av er visar lust eller tar initiativ?
  • Pappa46Sthlm

Samma läge här. Vi har varit gifta i 20 år och sexet har alltid varit något av ett krångligt område. Vi har ofta varit "i otakt", men nu har det liksom ebbat ut helt. Hur ska man komma vidare? Jag längtar efter sex så att jag kan bli tokig, men samtidigt känns det mer som att vi bara är vänner hemma.

• Anonym (Känner igen)
    Pappa46Sthlm skrev 2014-06-10 16:45:34 följande:
    Samma läge här. Vi har varit gifta i 20 år och sexet har alltid varit något av ett krångligt område. Vi har ofta varit "i otakt", men nu har det liksom ebbat ut helt. Hur ska man komma vidare? Jag längtar efter sex så att jag kan bli tokig, men samtidigt känns det mer som att vi bara är vänner hemma.

Jag vet inte om det bara är jag personligen el för att jag är kvinna men när det gått en period utan sex så har iaf jag jätte svårt att komma i stämning "bara sådär". Behöver få tid att varva ned, att inte bli störd av barn osv samtidigt så kan det vara oerhört stressande att känna att när man åker bort el har barnvakt för en gångs skull att då "borde" man ha sex. Tror att man får ta det lite gradvis, här planerar jag att vi hittar lite egentid bara för att hitta nära igen, hångla lite som när man var yngre, se heta sexscener på film, snygga underkläder, sådant som får igång gnistan. Framför allt för att jag själv ska känna mig snygg och sexig igen, då tror jag också det blir lättare att få lusten tillbaka... Så prata med din fru, känner hon sig sexig?!
Svar på tråden Minskad sexlust och så svårt att få mötas på ett äkta sätt