• Winterbaby

sjukersättning och föräldrarpennig

Hej, jag har sjukersättning på 50% och jobbar 50%.
    Vad händer/hur räknas sjukersättningen och föräldrarpenn ingen och föräldrrledigheten när jag fött mitt barn?

BF 31 dec. 2014
  • Svar på tråden sjukersättning och föräldrarpennig
  • Försäkringskassan

Hej

Föräldrapenningen beräknas utifrån din sjukpenninggrundande inkomst. Den sjukpenninggrundande inkomsten beräknas utifrån din arbetsinkomst.så det innebär att föräldrapenningen då beräknas utifrån din 50 %-iga arbetsinkomst.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Winterbaby

Får jag 480 heldagar eller blir min föräldraledighet 480 halvdagar plus 50% sjukersättning?

BF 31 dec. 2014
  • Försäkringskassan

Hej!

När barnet föds så får du/ni 480 hela föräldradagar (390 sjukpenningnivådagar (s-dagar) och 90 lägstanivådagar (l-dagar)).

Är du ensam vårdnadshavare så får du själv samtliga dagar men om du och den andra föräldern har gemensam vårdnad så får ni hälften av dagarna var (195 s-dagar och 45 l-dagar). 60 s-dagar är reserverade för varje förälder men resterande 135 s-dagar och 45 l-dagar kan avstås till den andra föräldern.

När det gäller om du dessutom får din sjukersättning så beror det på om det är stadigvarande eller tidsbegränsad sjukersättning du har och hur långt det i så fall gäller. Den fråga kan du ta med din sjukpenninghandläggare om du själv inte har dessa uppgifter.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Winterbaby

Hej! Tack för era svar men jag har nog inte fattat riktigt ändå.
    Sjukersättningen har jag till minst maj 2017 på 50%.
    Så därför undrar jag om jag kommer ha sjukpenning halva dagar och föräldrapenning halva dagar. Eller "pausar" man sjukersättningen och jag får föräldrapenning på heltid? Eller får jag 480 hela dagar som jag får ut under 960 halvdagar?

BF 31 dec. 2014
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du får sjukersättning halva dagar så kan du ta ut föräldrapenning halva dagar.

Hälsningar
    Malin, handläggare

• Winterbaby
    Försäkringskassan skrev 2014-06-16 20:07:54 följande:
    Hej!   Om du får sjukersättning halva dagar så kan du ta ut föräldrapenning halva dagar.    Hälsningar Malin, handläggare

Jag får sjukersättning 50%. Betyder det, som jag frågade innan, att jag får 960 halvdagar?
    BF 31 dec. 2014
  • Försäkringskassan

Hej!

Kontakt oss på Kundcenter 0771- 524 524 för mer information just i din situation samt om antal dagar.

Men vi vill ändå ge dig lite mer allmän information.

När du arbetar 50 % så är det din heltid som du avstår från när du blir föräldraledig.

Har man sjukersättning och steglös avräkning gäller dock en begränsning. Kontakta din handläggare för sjukersättning vad som gäller för dig.

När du söker halva föräldradagar av din heltid på 50 % betyder det att du får hälften av din dagersättning uträknat av 50 % sgi.

T.ex. Du har en Sgi på 200 000 kr x 80 % x 0.97 genom 365 dagar = 425 kr/dag i hel föräldrapenning. När du söker halva dagar med föräldrapenning får du hälften av 425 kr.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

Vill bara förtydliga att i exemplet på utträkning med en sgi på 200 000 kr att det avser beräkning av 50 % arbetsinkomst.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Försäkringskassan

Hej   Är du beviljad HALV sjukersättning (tidigare kallad förtidspension) dvs du har inte sjukpenning så kan du samtidigt ta ut HEL föräldrapenning då den beräknas på den SGI (sjukpenninggrundande inkomst) du har kvar på din halva kvarvarande friska arbetsförmåga.   Skulle du ha haft hel sjukersättning och 0 i SGI (sjukpenninggrundande inkomst) skulle du även då kunna ta ut HEL föräldrapenning men då får du endast ersättning på grundnivån fn 225 kr per dag före skatt (sjukpenningnivådagarna) samt lägstanivå (180 kr per dag före skatt).   Hälsningar Robin, handläggare

• Winterbaby

Hej Robin. Ja det stämmer att jag har halv sjukersättning och jobbar halvtid.

Pausar / fryser man sjukersättningen om jag tar ut föräldrapenning på heltid?

För jag kan väl inte ha kvar sjukersättningen på 50% plus föräldrapenning på 100%?

Eller kan jag få sjukersättning 50% plus föräldrapenning 50% i 960 dagar?

BF 31 dec. 2014
  • Försäkringskassan

Hej igen!

När det gäller din sjukersättning kontakta din handläggare om det. Är det så att du har rätt att ha den kvar när du blir helt föräldraledig så kan du ha både sjukersättning och föräldrapenning samtidigt.

Blir du ensam vårdnadshavare på barnet får du alla 390 dagar på sjukpenningnivå och 90 dagar på lägstanivå = 480 föräldradagarna. Du väljer själv i vilken omfattning du tar ut dagarna. Tar du ut halva dagar så blir det 960 dagar men din ersättning i föräldrapenning blir hälften av din 50 %-iga årsinkomst för dagar på sjukpenningnivå.

Kommer ni att ha gemensam vårdnad om barnet kan den andre föräldern avstå 180 dagar till dig av sin del på 195 enligt sjukpenningnivå och 45 dagar på lägstanivå. Han behåller då 60 dagar enligt sjukpenningnivå.  Det skulle innebära att du får sammanlagt 330 dagar enligt sjukpenningnivå och 90 dagar med lägstanivå totalt = 420 hela eller 840 halva dagar. Lägstanivådagarna är värda 180 kr/dag och sjukpenningnivå dagar är efter fastställd årsinkomst om man har haft den 8 månader innan beräknad förlossning.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden sjukersättning och föräldrarpennig