• Jennyp01

Reklamation krympt i tvätten

Jag har köpt en klänning via zalando som nu har krympt i tvätten trots att jag följt tvättrådet som var 30 grader. Den har blivit 20 cm kortare, jättetajt och den har får en konstigt passform. Jag skickade ett reklamations mail där jag bifogade både för och efter bilder som visar en enorm skillnad. Trots detta fick jag som svar att de inte godkänner min reklamation eftersom att vissa material kan krympa i tvätten och detta täcks inte av deras garanti, det kunde dock erbjuda mig 430 kr att handla för på zalando (klänningen kosta 1300 kr) Jag känner mig helt maktlös, jag har ju följt tvättrådet och den har ju inte krympt en liten marginal. Borde det inte stå handtvätt om materialet är känsligt? Är det verkligen så att jag inte kan reklamera? Har försökt söka information men hittar inget som säger klart och tydligt när det gäller krympning i tvätten. Känns så himla tråkigt i och med att jag bara har använt den en gång och den kosta så mycket. Jag har försökt hitta info i gamla trådar utan resultat men jag ber om ursäkt om jag upprepar någon gammal fråga.

• Svar på tråden Reklamation krympt i tvätten
  • Starkast
    Jennyp01 skrev 2014-06-10 17:52:37 följande:
    Jag har köpt en klänning via zalando som nu har krympt i tvätten trots att jag följt tvättrådet som var 30 grader. Den har blivit 20 cm kortare, jättetajt och den har får en konstigt passform. Jag skickade ett reklamations mail där jag bifogade både för och efter bilder som visar en enorm skillnad. Trots detta fick jag som svar att de inte godkänner min reklamation eftersom att vissa material kan krympa i tvätten och detta täcks inte av deras garanti, det kunde dock erbjuda mig 430 kr att handla för på zalando (klänningen kosta 1300 kr) Jag känner mig helt maktlös, jag har ju följt tvättrådet och den har ju inte krympt en liten marginal. Borde det inte stå handtvätt om materialet är känsligt? Är det verkligen så att jag inte kan reklamera? Har försökt söka information men hittar inget som säger klart och tydligt när det gäller krympning i tvätten. Känns så himla tråkigt i och med att jag bara har använt den en gång och den kosta så mycket. Jag har försökt hitta info i gamla trådar utan resultat men jag ber om ursäkt om jag upprepar någon gammal fråga.
    Ring den person i din kommun som har hand om sånt så får du hjälp. Om ingen information har lämnats har du ju rätt.
  • Butterscotch

Här finns lite information från ARN: arn.se/Amnen/Textil/Vanliga-fall-listning/

Köparen har haft rätt att häva köpet av en tunika som förstördes i tvätt trots att tvättråden följdes
    Christina köpte en tunika för 1 900 kr. Efter att hon lämnat den till tvätt smälte pärlorna runt urringningen. Christina klagade både till tvätteriet och säljaren. Kemtvätten hade följt tvättråden. ARN beslöt att varuhuset skulle låta Christina häva köpet eftersom tunikan var felaktig. (Änr 2009-10463)

Det låter som ditt fall, med skillnaden att i exemplet ovan hade hon lämnat in plagget till ett tvätteri. 
  • Pekad

Då du tvättat enligt tvättrådet och reklamerat felet skriftligt till företaget kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se

• Jennyp01

Har kontaktat konsumentrådgivningen i min kommun nu och de säger att jag har reklamationsrätt så har bifogat deras mail till Zalando och hoppas att de ändrar sitt beslut annars får jag väl anmäla till ARN. Så tråkigt att man ska behöva kämpa för att bevisa sin rättighet till reklamation när det ändå borde vara självklart företaget tar ansvar för att se till att plagget de säljer till mig håller en viss standard.

Klänningen var i visko, vet inte om det är vanligt att sådant material krymper i tvätten?

Svar på tråden Reklamation krympt i tvätten