• Helenmedh

Dräktig katt, känner tydliga sparkar. När ska hon föda?

Lustig fråga kanske men vår katthona är dräktig och nu när hon låg på mig så la jag en hand på hennes mage. Fick en chock när det började sparkas hårt där inne. Inte känt detta tidigare och trodde det skulle vara försiktiga sparkar fört men detta var som om hon skulle spricka. 

Vi hade en hane som hon skulle para sig med men han gick tyvärr bort för ca 60 dagar sedan. Vi vet inte om dom hann para sig eller om det är någon annan som är pappan då honan smet ut dagen efter hanen gick bort. 
    Hon slutade skrika och åma sig samma dag som hanen avled så kanske att det är han som är pappan ändå..? 

Det är det som "ställer till" det i beräkningarna- om dom hann innan eller om hon tjuvparade sig efter. 
    Frågan är alltså hur länge det kan vara kvar när man känner så kraftiga sparkar..? 

• Svar på tråden Dräktig katt, känner tydliga sparkar. När ska hon föda?
  • nemo1
    Helenmedh skrev 2014-06-15 14:15:37 följande:
    Okej så man kan inte ha det som hobby menar du? Alltså ha ett par raskatter som man vill avla på och sälja till sina vänner som är intresserad av rasen? Lustigt. 

förresten går du väldigt OT nu och jag ber dig respektera trådens ämne. Tack. 
    Fast du har ju inte avlat på raskatter. 
  • nemo1
    Helenmedh skrev 2014-06-15 13:50:58 följande:
    Jo jag har lagt ut bild men sitter du på gamla appen så syns det inte. 

Jag vet vad du gör, jag har sett dig i massor av kattrådar och på många olika forum vet folk vem du är.. Inget gott jag kunde läsa iallafall tyvärr.. Men jag förstår dom, din attityd är sjukt otrevlig. 
    Bra att du vet vad jag gör, då kanske du också förstår varför jag blir förbannad över alla dessa katter som föds??
  • nemo1

Fast du skrev själv att du inte var någon raskattsuppfödare. Dina katter lär inte ha/haft stamtavla och alla tester gjorda för den specifika rasen.

Slemproppen är just en "propp" som inte brukar sitta kvar i öppningen så här länge, färgmässigt ser det inte heller ut som det. Jag tycker det mer ser ut som färgad flytning vilket du ska vara mycket uppmärksam på. Hon kan ha en infektion och då överlever sällan ungarna. Jag tycket att om inte ungarna kommit i natt ska du ta katten till veterinär i morgon bitti för undersökning och ultraljud.

• Helenmedh

Jag skrev att jag inte var en seriös kattuppfödare men både honan och hanen är raskatter. Dock ingen stamtavla då jag enbart ville avla en kull nu och har köpare på dom, mest för intressets skull. Inte pengar. Nu dog ju tyvärr hanen så jag ska kastrera honan efter denna kull och hoppas ju såklart på att kattungarna är min hanes.

Nej det är inte kvar, hon slickade bort det rätt fort och idag har det inte varit någonting alls. Tempen är nu på 38 så den har sjunkit ytterligare 0.4 grader.

Ska ringa veterinären imorgon och rådfråga. Ringde jourveterinär idag men han tyckte jag skulle avvakta tills dag 70. Alltså tisdag OM det är min hankatt som hann para sig med henne..

• nemo1
    Helenmedh skrev 2014-06-15 19:03:19 följande:
    Jag skrev att jag inte var en seriös kattuppfödare men både honan och hanen är raskatter. Dock ingen stamtavla då jag enbart ville avla en kull nu och har köpare på dom, mest för intressets skull. Inte pengar. Nu dog ju tyvärr hanen så jag ska kastrera honan efter denna kull och hoppas ju såklart på att kattungarna är min hanes.

Nej det är inte kvar, hon slickade bort det rätt fort och idag har det inte varit någonting alls. Tempen är nu på 38 så den har sjunkit ytterligare 0.4 grader.

Ska ringa veterinären imorgon och rådfråga. Ringde jourveterinär idag men han tyckte jag skulle avvakta tills dag 70. Alltså tisdag OM det är min hankatt som hann para sig med henne..
    Raskatter är katter med stamtavla och utan stamtavla är det enbart huskatter. Bara för att katten är långhårig betyder inte att den har raskatt i sig. Alla raskatter härstammar från huskatten så huskatter kan se ut som en Norsk skogkatt, Main coon, russian blue mm
    Många går på detta med att det är ett gäng raskatter i katten de köper och får därmed betala flera tusen för en huskatt!

