• Anonym (Ego)

Hemskaste bonusmamman är jag :-(

I vilken ände börjar man?

Separerade från ett långt förhållande för en tid sen. Har ett barn ihop som nu bor halvtid.

Jag har träffat en ny man som jag älskar nått så otroligt! Han har två barn som bor på halvtid, tills nu. O det är väl där allt börjar.

Mamman till barnen är en oansvarig yngre tjej som går på soc, super, inte gör läxor med barnen, lämnar dom ensamma, inte duschar dom, klär dom i trasiga o försmå kläder och har hur många anmälningar på sig som hellst från anhöriga, skola och dagis.

Soc har sen innan bedömt henne olämplig som förälder men låtit henne ha barnen varannan vecka pga att pappan tar så väl hand om barnen (sjukt jag vet)

Vi är i början av vår relation och har redan nu ont om tid att ses själva utan barn och bara få vara oss. Nu ska han tydligen få ha barnen på heltid i väntan på rättegång dock och jag känner mig bara hemsk och ego som inte är glad för hans skull. Jag vill kunna glädja mig med honom för jag tycker om barnen och dom tycker om mig. Även om de pga sina upplevelser med mamman är vilda krävande och utåtagerande många gånger.

Hjälp mig att tänka om och se det possitiva i det här. För jag känner mig så elak som vill ha honom för mig själv ibland. Just nu känns det som om vi har en telefon relation och att biomamman är en del av förhållandet för allt handlar om henne. Jag vill bara andas bara han o jag en kort stund o nu känns allt förstört. Ska man lämna någon man älskar för en sån här sak lr blir det bättre? Jag kan ju inte vara den första med sånna här problem?

• Svar på tråden Hemskaste bonusmamman är jag :-(
  • SupersurasunkSara
    Anonym (c) skrev 2014-06-10 19:11:45 följande:
    Ja då kan ju inte hans barn vara ett så stort bekymmer för dig? Det är ju så att hans prio ett måste vara barnen och du kommer i andra hand. Är han en bra pappa så kommer du alltid att komma i andra hand. Är han en usel far så väljer han bort dem till din fördel men en sådan man skulle jag inte vilja ha ihop det med. 
    Om han är en usel pappa så låter han barnen komma först jämt. En bra pappa inser vikten av att alla måste få ta plats och att ibland är det inte barnet som måste gå först utan ens partner.
    Med det inte sagt att barnets BEHOV ska negligeras, men deras vilja ska inte alltid vara allenarådande, de måste lära sig hänsyn, empati och att dela med sig.

TS, skäms inte. Känslorna är jobbiga med de finns där. I blandfamiljer måste alla dra sitt strå till stacken för att det ska fungera. Ni bor på varsitt håll och ses sällan, är det något som kommer att ändras?
    Pappan i detta läge kommer att få det tufft, dels ska han strida för sina barns bästa samtidigt som han ska se till att er relation får leva och växa.
    Han måste helt enkelt bli en mästare på att prioritera. När ni ses och du inte har dina barn, då kan ju hans barn bo hos farmor tex, eller någon annan person som barnen känner väl så att ni får egentid utan barn.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (stackars barn) skrev 2014-06-10 20:30:25 följande:

Stackars barn som haft det så eländigt hos sin mamma. De behöver nog mycket tid och omsorg av sin pappa för att känna sig trygga och bli harmoniska. Jag hoppas verkligen han är villig att ge dem det. Inte bästa tidpunkten kanske att samtidigt ha träffat en ny partner som också vill ha sitt..

Fast barnen mår inte dåligt av att ha barnvakt nån gång då och då av människor som är trygga förebilder och som fadern litar på tex farföräldrar eller andra släktingar till dom.
  • Anonym (stackars barn)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-10 23:16:02 följande:
    Fast barnen mår inte dåligt av att ha barnvakt nån gång då och då av människor som är trygga förebilder och som fadern litar på tex farföräldrar eller andra släktingar till dom.
    Det tror inte jag heller att de behöver må dåligt över, om de då är med någon de är trygga med.  Då kan det kanske vara svårare att få barnvakter att ställa upp, eftersom ts skriver att barnen är vilda, krävande och utåtagerande beroende på sina upplevelser hos mamman. Det visar ju på att de här barnen inte mår så bra, och ska kanske därför inte lämnas bort för ofta.

