• Aniiee

    Jag tycker om en del religiösa sånger. Är jag en hycklare då?

    Som väl de flesta som stött på mig på det här forumet anar, så är jag ateist. Jag tror på kristendomens, islams och judendomens Gud lika mycket som jag tror på Zeus, Ra, Oden och Amaterasu. MEN..... Jag älskar sånger och att sjunga. Har gått i diverse musikklasser, körer, hos sångpedagoger osv sen jag föddes i princip (min mamma slutade inte gå i kör för att hon var tvungen att släpa på en unge =))

    Hur som haver, gick idag och nynnade på "I denna ljuva sommartid" när jag räddade tvätten från regnet (som aldrig kom), vilket inte uppskattades av grannen, som visst gjorde det samma (räddade tvätten, alltså). Följande samtal utspelade sig:
    Grannen: "Jag trodde du var ateist."
    Jag: "Japp, rätt. Hurså?
    G: "Det där är en kristen sång."
    J: "Aaa."
    G: "Då kan du inte vara ateist. Du sjunger ju på en kristen sång."
    J: "Jag kan många kristna sånger."
    G: "Jaha, så du ljuger när du säger at du är ateist?"
    J: "Haha, nej, jag kan sjunga kristna sånger utan att tro på gud."
    G: "Typiskt sånna som säger att de är ateister. Hycklare allihop, som tror på gud i smyg. Men jag kom på dig. Ateister kan inte religiösa sånger, kan de det så är de inte ateister."

    Grannen gick utan att vänta på svar, och tog tvätten med sig.

    Så jag ställer frågan här:
    Är man en hycklare om man sjunger "I denna ljuva sommartid" utan att tro på gud? Eller finns det någon annan anledning till att inte sjunga religiösa sånger när man inte tror på gud`? Eller är det skit samma, en sång är bara en sång?

    (Bonusfråga: Varför är "Bereden väg för Herran" en julsång? Borde det inte vara en påsksång?)


    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Svar på tråden Jag tycker om en del religiösa sånger. Är jag en hycklare då?
  • lykantrophona
    Aniiee skrev 2014-06-13 21:19:02 följande:
    Grannen frågade i påsk om jag skulle gå till kyrkan (grannen ville ha sällskap dit). När jag sa nej så frågade grannen varför. På den vägen är det. Trevlig annars, men har lite svårt att svälja att man inte tror på gud. Gammal människa.....
    Skulle tro att grannen är en surpuppa nu, kanske för att du inte följde med. En del religiösa personer vill inte att ateister använder sig av något som är "deras". Åtminstone jag har ju sett en del diskussioner här på FL där tanken går i stort sett ut på att om man inte vill ha skolans julavslutning i kyrkan, då ska man inte ha jullov heller!

    Sen är det väl såklart att många ateistiska svenskar kan någon psalm, i och med att många vuxit upp i en mer eller mindre kristen familj, och att man i skolan åtminstone lär sig "Den Blomstertid Nu Kommer" och kanske någon annan. Jag kan några hinduiska mantror, och visste förut hur man sa den islamska trosbekännelsen, men jag är varken hindu eller muslim, utan bara allmänt intresserad av religion.

    Sen, min första tanke när jag läste meningen:
    Aniiee skrev 2014-06-13 20:19:34 följande:
    Jag tror på kristendomens, islams och judendomens Gud lika mycket som jag tror på Zeus, Ra, Oden och Amaterasu.
    var "Nämen, vilken polyteist!". Råkade missa första meningen när jag skummade igenom första gången. :P


    Så, din granne är en surpuppa och inte bry sig så mycket om. Vad du nynnar i tvättstugan har väl ingen annan att göra med.
  • gaymarrige

    Jag älskar lovsång det är fint trevligt och glädjande. men det betyder inte att jag är kristen. vad jag önskar är att det kristna kunde vara lika positiva och glädjande utan att de måste ha en påhittad ( i mina ögon) gubbe som gör dem lyckliga. Tycker det är lite konstigt att inte folk som de kan se omkring dem kan göra detta för dem.

  • Aniiee
    lykantrophona skrev 2014-06-13 21:27:54 följande:
    Skulle tro att grannen är en surpuppa nu, kanske för att du inte följde med. En del religiösa personer vill inte att ateister använder sig av något som är "deras". Åtminstone jag har ju sett en del diskussioner här på FL där tanken går i stort sett ut på att om man inte vill ha skolans julavslutning i kyrkan, då ska man inte ha jullov heller!

    Sen är det väl såklart att många ateistiska svenskar kan någon psalm, i och med att många vuxit upp i en mer eller mindre kristen familj, och att man i skolan åtminstone lär sig "Den Blomstertid Nu Kommer" och kanske någon annan. Jag kan några hinduiska mantror, och visste förut hur man sa den islamska trosbekännelsen, men jag är varken hindu eller muslim, utan bara allmänt intresserad av religion.

