• Vilmsan

Utvecklingsstörning och ekonomisk hjälp?!

Vi har en liten dotter på 13 mån som nu för 2 veckor sen fick diagnosen utvecklingsstörning då hon är kraftigt försenad i sin utveckling. Är som en 5-6 mån bebis. Kan inte sitta, krypa mm. Jollrar nu lite men kommunicerar inte mer. Visar inte att hon tex är hungrig mm. Förstår inte. Man kallar på henne med hennes namn men hon förstår inte det utan tittar på en ibland pga rösten. När man pratar med henne får man ofta ingen ögonkontakt, känns ibland som hon är i en annan värld, men har ändå stunder hon tittar på en och skrattar. Har varit sen i utvecklingen hela tiden. Förstod själv att något inte stämde då hon var fyra mån och inte kunde hålla huvudet.  Har dessutom dålig tillväxt och haft sen i magen. Väger 6750 g, 65 cm lång och 41 i huvudomfång 1 år gammal. 

Remiss till habiliteringen är skickad för vidare bedömning/stöd och hjälp. Har redan träffat sjukgymnasten två gånger för bedömning och råd innan diagnos. Samt tagit genprover för och se om det är någon kromosomavvikelse mm. 

Jag är hemma mammaledig nu. Hade satt Vilma till förskolan efter sommaren, men har ändrat det nu. Enl läkaren kan hon inte gå på fsk nu och ingen vet när hon kan det och när hon kan behöver hon specialpedagog mm. Givetvis är vi införstådda med att det nog dröjer tills Vilma kan börja på fsk då hon är i utveckling som en 5-6 mån bebis. Vill inte heller att hon ska börja nu, vill hellre ta hand om henne själv. Alltså kan jag inte börja jobba på ett tag. Har lite av pappas föräldradagar kvar som jag kan ta. Håller på och söker vårdbidrag men vet hur svårt det är att få. Någon som vet vad man kan söka/ få hjälp med ekonomiskt?? Kan ju inte va hemma med henne utan att få någon form av pengar.... 

• Svar på tråden Utvecklingsstörning och ekonomisk hjälp?!
  • Jenita659

Har en dotter på snart 7 år med måttlig utvecklingsstörning , autism, adhd m.m. FK hänvisar ofta tyvärr till föräldraansvar långt upp i åldrarna, vi hade 1/4 VB tills i höstas. Skrivit mkt utförligt, bra läkarintyg men åldern gjorde att de hänvisade att andra barn i samma ålder också kräver mkt passning. FK ger däremot ofta fullt VB till föräldrar med barn m Downs syndrom. Och då spelar de ingen roll hur många diagnoser ett annat barn har - generell utvecklingsstörning är inte lika "känt" hos FK och innebär inte samma rättigheter. Men skriv vad allt tar i tid kring dottern och vad ni måste träna på etc, de räknar bara på merarbetet i förhållande till jämnåriga barn.

• pigglet

ALLA som har barn över 1 år har rätt till barnomsorg, oavsett barnets "problematik". Att du inte skulle kunna jobba pga att barnet har en utvecklingsstörning kan inte stämma. Vi tar emot barn med hörselnedsättning, synskada, utvecklingsstörning, autism, hjärtfel, allergier... Behövs det så anställs det en assistent till barnet (även om kommunen kan vara rätt snåla om pengarna).

I vår kommun finns även en speciell avdelning för de barn som har allra störst vårdbehov.

• pigglet

Som någon annan skrev - FK kan hänvisa till att ett litet barn behöver ständig omsorg även i normala fall.

Det som funkat bra för oss har varit att visa på all den extra tid som vårdkontakter tagit. Skriv upp alla träffar ni har med dottern under ett år - varje samtal på habiliteringen, alla kursdagar, alla läkarkontakter, alla sjukgymnastbesök och träningsprogram, logoped... ALLT. Skriv upp hur lång tid varje besök tar. Och så restid. Kan bli rätt mycket på ett år. Och det är tid som de inte kan hävda att andra familjer har.

• Vilmsan

pigglet, ja jo alla barn som är över 1 år har rätt till barnomsorg. Men jag tror ingen skulle lämna sin 5-6 mån bebis på dagis. Bara för att hon i sin biologiska ålder är 1 år är inte hon det. Hon är i storlek och utveckling, mognad som en 5-6 mån bebis. Vill faktiskt själv ta hand om mitt barn som verkligen behöver mig istället för att kommunen ska ta in en resurs som tar hand om min bebis när jag går till mitt jobb. Kräver inte  ha inkomst som typ min månadslön men någon liten hjälp ekonomiskt så vi inte går under. Mitt barn är viktigare än mitt jobb och så länge hon är som en 5-6 mån bebis i sin utveckling/mognad vill jag själv ta hand om henne. När hon har blivit äldre i sin utveckling och mognad ska hon så klart börja på fsk med resurs. 

• maba

Habiliteringen ska kunna ge stöd i vilka bidrag som finns och hur man söker dem, prata med kurator där.