Så trots att pappan träffat en partner som han naturligtvis vill umgås med, så behöver nog barn och pappa få tid på sig för att bygga en fin relation till varandra, och för att få barnen att känna sig  trygga. Om jag var förälder till de här barnen så hade de, som läget ser ut nu, varit mitt absoluta prio nr 1 dygnets flesta timmar.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (stackars barn) skrev 2014-06-10 23:58:05 följande:
    Det tror inte jag heller att de behöver må dåligt över, om de då är med någon de är trygga med.  Då kan det kanske vara svårare att få barnvakter att ställa upp, eftersom ts skriver att barnen är vilda, krävande och utåtagerande beroende på sina upplevelser hos mamman. Det visar ju på att de här barnen inte mår så bra, och ska kanske därför inte lämnas bort för ofta.

Så trots att pappan träffat en partner som han naturligtvis vill umgås med, så behöver nog barn och pappa få tid på sig för att bygga en fin relation till varandra, och för att få barnen att känna sig  trygga. Om jag var förälder till de här barnen så hade de, som läget ser ut nu, varit mitt absoluta prio nr 1 dygnets flesta timmar.
    Det är ett beteende som kan upphöra om de får en lugn, trygg och harmonisk vardag
  • Anonym (stackars barn)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-11 00:03:11 följande:
    Det är ett beteende som kan upphöra om de får en lugn, trygg och harmonisk vardag
    Det tror jag med,  och låt oss innerligt hoppas att de kommer att få det.
  • nernu
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-10 22:14:06 följande:
    Om han är en usel pappa så låter han barnen komma först jämt. En bra pappa inser vikten av att alla måste få ta plats och att ibland är det inte barnet som måste gå först utan ens partner.
    Med det inte sagt att barnets BEHOV ska negligeras, men deras vilja ska inte alltid vara allenarådande, de måste lära sig hänsyn, empati och att dela med sig.

TS, skäms inte. Känslorna är jobbiga med de finns där. I blandfamiljer måste alla dra sitt strå till stacken för att det ska fungera. Ni bor på varsitt håll och ses sällan, är det något som kommer att ändras?
    Pappan i detta läge kommer att få det tufft, dels ska han strida för sina barns bästa samtidigt som han ska se till att er relation får leva och växa.
    Han måste helt enkelt bli en mästare på att prioritera. När ni ses och du inte har dina barn, då kan ju hans barn bo hos farmor tex, eller någon annan person som barnen känner väl så att ni får egentid utan barn.
    Det kanske inte är läge att börja prioritera bort och skicka iväg barn som lever i misär... Till förmån för en ny flickvän.
  • nymedlem
    nernu skrev 2014-06-11 08:45:21 följande:
    Det kanske inte är läge att börja prioritera bort och skicka iväg barn som lever i misär... Till förmån för en ny flickvän.
  • Anonym (stackars barn)
    Nej verkligen inte. Det ska man nog vara ytterst sparsam med. Har barnen varit så åsidosatta av sin mamma, så behöver de nog känna hur viktiga de är för sin pappa, få komma i första hand ett tag och känna hans omsorg tills de känner sig trygga. Det kanske inte är bästa tidpunkt just nu att lära barnen att de inte alltid kan komma i första hand.
  • Ess
    De barnen tycker väl det är lika roligt som alla andra barn att komma till farmor och få stå helt uteslutande i centrum.
  • Anonym (stackars barn)
    Ess skrev 2014-06-11 10:34:56 följande:
    De barnen tycker väl det är lika roligt som alla andra barn att komma till farmor och få stå helt uteslutande i centrum.
    Det beror väl helt på hur förhållandet till farmor och farfar ser ut? Hur väl de känner varandra, och om barnen trivs och är trygga där. Det finns ju en tråd här om ett barnbarn som är "livrädd" för sin farmor. Så alla barn tycker inte det är lika roligt..
  • nernu
    Ess skrev 2014-06-11 10:34:56 följande:
    Vi har ingen aning om ifall farmor ens lever. TS skriver ju att hon märker hur påverkade barnen är av att bli illa behandlade av mamman. De behöver få lada och bli trygga med sin pappa. Jag har svårt att se hur man kan lägga det fokus som behövs på sådana barn och samtidigt hantera en förälskelse.
  • Anonym (stackars barn)
    nernu skrev 2014-06-11 11:16:08 följande:
    Vi har ingen aning om ifall farmor ens lever. TS skriver ju att hon märker hur påverkade barnen är av att bli illa behandlade av mamman. De behöver få lada och bli trygga med sin pappa. Jag har svårt att se hur man kan lägga det fokus som behövs på sådana barn och samtidigt hantera en förälskelse.
  • Ess
    Anonym (stackars barn) skrev 2014-06-11 10:49:37 följande:
    Det beror väl helt på hur förhållandet till farmor och farfar ser ut? Hur väl de känner varandra, och om barnen trivs och är trygga där. Det finns ju en tråd här om ett barnbarn som är "livrädd" för sin farmor. Så alla barn tycker inte det är lika roligt..
    Är dom rädda så ska dom naturligtvis inte lämnas dit. 

