Grannens asjobbiga unge
Vi är en familj med tre söner, 7 år, 4 år och 3 veckor.
Vi har bott i ett radhusområde i 1,5 år och har en grannunge som går mig fullständigt på nerverna. Vi tror att han kanske har ADHD eller liknande för han har stora problem med impulskontroll, är taskig mot vår 4-åring, kastar ut skor i rabatten, retas, snor mat från oss i skafferiet osv. osv. Vi har flera gånger sagt till honom.
Nu börjar han komma hit flera gånger varje helg, i princip går han bara hem och äter och sen är han här. Vår son går nästan aldrig över till honom. Men vill leka när han kommer hit. Eftersom vi har en nyfödd så har jag sagt att de inte kan vara inne och härja, speciellt då han inte är snäll mot vår mellangrabb men resultatet blir ju att vi i princip aldrig får en hel helg som familj. Jag förstår att min son behöver vänner att leka själv med men ska det vara så jämnt när man är 7 år? Är man tonåring förstår jag att man inte vill hänga hemma men ibland kanske man kan göra det också även som tonåring?
Jag orkar inte planera värsta utflykterna jämnt eller locka med min son på dyra aktiviteter, jag vill kunna planera och känna efter på helgerna. En solig dag kanske vi kan ta en promenad, hitta en ny lekpark. Baka bullar. Lägga pussel. Men jag vet att grannungen alltid kommer. Kan man säga nej? Nu ska vi ha familjehelg? Vara ifred? Plantera tomater? Prata med hans mamma?
Vad hade ni gjort? Jag vill inte bli ovän med familjen och sonen leker ju gärna med pojken men jag är nästan gråtfärdig över att han ringer på jämnt.
Har ni liknande erfarenhet?