Anonym (Otrogen) skrev 2014-07-02 08:27:59 följande:
En intressant sak, som visar på fördom... Jag tror inte jag på något sätt antytt att jag är man, eller kvinna. Snarare att svaren som dykt upp antar att jag är man och jag valde att haka på det spåret.
Jag måste erkänna att jag också fick för mig du var man. Men det beror nog främst på att de hade varit flera andra inlägg från män om att vara otrogen.
Den andra anledningen (och därför de flesta antar att du är man) är att det inte är passande att kvinnor är otrogna för de vill ha mer eller annorlunda sex. Kvinnor är otrogna för att de "funnit sin soul-mate", "blivit blixt-förälskad" och andra anledningar där de betydligt högre stående KÄNSLORNA är anledningen och inte något lågt som SEX.
Ja jag raljerar. Har träffat flera kvinnor som varit otrogna pga de har för lite eller fel sorts sex. Inte alls ovanligt.
Jag kan bli väldigt trött på de där "KÄNSLORNA TOG MAKTEN ÖVER MIG" som att det rättfärdigar något. Som jag ser det är det MYCKET VÄRRE med otrohet pga känslor än sex. Då finns det ju ingen anledning att vara kvar.
Jag antog också att du var ute efter att rättfärdiga en otrohet vilket jag reagerar mot.
Nu tog jag och läste igenom vad du skrivit (hade nog bara läst TS och något på sista sidan). För det första tror jag du är kvinna men det finns inget som direkt tyder på det förutom då att ditt sätt att tänka liknar någon kvinna jag diskuterat med tidigare och sättet att argumentera påminner om en annan kvinnlig vän.
Jag ser vad du är ute efter nu. Du hade många intressanta vinklingar på de självklara plattityder som det sprutar ur folk när man pratar om otrohet.
Man har som jag skrev ovan ingen moralisk rätt att få LOV att vara otrogen. Men det kan bli en konsekvens av att ha en sexvägrande partner. Den viktigaste frågan är dock inte varför man är otrogen utan varför man inte väljer att lämna.
Man skulle kunna jämföra situationen med att man har en partner som avskyr att prata politik. Snoppar av det så fort det kommer upp. Men du är väldigt politiskt intresserad och vill verkligen kunna få diskutera politik med någon. Så du väljer att prata politik med en god vän. Det gör du bara när din partner är upptagen med annat så du tar inget från er gemensamma tid att göra det.
Är det rätt eller fel? Partner förlorar ju inget på att du pratar politik med någon annan. Han vill ju inte alls prata politik. Men han kanske blir lite stött ändå för att du vill prata med saker med andra. Skulle helst att du lät bli och pratade om fågelskådning istället.
Skall man då skilja sig i den här situationen? Allt annat är ju bra. Ni älskar varandra djupt och har ett sexliv som är fantastiskt.
Nu kanske någon invänder och säger, "Ja men sex är något helt annat. Det är ju mycket viktigare än att prata politik". Ja det är det. För mig iaf, men om man inte har något som helst intresse av att prata politik och aldrig gör det, då kan det ju inte vara så viktigt.
Ingen skillnad mot den som aldrig vill ha sex (och ditt exempel rörde sig om ha sex 1 gg per år och det får räknas som nästan aldrig).