• Anonym (Boendeförälder)

Hur göra nästa år?

Jag o min fd sambo har vår 4,5 årige son varannan vecka och har haft så i snart 2 år sedan jag flyttade.

Jag är boendeföräldern och nu har exet börjat tjata och tjaffsa på med mig varje gång vi ses ang. detta med 6års och skolan nästa år.
    Han anser att jag minsann måste flytta upp (ca 7mil) så sonen kan gå i skola där ist för här, eftersom han vill fortsätta ha VV.

Jag känner mest panik över det, just pga att jag mådde så dåligt när jag bodde där och jag känner ingen alls där förutom min fd sambo och hans mamma.
    Här hemma har jag möjlighet till barnvakt när som helst (jag har fibromyalgi och tar mig ibland inte upp ur sängen) och mina vänner och familj.

Vad har jag för rättighet, måste jag söka mig lgh redan nu eller kan jag få slippa?.

• Svar på tråden Hur göra nästa år?
  • Anonym (Wildrat)

Du måste inte alls flytta, han kan väl göra det om det är så viktigt att vara nära sonen. Men han kan stämma dig för att få mer umgänge och ha sonen på skola hos sig men jag har svårt att tro att rätten kommer gå med på det.

• Brumma

Var är barnet skrivet samt var går det på förskolan idag?

Brumma skrev 2014-06-11 14:29:04 följande:
    Var är barnet skrivet samt var går det på förskolan idag?
    Han är skriven hos mig och går på fsk både här och hos sin pappa.
  • ZsaZsa

Din skyldighet är att göra det som är bäst för barnet. Bor barnet varannan vecka nu med sju mils avstånd? Skjutsar pappan barnet till förskolan eller hur fungerar det?

ZsaZsa skrev 2014-06-13 20:08:28 följande:
    Din skyldighet är att göra det som är bäst för barnet. Bor barnet varannan vecka nu med sju mils avstånd? Skjutsar pappan barnet till förskolan eller hur fungerar det?

Ja, eftersom vi har två fsk till honom så skjutsar han sonen på "sin" fsk och jag på min.

Jag har ju sagt det att om det nu är så att jag måste flytta så gör jag det, men sen om det är det bästa för mig och sonen det vet jag inte.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Boendeförälder) skrev 2014-06-14 10:35:31 följande:

Ja, eftersom vi har två fsk till honom så skjutsar han sonen på "sin" fsk och jag på min.

Jag har ju sagt det att om det nu är så att jag måste flytta så gör jag det, men sen om det är det bästa för mig och sonen det vet jag inte.
    Jag skulle vägra flytta, men boka samarbetssamtal hos familjerätten för dig och pappan. Ni sitter båda två i samma båt, antingen så bor barnet mest hos ena föräldern eller också flyttar en av er så att barnet kan fortsätta bo vv.

Varför anser pappan att just du ska flytta? Varför kan inte han flytta?

I mina ögon har du bra skäl till att stanna på nuvarande ort, för att ditt barn ska kunna ha en närvarande mamma som orkar med vardagen behöver du bo kvar.

Off topic så finns det en hel del att göra för att må bättre med sin fibromyalgi, tex träning för att stärka kroppen.
  • ZsaZsa

Är barnet skrivet hos dig och har förskoleplats där är det där barnet ska börja förskoleklass. Sju mils avstånd är ju dock ingen höjdare för fortsättningen. Har du flyttat därifrån har du ju försvårat barnets umgänge med fadern. Driver han process så kan han ha en poäng där.

ZsaZsa skrev 2014-06-27 11:42:15 följande:

Är barnet skrivet hos dig och har förskoleplats där är det där barnet ska börja förskoleklass. Sju mils avstånd är ju dock ingen höjdare för fortsättningen. Har du flyttat därifrån har du ju försvårat barnets umgänge med fadern. Driver han process så kan han ha en poäng där.

Ja nu var det ju inte jag som valde att vi skulle flytta 7 mil bort utan socialtjänsten som ansåg att jag var tvungen att komma så långt ifrån exet som möjligt pga psykisk misshandel och massa annat skit. Jag ville ta en lgh i samma by men de sa ifrån.
  • Anonym (P)

Om du är så dålig ofta att du knappt tar dig ur sängen så är det nog bättre för barnet att bo med pappan och träffa dig när du mår bra.

• Anonym (A)

Går barnet på två förskolor? Är inte det jobbigt för honom? Låter hemskt stressigt för honom...

Anonym (P) skrev 2014-07-02 09:01:29 följande:

Om du är så dålig ofta att du knappt tar dig ur sängen så är det nog bättre för barnet att bo med pappan och träffa dig när du mår bra.

Jag har faktiskt pratat med exet om att han kan få ta honom på heltid eftersom jag inte mår bra, men han har själv problem med hälsan efter en trafikolycka och har inte möjlighet att ha honom på heltid.
    Anonym (A) skrev 2014-07-02 09:30:59 följande:

Går barnet på två förskolor? Är inte det jobbigt för honom? Låter hemskt stressigt för honom...

Jo han går på två fsk och han mår inge bra av det.

Jag visste inte ens att han gick på en fsk där hos pappan förrän efter att pojken berättade det för mig..

Men nu har jag sökt lgh i exets by och det är tyvärr 2 års kö på dem så vi får se när det blir flytt..
  • Anonym (A)

Stackars pojke. Två föräldrar som inte orkar ta hand om honom... Hur har pappan kunnat skriva in honom på förskola hos sig utan ditt medgivande?

• ZsaZsa

Det låter aningen märkligt att socialtjänsten kräver att du flyttar sju mil från barnets far, men anser att barnet då ska bo växelvis och dessutom gå på två förskolor. Det rimmar helt enkelt inte.

Ni har båda hälsoproblem och orkar inte fullt ut ta hand om ert barn. Då vore det väl bättre om ni bor nära så att ni kan hjälpas åt. Det förutsätter ju dock att ni kan samarbeta. Kan ni det? Jag undrar lite eftersom han lyckades placera barnet i förskola utan att du ens visste om det.

En annan sak är väl arbete. Han har jobb på den orten, men kan du få det eller tänkte du åka fjorton mil varje dag till jobbet om du flyttar?

Återigen ska ni göra det som är bäst för barnet, både på kort och lång sikt. Vad som är bäst för er kommer i bästa fall i andra hand.

Svar på tråden Hur göra nästa år?