• FDB
    Äldre 12 Jun 20:59
    36862 visningar
    89 svar
    89
    36862

    Jag arbetar som pilot. Fråga vad du vill...

    Som rubriken...fråga vad du vill.


    Ovan molnen skiner alltid solen.
  • Svar på tråden Jag arbetar som pilot. Fråga vad du vill...
  • FDB
    Äldre 16 Feb 19:47
    #71
    Anonym (Flygrädd) skrev 2015-02-15 17:12:25 följande:

    Vad gör man om man måste nödlanda över Atlanten?? Ska flyga till new york snart och är jättenervös!


    Hej Flygrädd,

    Man tar sig till närmaste flygplats även om den ligger långt ifrån. Ibland kan man vara upp till tre timmar från närmaste flygplats när man flyger över haven. Sen om det skulle inträffa något som gör att man måste landa så fort som möjligt så landar man flygplanet i havet under kontrollerade former. Man anger sin position och flygplanet flyter ganska länge så man har tid att ta sig från planet ut i livbåtarna. I livbåtarna har man också nödsändare som anger position mm...
  • Anonym (Flygr­äddast­)
    Äldre 16 Feb 20:07
    #72

    Jag är så flygrädd att jag inte flyger alls längre, trots årliga flygresor som barn.

    För några år sedan såg jag ett tv-program som gick ut på att berätta att många piloter, inte i Sverige och jag minns inte vilket land det handlade om, tror England eller USA, ofta var berusade under flygning.

    Det är några år sedan jag såg programmet och jag minns det dåligt, men bara misstanken om onyktra piloter fick förstås mig att tänka att jag absolut aldrig i livet nånsin kommer att flyga igen.
    Vilket är lite tråkigt, för jag skulle gärna vilja komma till Grekiska övärlden nån gång igen.

    Vet du om det finns någon substans i "anklagelserna" från tv-programmet jag såg? Eller varför göra ett helt tv-program om det annars? 

    Jag skulle gärna vilja få detta dementerat och bli lugnad, för jag är även rädd när mina nära och kära är ute och flyger.

  • FDB
    Äldre 16 Feb 20:30
    #73
    Iarwain skrev 2015-02-15 18:37:46 följande:

    Jag, som är väldigt flygrädd, undrar lite hur det ser ut om man väljer annan statistisk bas. (Ja, jag vet att det är helt ologiskt. Jag förstår fysiken, det baserar sig snarare i ett kontrollbehov.)

    Finns det statistik som visar antal dödsfall per transporttid per fordon?

    Jag gissar att det då inte skulle visa flygningen som lika säkert, i förhållande till andra transportmetoder.


    Hej larwain,

    Nej det har jag inte men det är ett av dem säkraste transportsätten som finns...
  • FDB
    Äldre 16 Feb 20:46
    #74
    Nenne666 skrev 2015-02-15 21:07:11 följande:

    Är också flygrädd och spanar på kartan och ut genom fönstret hela vägen. Upplever att dom åker nära kusterna dom 2 ggr jag åkt över...


    Hej Nenne666,

    Man försöker alltid flyga så kort tid som möjligt. Hur ens flygrutt ser ut beror på många saker såsom vindförhållanden, olika länders regler och struktur på sina luftleder, närhet till alternativflygplatser mm.

    Anledningen till att det ser ut som att man flyger nära kusterna över Atlanten till USA är att man just flyger närmaste vägen. Närmaste vägen är nämligen en storcirkel och detta beror på att jorden är rund. Så en rät linje mellan två punkter på en vanlig karta är oftast inte närmaste vägen pga av att jorden är sfärisk....se bild nedan.
  • FDB
    Äldre 16 Feb 20:50
    #75

    Kunde inte lägga in en bild så det blir en länk istället:

    www.fysikaliskaleksaker.se/experiment/matematiska-pussel/storcirkel

  • Äldre 17 Feb 13:39
    #76
    FDB skrev 2015-02-15 20:57:04 följande:
    Hejsan!

    Rutiner kan variera men ingen besättningsmedlem är ju utbildad läkare så skulle vi misstänka att någon hade Ebola eller motsvarande så hade vi försökt konfirmera detta. Antingen genom

    att kolla om det finns någon läkare ombord eller så har vi satellittelefon som vi kan använda för att kontakta specialister som kan diagnosticera.

    Om det är konstaterat så får man bedömma om man skall gå ner och säkerhetslanda på närmaste flygplats.
    Även på sådana som inte har beredskap för ebola? Bara fem flygplatser i Sverige va?
  • Anonym (H)
    Äldre 17 Feb 13:44
    #77
    FDB skrev 2015-02-16 19:34:46 följande:

    Det har jag aldrig hört talas om den det har säkert hänt...

    Att passagerare kissar på sig av andra orsaker är nog vanligare.


    Av vilka anledningar gör de det i då fall?

    Det har hänt mig en gång att jag gjorde det av rädsla på flyget och undrade hur vanligt det är.
  • Äldre 7 May 22:55
    #78

    1. Hur korrigerar man som pilot för koreoliseffekten (jordens rotation) när man landar ett flygplan? Behövs det?

    2. Gyroskopet i ett flygplan; kompenserar man detta under flygning pga jordens kurva? Om man hela tiden åker vågrätt, åker man rakt ut i rymden då till slut? Hehe. Hur kompenseras det. Måste man hela tiden se till att man sänker planet lite så att man följer jordens kurva? Eller är jorden platt?