• Jenita659
    Mamori skrev 2014-06-11 12:03:48 följande:
    Har hon blivit utredd för autism, tänker angående det med dålig ögonkontakt och dåligt språk? Autism plus utvecklingsstörning brukar ge höga vårdbidrag. Nu är hon så liten ännu att hon kanske inte får så högt just pga att barn i den åldern oftast behöver föräldrarna väldigt mycket ändå. Förskolan borde kunna anställa en specialpedagog till henne, ni kan kolla med habiliteringen om de kan hjälpa. Min son har autism och lättare utvecklingsstörning och vi fick ett möte med rektorn för förskolan och habiliteringen och de anställde en ny person för att hjälpa honom, då kunde han gå i vanlig barngrupp på förskolan. De flesta (alla?) förskolor har en del pengar just för den här typen av ändamål. Vi sökte dock inte vårdbidrag när han var så liten så jag vet inte hur det hade gått, men när han var 4 år fick vi fullt vårdbidrag. Sökte igen nyligen när han fyllt 7 år och fick 3/4. Får hon en autismdiagnos så kolla era försäkringar. Vi hade en trygga barn med tillägg hos trygghansa för vår son och fick ut 100 000 för autismdiagnosen, det hjälper ju jättemycket.

Låter jättebra för er med fullt vårdbidrag , men det är inte alls vanligt m höga vårdbidrag vid autism / utvecklingsstörning. Ni har nog haft turen att bo i rätt län, rätt handläggare. Diagnoserna i sig berättigar inte till VB. Kämpar för att få fullt igen, men känns rätt tröstlöst. Måttlig utvecklingsstörning , autism, adhd, epilepsi, grav sömnstörning , födoämnesallergi .... Har bara 3/4 VB vid 7 års åldern - för vi har "avlastning" i form av förskola. För att kunna sköta våra jobb...
  • Mumin80

När det gäller vårdbidrag så är det nog tyvärr också så att väldigt mycket hänger på att man kan tala för sin sak. D.v.s. två familjer kan ha precis samma diagnoser och samma merarbete egentligen, men den ena presenterar merarbetet bättre och får högre vårdbidrag. Samt att föräldraansvar tyvärr tolkas olika i olika delar av landet. 

• jordgubbe0812

I första hand bör ni nog söka vårdbidrag. Vårdbidrag har dock som krav att man använder samhällets resurser som finns så att avstå frivilligt från förskola ger antaligen inget extra. Om ni kan fixa läkarutlåtande på att barnet inte kan vistas i förskola är det antagligen en annan sak.

Sen kan vända er till kommunen och söka stöd enligt LSS alternativt anlita en assistentbolag som hjälper er med ansökan. Får ni rätt till resurs kan ni sedan ta jobbet själva.

Man kan få VAB för den arbetstid man avstår för att ta ett handikappat barn till olika instanser som logoped, HAB, etc.
    Jag vet dock inte reglerna för att byta FP mot VAB, mer än att de är annorlunda.
    Ni kan garanterat inte få VAB för att vara hemma med ett barn som inte går på förskolan p.g.a utvecklingsstörning, möjligtvis kan ni få assistent/vårdbidrag. Om kommunen inte kan erbjuda plats så är ansvaret kommunens och tackar ni nej, så är det upp till er.

Jag tror dock personligen att det är svårt att få annat än vårdbidrag för ett barn som inte har medicinska skäl som kräver dygnetrunt övervakning (t.ex epelepsi) i den åldern.

• jordgubbe0812

I första hand bör ni nog söka vårdbidrag. Vårdbidrag har dock som krav att man använder samhällets resurser som finns så att avstå frivilligt från förskola ger antaligen inget extra. Om ni kan fixa läkarutlåtande på att barnet inte kan vistas i förskola är det antagligen en annan sak.

Sen kan vända er till kommunen och söka stöd enligt LSS alternativt anlita en assistentbolag som hjälper er med ansökan. Får ni rätt till resurs kan ni sedan ta jobbet själva.

Man kan få VAB för den arbetstid man avstår för att ta ett handikappat barn till olika instanser som logoped, HAB, etc.
    Jag vet dock inte reglerna för att byta FP mot VAB, mer än att de är annorlunda.
    Ni kan garanterat inte få VAB för att vara hemma med ett barn som inte går på förskolan p.g.a utvecklingsstörning, möjligtvis kan ni få assistent/vårdbidrag. Om kommunen inte kan erbjuda plats så är ansvaret kommunens och tackar ni nej, så är det upp till er.

Jag tror dock personligen att det är svårt att få annat än vårdbidrag för ett barn som inte har medicinska skäl som kräver dygnetrunt övervakning (t.ex epelepsi) i den åldern.

• mother2

Hej. Hur har det gått i saken vårdbidrag? Nyfiken eftersom jag har en dotter som i dag är snart 10 år och som stått på vårdbidrag sedan hon var 3 år.

Svar på tråden Utvecklingsstörning och ekonomisk hjälp?!