    Sen, min första tanke när jag läste meningen:

    var "Nämen, vilken polyteist!". Råkade missa första meningen när jag skummade igenom första gången. :P


    Så, din granne är en surpuppa och inte bry sig så mycket om. Vad du nynnar i tvättstugan har väl ingen annan att göra med.
    =) Mycket möjligt att grannen är sur för det. Konstig granne. Jag skulle inte bli sur om grannen inte följ med och cosplayar =P

    =P Hade jag trott på gudar hade jag nog hellre trott på Oden och Ra än på Kristendomens, Islams och Judendomens "Gud". Du vet, om jag var tvungen att välja, under pistolhot.....

    Grannen bryr jag mig inte så mycket om, jag är mer nyfiken på om inställningen är vanlig.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    gaymarrige skrev 2014-06-13 21:38:00 följande:
    Jag älskar lovsång det är fint trevligt och glädjande. men det betyder inte att jag är kristen. vad jag önskar är att det kristna kunde vara lika positiva och glädjande utan att de måste ha en påhittad ( i mina ögon) gubbe som gör dem lyckliga. Tycker det är lite konstigt att inte folk som de kan se omkring dem kan göra detta för dem.
    Agreed.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Jagrårintefördet

    Det är inte så konstigt att man känner till och kan psalmer mm.
    Kollar man historiskt, rent kulturellt, så var ju kyrkan en av de största in-handlare av kultur både gällande musik, konst och byggnationer. Det finns mycket vackert som kommit från tionde så varför ska inte alla få njuta av det?

    Ingen har på mycket länge ifrågasatt min icke-tro på grund av eventuella religiösaktiga uttalanden (eller liknande) från mig.

    Angående din historia, jag har svårt att ta kristna på allvar som inte ens klarar av att acceptera andra människors inställning till livet. Ska de inte vara fromma som lamm?

    Aniiee, i detta fallet är du långt ifrån en hycklare.

  • Aniiee
    Jagrårintefördet skrev 2014-06-16 23:28:13 följande:
    Det är inte så konstigt att man känner till och kan psalmer mm.
    Kollar man historiskt, rent kulturellt, så var ju kyrkan en av de största in-handlare av kultur både gällande musik, konst och byggnationer. Det finns mycket vackert som kommit från tionde så varför ska inte alla få njuta av det?

    Ingen har på mycket länge ifrågasatt min icke-tro på grund av eventuella religiösaktiga uttalanden (eller liknande) från mig.

    Angående din historia, jag har svårt att ta kristna på allvar som inte ens klarar av att acceptera andra människors inställning till livet. Ska de inte vara fromma som lamm?

    Aniiee, i detta fallet är du långt ifrån en hycklare.
    Solig
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Johan70

    Jag tror inte att du är en hycklare, jag tror att du är smygkristen utan att ha tänkt på det själv! ????

  • Johan70

    Mitt inlägg ovan skulle eg. avslutas med en halblinkande smiley - - men Familjeliv gjorde om ikonen till frågetecken.

    Som svar på bonusfrågan kan sägas, att julen förebådar påsken och därför sjunger man vid julen om vad Jesus kommer att göra i sott liv när han har blivit född. "Bereden väg för Herran" är en julsång för att den tar upp just den aspekten och sjungs vid jul.

  • kulturenskaleva

    Nej du är absolut ingen hycklare. Många julsånger är ju kristna, och även den mest inbitne ateisten kan uppskatta att lyssna på dem vid juletid. Jag tycker själv även att katolska hymner kan vara väldigt vackra.

  • Mortiscia80

    Att njuta av musik är inte hyckleri. "I denna ljuva sommartid" är för mig en typisk sång från skolavslutningar och "Bereden väg för Herran" är mycket riktigt en påsksång i första hand, jag har personligen aldrig hört den i samband med jul (men den sjungs på första advent) och ja, sångens innehåll handlar ju om Jesu intåg i Jerusalem så det finns ingen tvekan där.

  • LadyJane

    Jag är pastafarian.
    Pastafarin är den enda religion med vetenskaplig förankring.

    Det brukar få tyst på de religiösa belackarna.

  • Themis

    Jag är ateist och sjunger i kyrkokör för att jag älskar stora körverk.

    Struntar glatt i vad andra tycker om det, och den moderna svenska kyrkan har jag inte mycket problem med heller, jag tycker de har gjort ett bra arbete med att förnya sig och stå för humanism, även om det klart finns individer som har beklagliga uppfattningar.

    I USA skulle jag inte visa mig i en kyrka.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Jag tycker om en del religiösa sånger. Är jag en hycklare då?