• N4L

varför ska man sluta amma efter 6 månader?

När bebis blir över 6 månader så börjar man ju senast med fast föda, men det verkar också som att man så fort som möjligt ska sluta amma? Googlade "varför sluta amma?" Men hittade inget. Verkar som att många med bebisar under året får frågor som "ammar du fortfarande?" "Ska du inte sluta amma?" Livsmedelsverket rekommenderar ju delamning i minst 1 år.

Varför ska man sluta amma så tidigt? Har jag missat nån nackdel med amningen?

• Svar på tråden varför ska man sluta amma efter 6 månader?
  • Annelie 76
    Rebecka82 skrev 2014-06-14 18:08:02 följande:

För att näringsämnena i bröstmjölken sinar efter 6 månader. Så man kan fortsätta amma, men måste komplettera med annat för att den ska få i sig allt den behöver. 

Näringsämnena sinar inte alls men däremot behöver barnet mer än vad som finns i bröstmjölken efter ca 6 månader. Det är därför man kompletterar amningen med mat. Men amning (eller ersättning) är viktigt ett tag till då de ofta inte får i sig tillräckligt med mat för att klara sig bara på det.
  • Carolina01

Mina har inte varit intresserade av att amma från ca 7mån ålder, de har bara velat ha mat och på nätterna har de sovit så det kom sig naturligt att jag slutade...

• pigglet

Som de andra skrivit - man ska inte alls sluta amma vid 6 månader.

Men som svar på det du egentligen undrade - varför många människor verkar ha uppfattningen att det naturliga är att sluta amma då - skulle jag säga att det har med gamla råd och traditioner att göra. Man trodde att mjölken blev blaskig, att näringsämnena sinade, att bebisen skulle ha annan mat och välling vid tidig ålder, det var "så man gjorde". Började ge dem saft vid ett par månaders ålder och ökade.
    Eftersom råden på 70-talet tex var att man skulle amma var 4:e timme så blev det sannolikt så att många mammor fick för lite mjölk, och när barnet hade en tillväxtperiod så fick det i sig för lite och så blev det nödvändigt att börja byta ut mål.
    Och det tar tid att ändra invanda föreställningar och "vetande".

• Tow2Mater
    N4L skrev 2014-06-14 10:08:41 följande:
     Verkar som att många med bebisar under året får frågor som "ammar du fortfarande?" "Ska du inte sluta amma?" Livsmedelsverket rekommenderar ju delamning i minst 1 år. Varför ska man sluta amma så tidigt?
    Eftersom man blir friare av att inte amma i fråga om jobb och annat, och andra personer i barnets omgivning kan ta over mycket av matningsansvaret som annars ligger mest på just mamman.
  • mammalovis

Jag har fullammat mina barn de första fyra månader för att sedan i barnets takt sakta introducera gröt och maten. Med ettan tog pappan 2 månader vid ett halvår, så därför ville vi att gröten skulle fungera. Jag pumpade ur på jobbet, men det var hon inte intresserad av. Hon fick sluta amma helt strax innan året efter mycket nattamning, då jag började jobba strax därefter. Jag hade aldrig orkat med så lite sömn.

Tvåan ammades till hon slutade vara intresserad runt 9-10 månader. Jag kunde säkert fått henne till ett mål på morgonen längre, men det kändes bara stressigt och hon åt gröt lika glatt. På kvällen slutade vi tidigare då hon bara åt och åt och var missnöjd. Med gröt och välling på kvällen sov hon gott.

Största anledningen till att amningen fasas ut tidigare tror jag beror på att många pappor tar över föräldraledigheten helt vid 8-9 månader och då är det bekvämast att inte amma alls, utan hellre gå över till ersättning eller bara mat.

• fluu

Nej, man "ska" inte sluta amma då. Om man nu känner för att fortsätta, det är bara positivt. Däremot kan man sluta eller inte amma alls om det nu är det man känner för.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    lnflrmn skrev 2014-06-14 15:57:53 följande:
    Fast han bör få annat än bröstmjölk vid 8 mån, OCKSÅ.
    Inte nödvändigtvis. Jag känner flera ungar som helammats uppåt året och det har gått finfint, till och med bvc höll sig nöjda. Barn är liksom vuxna olika.
  • fluu
    pigglet skrev 2014-06-14 21:57:23 följande:

Men som svar på det du egentligen undrade - varför många människor verkar ha uppfattningen att det naturliga är att sluta amma då - skulle jag säga att det har med gamla råd och traditioner att göra. Man trodde att mjölken blev blaskig, att näringsämnena sinade, att bebisen skulle ha annan mat och välling vid tidig ålder, det var "så man gjorde". Började ge dem saft vid ett par månaders ålder och ökade.
    Eftersom råden på 70-talet tex var att man skulle amma var 4:e timme så blev det sannolikt så att många mammor fick för lite mjölk, och när barnet hade en tillväxtperiod så fick det i sig för lite och så blev det nödvändigt att börja byta ut mål.
  • fluu

Själv ammade jag länge, funkade fint även om vi delade ledigheten.

• AnnaSthlm
    fluu skrev 2014-06-16 15:41:13 följande:
    Nej, man "ska" inte sluta amma då. Om man nu känner för att fortsätta, det är bara positivt. Däremot kan man sluta eller inte amma alls om det nu är det man känner för.
  • N4L

Min dotter är snart 8 månader och jag har börjat jobba nästan heltid. Funkar ju utmärkt att amma morgon, kväll och natt, de 8 timmar jag är borta får hon pumpad bröstmjölk och mat av pappa.

• Flickan och kråkan

Det har ju med traditioner att göra. Ammar man ett halvår så är man fantastiskt lagom på alla sätt. Man tillhör inte parian som inte ammat alls eller alldeles för lite, eller den kategori kvinnor som hämmar utvecklingen på sina barn genom att knyta dem onormalt till sig genom att amma så länge som - håll i hatten alla - ett år. Nästan på gränsen till perverst.

Jag tillhör dem som trivs att amma och vi ammar på så länge jag och barnen trivs med det. Delammar min i morgon 1-åring ganska mycket fortfarande. Vi får se hur länge det blir. Just nu är han febril och sjuk och vill inte äta. Känns väldigt skönt och praktiskt att han däremot gärna ligger och ammar störe delen av dagen. På det viset får han i sig vätska och näring. Och lovar, det har blivit folk av mina barn också liksom av vänners barn som av olika orsaker inte ammat särskilt länge eller knappt ammat alls. 

• Natulcien

Mycket bra svar!

Men ja, TS, den där attityden att man "bör" sluta vid drygt 6 månader är otroligt irriterande. T.o.m. vår sköterska på BVC (som förvisso inte var den skarpaste kniven i lådan) kommenterade att jag "fortfarande" ammade vid 8 månader!? Och många andra med henne... "Jaha, ammar du fortfarande?".

Men eftersom det är sunt att ta det väldigt långsamt och försiktigt med matintroduktionen så är ju det bästa om amningen kan finnas med under ganska lång tid efter att bebisen har börjat äta fast föda.
  • Penida

Bra svar!

Själv fick jag höra av den läkare som var kopplad till BVC att "nu är det dags att sluta" vid 6 månader. Jag är glad att jag var påläst själv och lyssnade till mig själv och inte litade till det tramset.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden varför ska man sluta amma efter 6 månader?