• frida94

min dotter underviktig hotar med soc

Min dotter är 7 snart 8 månader och väger 7085g och är 67cn lång. Hon total vägrar mat och vill bara ha ersättning.
    Hon får välling morgon och kväll med 2 matskedar olja eller flyttade smör.
    Min BVC hotar om att kontakt socialtjänsten om inte jag får upp min dotter i vikt pga att hon tror min dotter inte mår bra och känner sig trygg här hemma.... Vilket jag är säker på att hon gör.
    Trött på detta jävla hotandet hit och dit, jag försöker verkligen få i min dotter mat men hon total vägrar även fast hon äter när vi äter, försökt med leksaker, fått kolla på tv, ipaden, men hon total vägrar mat :( det enda hon vill ha är ersättning....
    Har testat näst intill allt i butiken som burkmat, gröt osv men inget vill hon ha, hur ska jag få henne att gå upp i vikt och öppna ögonen för mat? Jag behöver vekligen era tips och råd.

/ sönder stressad mamma :(

• Svar på tråden min dotter underviktig hotar med soc
  • gbgumman

Oj. Är det bara vikten de går på. Kan det vara så att flickan inte utvecklas i rätt takt. Min dotter vägde 4,1 när hon föddes men bara 8,5 när hon var 1 år. Ingen sa något men både sprang och prata hon lite då.

• Eleonor01

Inget konstigt att enbart äta ersättning. Hon är väl inte redo. Tror dock inte att det enbart är därför de vill kontakta soc. Inget annat du skulle kunna tänka dig?

• Kerubmamman

Har hon stått still i vikt/längd länge? Eller minskat i vikt?

Hon ligger ca -1,5 SD på vikt och -1 på längd. Så hon är inte direkt underviktig i förhållande till sin längd. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • blomman07

Min ettåring väger ungefär så mycket, totalvägrade mat fram till 9-10mån. Nu vid 14 mån äter hon det mesta och börjar öka fint i vikt.

Sluta gå till BVC. Det är frivilligt.

• Dr Mupp

Men ge henne mer ersättning då. I den ålden bör de ju i vilket fall som helst bara ha börjat smaka på fast föda och det är inget som de ska leva på än. Så öka mängden ersättning om hon nu inte går upp som hon ska. Hur är hon annars? Grinig, torr i huden, dålig i magen? För dålig tillväxt kan men måste inte bero på allergi.

Hur stora är du och pappan?

Kerubmamman skrev 2014-06-14 20:12:59 följande:
    Har hon stått still i vikt/längd länge? Eller minskat i vikt?

Hon ligger ca -1,5 SD på vikt och -1 på längd. Så hon är inte direkt underviktig i förhållande till sin längd. 
    Jo om hon ligger på -1,5 Sd i vikt och -1 SD i längd så är hon underviktig.

"Sambandet mellan barnets längd och vikt i SD scores är ungefär 1:0.7. Detta betyder att vid en längd på – 2 SD är genomsnittsvikten –1.4 SD, vid längd 0 SD är vikten 0 SD, vid längd +2 SD är vikten +1.4 SD, o s v." Källa: www.internetmedicin.se/page.aspx
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • viseversa

Men jag har ju sagt att jag kan skicka mail eller ringa till den där ragatan till bvc tant som du har ts. Som jag sa på fb ; ) det är INTE okej att hon utövar psykisk terror och hot mot dig som hon gör. Hon bryter ju ner dit totalt. Och nej din dotter ÄR normal. Det är däremot inte kärringen på Bvc.

• Carro68

Ha du testat mixa ihop egen mat? Jag vet vissa barn som vägra burkmat men äter gärna hemlagat. Det är ju iaf värt ett försök om du inte redan testat? :)

• Örontrumpet
    blomman07 skrev 2014-06-14 20:16:41 följande:
    Min ettåring väger ungefär så mycket, totalvägrade mat fram till 9-10mån. Nu vid 14 mån äter hon det mesta och börjar öka fint i vikt.

Sluta gå till BVC. Det är frivilligt.
    Det skulle jag inte rekommendera!

BVC är "frivilligt" men det ses som suspekt om man slutar gå dit på kontroller och har man dessutom ett hot om soc över sig kan det ses som ett tecken på att man vägrar samarbeta. TS riskerar med andra ord att hamna ur askan i elden.

Anledningen att de resonerar så är att de som verkligen misshandlar eller vanvårdar sina barn bryter alltid med BVC för att de inte ska bli påkomna. Jag tror alltså inte att TS gör det men risken finns att de misstänker det och anmäler oro.
  • väntarbarn

Det bästa du kan göra är att be om en ny bvc tant som kanske förstår dig bättre och vill hjälpa dig

• Kerubmamman
    Dr Mupp skrev 2014-06-14 20:21:40 följande:
    Men ge henne mer ersättning då. I den ålden bör de ju i vilket fall som helst bara ha börjat smaka på fast föda och det är inget som de ska leva på än. Så öka mängden ersättning om hon nu inte går upp som hon ska. Hur är hon annars? Grinig, torr i huden, dålig i magen? För dålig tillväxt kan men måste inte bero på allergi.

