• amorosa

Aktiv, gnällig och rastlös tjej på drygt 2 år

Vi har en dotter på 2 år o 4 mån, som är inne i värsta trotsåldern. Men jag tycker vi kan hantera själva trotsen relativt bra. Det som är otroligt tärande är hennes eviga gnällande...

Det verkar som hon är otroligt uttråkad när vi är hemma, fast vi försöker aktivera henne på alla möjliga sätt. Hon har gott om leksaker, men vill sällan leka med dem. Hon har svårt att leka själv också. När hon är så där gnällig och rastlös, är det precis som det kliar i hela hennes kropp. Hon står och åmar sig och inte sällan trillar hon och slår sig då. Det är så otroligt jobbigt att höra det här gnällandet...

Är det en del av trotsåldern, eller är det nåt vi får leva med...? Hon har hela tiden, från födseln, varit en väldigt aktiv tjej. När vi gick på öppna förskolan och alla andra barn satt lugnt hos sina mammor och sjöng, var hon den enda som sprang/kröp omkring och inte kunde sitta stilla...

Det är nästan alltid ok när vi är iväg på nåt, för då händer det ju nåt. Men man måste ju vara hemma ibland och fixa grejor. Men det är svårt att göra saker när hon inte kan leka själv. Nu har jag semester i tre veckor ensam med henne, och sen är jag föräldraledig (och mannen har semester) inför syskonets ankoms i augusti. Vi kan ju inte åka iväg på nåt varje dag. Men det känns jobbigt att vara hemma med henne, eftersom jag vet att det blir gnäll.

Behövde mest bara skriva av mig lite, och kanske höra om det finns fler aktiva småtjejer där ute och hur ni föräldrar löser den här rastlösheten hemma??

♥Alice föddes 2012-02-08♥
  • Svar på tråden Aktiv, gnällig och rastlös tjej på drygt 2 år
  • Yngla

Nu vet jag inte hur ni bor men en promenad ut varje dag till nån park eller lekplats när man är ledig hela dagar kan man väl hinna med. Få henne att leka av sig så mycket hon orkar så kanske hon sover en stund så du hinner med vad det är du vill hinna med att göra.

• lnflrmn

Jag har också en väldigt aktiv pojke, MEN han behöver inte sysselsättas av mig hela tiden utan leker bra själv. Försök med utevistelse, brukar aktivera och trötta ut.

• mammalovis

Frågan är väl vad som är orsak till hennes gnällande. Har hon alltid varit ett gnälligt barn eller mer på sistone? Vad händer om du sätter dig ner med henne och ni leker tillsammans, blir det bättre eller är det samma gnäll? Kan hon vara lugn en stund efteråt?

Kan du aktivera henne genom att hjälpa dig? Para ihop strumpor t ex medan du viker resten av tvätten så tar du hennes par strumpor emellan. Lägga in tvätt i tvättmaskinen o s v så hon känner sig delaktig.

Om hon har stort rörelsebehov kanske du helt enkelt måste se till att komma iväg minst en gång om dagen. Ni kan ju gå till lekparken, biblioteket, panta burkar en dag, återvinningen en annan, gå och handla med vagnen o s v om ni inte bor allt för lantligt.

• amorosa

Tack för tipsen, men vi gör redan allt det där!

Vi är ute väldigt mycket, för det gillar hon. För det mesta. Men hon gör en sak i max fem min, sen tröttnar hon och blir gnällig.

Jag försöker nästan alltid få henne att hjälpa mig med tvätt, disk, dammsugning etc. Ibland går det, men oftast inte. Hon säger bara att hon inte vill.

Hon har alltid varit ganska gnällig faktiskt. Ofta missnöjd som bebis. Ibland funkar det om jag sätter mig och leker med henne, men är hon på det humöret så blir hon gnällig igen efter ett par minuter eller så hjälper det inte alls att jag sätter mig med henne.

Hon sover en timme på dagen utan problem, så visst hinner jag göra en del saker då. Men långt ifrån allt. Det är också först nu denna veckan som jag är hemma och kan göra saker när hon sover. Innan har hon ju varit på dagis, och vi måste göra allt sånt på kvällar och helger.

Problemet är egentligen inte att jag inte hinner med vardagssysslorna under hennes vakentid, utan "problemet" är gnället. Det spelar liksom ingen roll om hon har både min och pappans fulla uppmärksamhet och vi båda försöker leka med henne, hon börjar med det här gnällandet ändå...

♥Alice föddes 2012-02-08♥
  • liol1973

Jag har själv en väldigt aktiv tjej som liksom din alltid var den svåraste att hålla koll på på mammagruppsmötena - hon har inte legat still på golvet sen hon var 3 månader. ;) Hon har dessutom mjölkproteinallergi. Gnällig och "ålig" i kroppen blir hon ofta både när hon fått i sig ngt hon inte tål och har ont i magen, och när hon har "klätter abstinens". Vi tänker sätta upp ett klätterrep eller romerska ringar i en dörröppning hemma då hon har så otroligt stort behov av att känna sin egen kroppsvikt, och vi har svårt att tillgodose det på annat sätt längre (hon drar sig hängande upp på både lådor och möbler så ngt med mindre vält risk att klättra på behövs). Jag var själv likadan som barn (har klart minne av att jag testade gardinerna men insåg att gardinstången inte skulle klara min vikt när jag var runt 3), och kände därför snabbt igen hennes behov, men om din dotter har liknande behov kan hon behöva hjälp att lista ut vad det är hennes kropp vill ha. Att bara gå eller leka på marken hjälper inte då utan då är det riktiga fysiska utmaningar som gäller - att få ta i ordentligt muskulärt (men på hennes nivå då så klart). Det behovet finns där hela tiden, så det behövs ngt sätt att få utlopp för det hemma också.

Mao. om hon inte har ont, testa och se om det helt enkelt är fysisk utmaning/stimulans hon behöver (kan tänka mig att mental uttråkning ger liknande frustration så det kan ni också testa om den fysiska utmaningen inte ger resultat).

Svar på tråden Aktiv, gnällig och rastlös tjej på drygt 2 år