nemo1 skrev 2014-06-15 19:44:56 följande:
Raskatter är katter med stamtavla och utan stamtavla är det enbart huskatter. Bara för att katten är långhårig betyder inte att den har raskatt i sig. Alla raskatter härstammar från huskatten så huskatter kan se ut som en Norsk skogkatt, Main coon, russian blue mm
Många går på detta med att det är ett gäng raskatter i katten de köper och får därmed betala flera tusen för en huskatt!
Jag hade definitivt tagit katten till veterinär omgående i morgon bitti för ett ultraljud. Vet inte hur ofta jag hört att veterinärer sagt att ägaren ska avvakta och så har katten eller ungarna dött. Bättre att ta det säkra före det osäkra.
Jo jag är väl medveten om detta med stamtavla, därför skrev jag att jag inte är en seriös uppfödare. Köpte honan av en vän som föder upp skogisar och om jag ville ha stamtavla så skulle jag få betala några tusen till. Kände att det inte var nödvändigt då jag inte tänkt ha katten till avel i början.
Hanen är köpt MED stamtavla men det spelar ju inte så stor roll nu när han gick bort.
Hursomhelst hör ju kanske inte detta till ämnet då det inte spelar så stor roll för utgångsfrågan.
Ska ringa imorgon så jag får en tid för iallafall en undersökning. Vetten verkade dock väldigt lugn när jag ringde idag. Han tyckte som sagt att jag skulle avvakta då flytningen inte luktade och hon inte har feber. Får väl se vad dom säger imorgon på kliniken.
Men om vi kan återgå till ursprungsfrågan: När ungarna sparkar så hårt så det ser ut som om magen ska spricka kan det kanske inte vara så överdrivet långt kvar? Har läst mycket och det verkar variera väldigt så jag tänkte om man kanske kunde få några erfarenheter från dom som hållit på ett tag.