• MedlemFV

Klarar inte av att bo i hemmet. Sökte mig till socialen.

Jag klarar alltså inte att bo i hemmet. Därför sökte jag mig till socialen. Nu har jag fått kontakt med ekonomistödet och skall träffa de om några dagar. Jag kommer att dra ut papper från banken för att visa min privata konto, om hur mycket pengar jag har. Jag har pengar i mitt sparkonto, bör jag visa det också? Om jag visar de det, så kanske de kommer säga nej till minnansökan om Ekonomistöd. Vad göra? Jag vill ju bort ifrån hemmet och bara ta det lugnt tills jag börjar på min skola. Alltså skall jag bara bo i några månader. Inte så länge. Tror ni jag får Ekonomistöd trots mina pengar i sparkonton, skulle de bry sig om de pengarna. Om jag bara visar min privatkonto och döljer mina pengar i mitt sparkonto, är det okej? Kan de ta reda på de pengarna i alla fall? Tack på förhand!!

• Svar på tråden Klarar inte av att bo i hemmet. Sökte mig till socialen.
  • Fundersam02

Nej, det är inte ok att undanhålla att du har pengar på sparkonto. Försörjningsstöd är till för dem som verkligen har ont om pengar. För att socialkontoret ska kunna bedöma om du är en av dem som har rätt till stöd, så ska du redovisa hela din ekonomi och inte dölja något. 

• anjiz

Du måste ha med ett papper från banken som heter konto sammanfattning (eller nått) där står alla konton du har på banken med. Plus din deklaration och där står ju också om du har pengar. Så sorry du kan inte ljuga.

• The Fugly

Har du sparpengar måste du använda dem innan du kan få bistånd. Bistånd är till för dem som inte har några andra alternativ. Det vanliga är att man ska lämna in både kontoutdrag och kontoöversikt och då syns sparpengarna.

• MedlemFV

Jag vill ju gärna inte heller ljuga. Men jag tänker liksom jag måste verkligen bort från familjen. De kan väl ändå inte tillåta att jag slösar all mina pengar? Kan jag inte ens få lite Ekonomistöd i alla fall?

• The Fugly
    MedlemFV skrev 2014-06-11 07:12:07 följande:

Jag vill ju gärna inte heller ljuga. Men jag tänker liksom jag måste verkligen bort från familjen. De kan väl ändå inte tillåta att jag slösar all mina pengar? Kan jag inte ens få lite Ekonomistöd i alla fall?

Slösa? Att använda sina egna pengar för att försörja sig själv är inte att slösa, det är att vara vuxen.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför kan du inte bo kvar? Tvingar mamma dig att bädda din egen säng?

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Radhuspinglan
    MedlemFV skrev 2014-06-10 22:43:07 följande:
    Jag klarar alltså inte att bo i hemmet. Därför sökte jag mig till socialen. Nu har jag fått kontakt med ekonomistödet och skall träffa de om några dagar. Jag kommer att dra ut papper från banken för att visa min privata konto, om hur mycket pengar jag har. Jag har pengar i mitt sparkonto, bör jag visa det också? Om jag visar de det, så kanske de kommer säga nej till minnansökan om Ekonomistöd. Vad göra? Jag vill ju bort ifrån hemmet och bara ta det lugnt tills jag börjar på min skola. Alltså skall jag bara bo i några månader. Inte så länge. Tror ni jag får Ekonomistöd trots mina pengar i sparkonton, skulle de bry sig om de pengarna. Om jag bara visar min privatkonto och döljer mina pengar i mitt sparkonto, är det okej? Kan de ta reda på de pengarna i alla fall? Tack på förhand!!

Du måste använda upp dina egna tillgångar innan du kan börja leva på samhällets resurser. Därför vill soc se kontoutdrag för 6 månader(?) bakåt i tiden. Det säger sig självt. Har du egna pengar så får du använda de först!
Svar på tråden Klarar inte av att bo i hemmet. Sökte mig till socialen.