Har dom inget nära förhållande så skadar det inte att börja lämna dem några timmar på dagen och börja bygga på förhållandet, för det kan komma en dag när man verkligen måste lämna dem.

Tyvärr tycker jag att det ofta verkar som om skilsmässobarn speciellt, har en närmre relation till morföräldrarna. Det är okej för mamman att lämna bort dem, men skulle pappan ens överväga att lämna dem 1 timme, så drar mamman på järnet för fullt och sen ska han knappt ens få ha dem på umgänge mer.
  • Ess
    nernu skrev 2014-06-11 11:16:08 följande:
    Nej det framgår inte.
    Men oavsett anledningen till att lämna bort dem ibland, så är det bra OM det finns någon som barnen trivs med och som kan/vill ställa upp och passa dem.
  • nernu
    Ess skrev 2014-06-11 11:35:02 följande:
    Nej det framgår inte.
    Men oavsett anledningen till att lämna bort dem ibland, så är det bra OM det finns någon som barnen trivs med och som kan/vill ställa upp och passa dem.
    Det här handlar inte om vanliga trygga barn som hälsar på farmor. Det handlar om otrygga bortvalda dåligt omhändertagna barn som ska försöka skapa någon form av stabil tillvaro. Skaffar du en hundvalp så lämnar du inte bort den första veckan för att den ska skapa relationer. Du skapar en trygg bas och sedan kan man i etapper vänja den vid annat. Att bara lämna bort några timmar för att få umgås med sin flickvän är inte att ha barnens bästa för ögonen just nu. Så småningom absolut! Men inte just nu.
  • nernu

TS du ska inte skuldbelägga dig själv. Dina känslor är helt naturliga. Det är väl därför det blir så mycket tjafs i bonusfamiljer. 

• Myling

Äh, det är väl inte så konstigt... Jag är biomamman och jag tycker ofta det är skitskönt när stora barnet är hos sin pappa, lilla barnet sover så att jag och min sambo kan umgås på tu man hand. Även om det så klart skulle funka att hon var här på heltid också, och jag saknar henne visst! Man kan väl ha flera känslor på samma gång liksom.

• Anonym (Ego(TS))

Ok ser att det varit en hel del prat kring farmor. Barnen har en mycket nära och bra relation till sin farmor och känner sig trygga där.

Jag har nu yttrat en del av mina kännslor för min pojkvän och han förstår hur jag tänker och är redo att försöka få plats för oss oxå i sitt liv. Jag är den som ger honom styrkan till att orka allt detta säger han.

Jag vill självklart att barnen ska vara trygga och väl omhändertagna och tänker därför inte kräva nått spec av min pojkvän närmsta tiden utan ge dom det utrymmet de nu behöver. Jag är ingen hemsk människa spm vill ta barnens pappa ifrån dom utan bara en människa med könnslor som alla andra.

I framtiden hoppas jag på att få vara en del av att göra barnens liv lyckligt på heltid.

• katastrofplantagen

Åh jag förstår dig. Men jag kan lova att det kommer vara lättare för er att vara en fungerande familj om barnen är hos er på heltid istället för vv. Vv är drygt för både barn och vuxna.

Svar på tråden Hemskaste bonusmamman är jag :-(