Aktiv, gnällig och rastlös tjej på drygt 2 år
Vi har en dotter på 2 år o 4 mån, som är inne i värsta trotsåldern. Men jag tycker vi kan hantera själva trotsen relativt bra. Det som är otroligt tärande är hennes eviga gnällande...
Det verkar som hon är otroligt uttråkad när vi är hemma, fast vi försöker aktivera henne på alla möjliga sätt. Hon har gott om leksaker, men vill sällan leka med dem. Hon har svårt att leka själv också. När hon är så där gnällig och rastlös, är det precis som det kliar i hela hennes kropp. Hon står och åmar sig och inte sällan trillar hon och slår sig då. Det är så otroligt jobbigt att höra det här gnällandet...
Är det en del av trotsåldern, eller är det nåt vi får leva med...? Hon har hela tiden, från födseln, varit en väldigt aktiv tjej. När vi gick på öppna förskolan och alla andra barn satt lugnt hos sina mammor och sjöng, var hon den enda som sprang/kröp omkring och inte kunde sitta stilla...
Det är nästan alltid ok när vi är iväg på nåt, för då händer det ju nåt. Men man måste ju vara hemma ibland och fixa grejor. Men det är svårt att göra saker när hon inte kan leka själv. Nu har jag semester i tre veckor ensam med henne, och sen är jag föräldraledig (och mannen har semester) inför syskonets ankoms i augusti. Vi kan ju inte åka iväg på nåt varje dag. Men det känns jobbigt att vara hemma med henne, eftersom jag vet att det blir gnäll.
Behövde mest bara skriva av mig lite, och kanske höra om det finns fler aktiva småtjejer där ute och hur ni föräldrar löser den här rastlösheten hemma??