Jag hade definitivt tagit katten till veterinär omgående i morgon bitti för ett ultraljud. Vet inte hur ofta jag hört att veterinärer sagt att ägaren ska avvakta och så har katten eller ungarna dött. Bättre att ta det säkra före det osäkra.
  • Helenmedh
    nemo1 skrev 2014-06-15 19:44:56 följande:
    Raskatter är katter med stamtavla och utan stamtavla är det enbart huskatter. Bara för att katten är långhårig betyder inte att den har raskatt i sig. Alla raskatter härstammar från huskatten så huskatter kan se ut som en Norsk skogkatt, Main coon, russian blue mm
    Många går på detta med att det är ett gäng raskatter i katten de köper och får därmed betala flera tusen för en huskatt!

Jag hade definitivt tagit katten till veterinär omgående i morgon bitti för ett ultraljud. Vet inte hur ofta jag hört att veterinärer sagt att ägaren ska avvakta och så har katten eller ungarna dött. Bättre att ta det säkra före det osäkra.
    Jo jag är väl medveten om detta med stamtavla, därför skrev jag att jag inte är en seriös uppfödare. Köpte honan av en vän som föder upp skogisar och om jag ville ha stamtavla så skulle jag få betala några tusen till. Kände att det inte var nödvändigt då jag inte tänkt ha katten till avel i början. 
    Hanen är köpt MED stamtavla men det spelar ju inte så stor roll nu när han gick bort. 

Hursomhelst hör ju kanske inte detta till ämnet då det inte spelar så stor roll för utgångsfrågan. 

Ska ringa imorgon så jag får en tid för iallafall en undersökning. Vetten verkade dock väldigt lugn när jag ringde idag. Han tyckte som sagt att jag skulle avvakta då flytningen inte luktade och hon inte har feber. Får väl se vad dom säger imorgon på kliniken. 

Men om vi kan återgå till ursprungsfrågan: När ungarna sparkar så hårt så det ser ut som om magen ska spricka kan det kanske inte vara så överdrivet långt kvar? Har läst mycket och det verkar variera väldigt så jag tänkte om man kanske kunde få några erfarenheter från dom som hållit på ett tag. 
  • nemo1

6-7 veckan känner man sparkarna och när det är dags för förlossning brukar det lugna ner sig.

• Gudinnan

Katter e gravida i 2 månader
    Och grattis till en blivande mamma

Själv blir jag oxå mormor snart slutet av denna månad ca
    Du min tös e gravid
    Spännade Spännade

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • nemo1
    Gudinnan skrev 2014-06-17 23:11:09 följande:
    Katter e gravida i 2 månader smile1.gifsmile1.gif
    Och grattis till en blivande mamma smile1.gif

Själv blir jag oxå mormor snart slutet av denna månad ca smile1.gif
    Du min tös e gravid smile1.gif
    Spännade Spännade smile1.gif
    Det heter dräktig och katter är dräktiga 63-68 dgr.
  • Gudinnan
    nemo1 skrev 2014-06-17 23:13:04 följande:
    JAG säger gravid 
  • Gudinnan
    nemo1 skrev 2014-06-17 23:13:04 följande:
    Dräktigheten varar i ca 60-70 dagar, så ca 2 månader lite drygt
  • nemo1
    Gudinnan skrev 2014-06-17 23:20:28 följande:
    Dräktigheten varar i ca 60-70 dagar, så ca 2 månader lite drygt
    Föder honan på dag 60-62 så överlever inte ungarna.
  • nozpa

Hur har det gått ts? Jag hade en hona (en hittekatt) för några år sedan som var dräktig när hon kom till oss. Så vi hade ingen koll alls på hur långt gången hon var. Hade ingen koll på hur det gick till när katter föder öht. Men hon betedde sig mycket märkligt ändå ansåg vi. Och tillslut kom det ut som en "ballong". Då ringde jag veterinären som sa att jag skulle trycka hål på den och så skulle ungarna komma ut.
    Men nej, vi åkte in och tur var det för hon hade aldrig kunnat föda fram ungarna själv, så det blev ett akutsnitt på henne.
    Så känns det inte bra och du är orolig. Åk in för en koll oavsett vilka råd du får i telefonen. Har stött på allt för många veterinären genom åren som inte är så intresserade av katter.

• Holgerrrrrr

Läskigt hur vissa individer beteer uttrycker sig i detta forum. Om nu vissa "proffesionella kattuppfödare" sitter på bra kunskap, och ej vill se fler katter bli fel bahandlade, så borde väl en hjälpande hand vara rätt taktik. Eller vad tycker ni?

• Aniiee
    Holgerrrrrr skrev 2015-08-02 21:42:18 följande:

Läskigt hur vissa individer beteer uttrycker sig i detta forum. Om nu vissa "proffesionella kattuppfödare" sitter på bra kunskap, och ej vill se fler katter bli fel bahandlade, så borde väl en hjälpande hand vara rätt taktik. Eller vad tycker ni?

Jag tycker grattis till veckans trådlyft......
    Though we think we witness, we're part of the scene.
Svar på tråden Dräktig katt, känner tydliga sparkar. När ska hon föda?