  • Anonym (Älska­r pilote­r :))
    Äldre 7 May 23:11
    #79

    Är du man och singel? ;)

    Vad har du för telefonnummer? :D :D :D

  • Äldre 27 Jun 01:35
    #80
    Hej! Såg nyss en fråga i forumet Vetenskap och Folkbildning, där någon tittat på hemsidan "flightradar24" och konstaterat att det inte finns några flygplan över ett gigantiskt område över Tibet. Någon påstod att det är p.g.a. flygsäkerheten man inte flyger över så högt belägen terräng. Jag är skeptisk. Vad beror det på? Är det möjligen politiska orsaker bakom?
  • RMC
    Äldre 27 Jun 15:32
    #81
    FDB skrev 2014-06-12 20:59:33 följande:

    Som rubriken...fråga vad du vill.


    När ska det logiska steget tas med förarlösa plan?

    Det är ju bevisat att förarlösa plan är säkrare .
  • Wed 18 May 2022 16:25
    #82
    Hej.
    Jag ska snart upp och flyga.
    I samband med detta är jag lite orolig över trycket/tryckförändringar i samband med landning. 
    Vet du hur det är med cabin altitude och hur snabbt kabintrycket ändras i kabinen i samband med nedstigning.
    * vad är det för cabin altitude på ett 737-800?
    * hur snabbt ändras kabintrycket i samband med nedstigning?
    * finns det något bra sätt att veta vem/vilka som har problem med tryckförändringarna utöver de som är kraftigt förkylda?
  • Anonym (Fördo­msfull­t men...­)
    Wed 18 May 2022 16:28
    #83
    -1

    Hur många flygvärdinnor har du satt på?

  • KalleX­L81
    Thu 4 Aug 2022 20:44
    #84

    Jag är gammal pilot. Redan på 20-talet kom dom första autopilotsystemen  som bara var tvåaxlade. Sedan dröjde det till 30-talet då 3-axlade autopilot kom. Tio år senare kunde man flyga utan pilot men amerikanska försäkringsbolagen tillät inte förarlösa plan och så är det fortfarande. Men det tillåts snart för pilotfacket och flygbolagen stämmer varandra stup i kvarten. Det slipper man om man sparkar piloterna och kör på autpiloten i stället. Och så fort trafikflygplanen har lämnat controllzonen CTR så slås autopiloten på och planet flyger själv, men med piloten på plats någonstans i cocpit.Att utbilda piloter är dyrt, så det är ännu ett skäl att använda autopiloten. Om 5 år finns inga trafikflygpiloter.

  • KalleX­L81
    Thu 4 Aug 2022 20:52
    #85

    Att nödlanda mitt i Atlanten som aldrig är utan vågor blir ingen höjdare, planet lär brytas sönder i vågorna. Hade vattenytan varit slät utan vågor då skulle du kunnat glidflyga som en sutfingbräda  som planet som nödlandade på Hudsonfloden för typ tio år sedan gjorde.

  • KalleX­L81
    Fri 5 Aug 2022 01:59
    #86
    Småland7 skrev 2022-05-18 16:25:18 följande:
    Hej.
    Jag ska snart upp och flyga.
    I samband med detta är jag lite orolig över trycket/tryckförändringar i samband med landning. 
    Vet du hur det är med cabin altitude och hur snabbt kabintrycket ändras i kabinen i samband med nedstigning.
    * vad är det för cabin altitude på ett 737-800?
    * hur snabbt ändras kabintrycket i samband med nedstigning?
    * finns det något bra sätt att veta vem/vilka som har problem med tryckförändringarna utöver de som är kraftigt förkylda?
    Sånt sköts automatiskt med trycksenosorer inne i planet. Om systemet fallerar då ramlar andningsmasker ner från ett skåp ovanför sätena framför näsan på varje passagerare. Kraftigt förkylda som riskerar att smitta andra bör inte flyga.
  • Anonym (Et)
    Fri 5 Aug 2022 02:42
    #87

    Har du sett ufo'n eller det nya namnet uap Unidentified Aerial Phenomenon 

  • Anonym (Priva­tflyga­re)
    Mon 8 Aug 2022 11:12
    #88

    Dom flesta flyghaverier beror på pilotfel och dom är för det mesta vanliga svenssons med A-Cert som finns  i 2 versioner. VFR och IFR. Skillnaden är att VFR-ratade får bara flyga  när dom ser var dom är och IFR-ratade får flyga  i vilket väder som helst för dom flyger på instrument.

    Jim Reves studioägare köpte ett plan som han ville impa på Jim med, som tog med honom en sväng  runt området som blev långt inne i stora skogen  samtidigt som mörka moln seglade in över området. Chefen som bara hade ett A-cert VFR blev handlingsförlamad över att inte kunna manövrera planet  inne i stora molnet som störtade rakt ner i backen där både han och Jim dog 1964.
    Samma sak hände med Rickie Nelson och John Denver fast den sista fick soppatorsk bland molnen  som störtade.

  • KalleX­L81
    Mon 8 Aug 2022 14:47
    #89

    TS fråga var alltså. Hur tar man sig ur planet när man nödlandat mitt ute i Atlanten. Det blir ju lite svårt att ta sig till närmaste flygplats, när man håller på och sjunker.

Svar på tråden Jag arbetar som pilot. Fråga vad du vill...