Hur stora är du och pappan?

Jo om hon ligger på -1,5 Sd i vikt och -1 SD i längd så är hon underviktig.

"Sambandet mellan barnets längd och vikt i SD scores är ungefär 1:0.7. Detta betyder att vid en längd på 2 SD är genomsnittsvikten 1.4 SD, vid längd 0 SD är vikten 0 SD, vid längd +2 SD är vikten +1.4 SD, o s v." Källa: www.internetmedicin.se/page.aspx?id=676
     80% av alla friska barn har en vikt inom +/- 1 SD. Så länge hon har följt sina kurvor är det inte någon oroväckande vikt (men den informationen saknas än så länge)

Enligt värdena i TS är BMI 15,78 och det klassas som undervikt om barnet är på -2SD eller lägre. TSs dotter ligger lågt men över -2SD-kurvan. Du kan kolla här: http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barns-tillvaxt-0-6-ar/Bedomning-av-barns-tillvaxt-pa-BVC/

Det är sannolikt fler faktorer inräknade när BVC hotar med soc-anmälan. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anemone

Mitt barn levde i huvudsak på ersättning till 16 mån då fick hon börja med näringsdryck. Under året är det tillräckligt med bröstmjölk/ersättning.

Är nu 1,9 år och äter väldigt få saker. Nästan ingen hemlagad mat alls, bara korv och torsk. Finns några barnmatsburkar (190 g) som fungerar ibland och då äter hon ca femtedel upp till en halv.(hel burk väldigt sällan, det händer inte varje vecka) Ofta vill hon inte ha någon mat alls. Slickar i sig smöret från bröd. Aldrig velat smakat frukt, bär eller grönsaker. Vill ej heller ha fruktdryck, saft etc.

Aldrig hört ett ord om soc. Tvärtom får jag bara beröm av bvc-sköterskan och framförallt av dietisten.

• fluu

Ehhhhh, vad är det för en efterbliven sköterska du har? Ditt barn är en BEBIS det är inte konstigt om maten inte kommit igång, särskilt inte om det är lite stressat kring maten och det förstår jag att det är när du lever under dessa förhållandena. Sköterskan får inte hota dig.
    Enda råd jag kan ge dig kring maten är att försök att inte pressa och stressa och testa olika slags mat. Min unge vägrade äta tills hon fick blockmat till exempel och sedan tog det ett bra tag för henne att börja äta ordentligt. Låt ditt barn leka med maten och försök hitta glädjen där. Och fettberika var du kommer åt.

Min dotter var lika stor som din när hon var ETT år. Hon är bara liten liksom, men inte att någon hotade eller lastade oss för det. Vi fick istället stöttning från bvc i vår oro och ett besök hos dietisten och lite andra koller. Nu är min dotter 2,5 år och väger 10,5 kg och är 86 cm. Vi har nu vant oss vid att hon är liten. Inget konstigt med det.
    Kurvorna som bvc kör med är rätt värdelösa...

Om jag var du så hade jag tagit kontakt med barnmottagningen, förklarat läget och bett om en ordentlig utredning av barnet för att ligga steget före. Jag hade också anonymt ringt soc och frågat hur de ställer sig till situationen. Var allt okej därifrån hade jag bytt bvc.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mamma till 5 underbara barn

Va ? Konstigt att BVC hotar med soc pga av barnets vikt :-O! Min 4a vägde 6900g och va 63,5 cm lång 1 vecka innan sin 8 månaders dag ( åt visslingen bra ) , men trots hennes vikt hotade ingen mig med Soc :-O! Kolla på iPad hmm skiter väll en 8 månaders i . Min 5 à är 10 månader och 67,5 cm då borde ju soc hota mig ang hennes längd då ( väger 8660g) ! Nä du jag tror de ligger mer i detta än du skriver !

• Flickan och kråkan
    PrinsessanLeia skrev 2014-06-29 19:09:42 följande:

Jag tror inte detta handlar om vikten

Jag tror inte heller att det gör det......
  • Barbamama08

Min dotter vägde 6865 g och var 67,2 cm lång vid nästan 8 månader, (vägde 3810 vid födseln). Hon har heller alltså inte följt sin viktkurva. Var på täta kontroller men det var aldrig snack om någon soc.-utredning för det...  Det här är inte ett jätteovanligt problem, och det är sannolikt att hon har flera skäl till att göra en ev. orosanmälan och att det här med vikten bara har fått droppen att rinna över bägaren.

• Mamma till 5 underbara barn

Såg nu att tråden va från i sommar och TS har inte skrivit något men som jag skrivit tidigare tror jag det ligger mer bakom de hela.

Svar på tråden min dotter underviktig hotar med soc