• Humlan88

Varför tar hon tag i händerna när hon hälsar ?

Har en labbe som är världens snällaste. Hon är jämt glad och vill hälsa på alla människor. Grejen är att hon gärna vill "bita" i händers på folk. Absolut inte hårt, men en del kan säkert tycka det är obehagligt. Men varför gör hon så? Vad beror det beteendet på och hur får jag bort det?

• Svar på tråden Varför tar hon tag i händerna när hon hälsar ?
  • Axo

Labben är ju en apporterande fågelhund, så det är ett helt naturligt beteende för dem. Ge hunden en dummie eller någon annan leksak att bära på när den hälsar på folk så är problemet löst!

• Annelie 76

En del hundar gör så. Har varit med om en greyhound som också gjorde så och vad jag vet är det inte vanligt för den rasen. Vet inte om det går att träna bort men förklara för alla som hälsar på henne så de inte blir rädda.

• Apopan

Hunden gör det av kärlek och glädje. För vissa raser så faller det sig mer naturligt än andra, men de flesta raser kan få för sig att det är ett trevligt sätt att hälsa. Min hunds pappa var likadan. Så antingen är det något han snappat upp som valp, eller så är det medfött. Tror det är vanligare desto större hunden är också, då händerna faktiskt kommer i hundens höjd medan den är glad och uppspelt.. Min hund var EXTREMT bitig som valp också. Gick inte ens att klappa honom utan att han började. Så inga klappar de första 8månaderna. Så han associerade väl bita med mys hemma också. Vill gärna ha handen i munnen när en myser med honom idag också. Som tur är så biter han inte längre :P

Det ni kan göra är att ge henne något att ha i munnen när hon skall hälsa. Har inte fungerat på min hund då han har så lågt föremålsintresse, men vet andra som det fungerat jättebra på. 
    Min har växt ifrån beteendet till stor del, och gör det bara när han blir alldeles till sig av lycka. Och eftersom han inte hoppat efter händerna, utan bara tagit dem om de varit i hans höjd så har det gått bra att säga åt folk att ta upp händerna någon minut. Är det någon som tycker det är lite jobbigt så har vi helt enkelt bett honom sitta tills han slutar vilja ha händerna i munnen (vilket brukar gå över efter ett par minuter). Han behöver med andra ord bara lugna ner sig innan, så det är väl ett tips. En del människor märker han på en gång att det inte är ok på också, och numera händer det väldigt sällan. Skulle väl ha slutat helt om inte jag och husse lät honom göra det också, men vi har inte tyckt det varit något problem mot oss, han får vara munnig vid lek också. 

• U never saw me

Det är vanligt bland apporterande raser och det lättaste sättet är att avleda och lära hunden alternativa beteenden. Lär t.ex hunden att springa och hämta en leksak innan den hälsar så slipper man det problemet ganska lätt.

Svar på tråden Varför tar hon tag i händerna när hon hälsar ?