• hembygdsvärnet

porfektionistisk tvååring?

Hej! Vårt barn har just fyllt två, och har en språkgrej som känns lite märklig. Dels ivrighetsstammar hen, alltså vill säga mer än hen förmår och kan inte bromsa sig, följt av att det blir långa långa ramsor ibland, typ 'bajjabajjabajjabajja...', och dels så håller hen på o filar o filar på olika ljud och konsonantkombinationer, typ 'trrrrr', 'klllll' osv. Min erfarenhet är att barn oftast fuskar/generaliserar och säger de lättaste ljuden i ordet och nöjer sig med det till en början. Med vårt barn känns det som att det ska liksom vara perfekt eller inte alls. Nån som känner igen detta från sina egna barn? Vad jag läst om språkutveckling säger också att barn börjar med enkla konsonanter för att sen gå in på kombinationer, här känns det som att vårt barn inte nöjer sig med det.

• Svar på tråden porfektionistisk tvååring?
  • Mapa

Vår dotter är likadan. Hon är 3 år och är väldigt "språkligt begåvad", eller vad man ska säga. Jag har bara konstaterat att alla barn är sålika och väljer att fokusera på olika saker. Jag var likadan som hon när jag var liten, till skillnad från min bror som var ganska sen och hade svårt med vissa bokstäver osv.

Vår dotter är perfektionist i övrigt också, känner igen mycker av mig själv som liten. Jag har dock inget svar på vad det kan bero på, eller om det "betyder" något.

• Mapa
    Mapa skrev 2014-06-15 11:55:57 följande:
    Vår dotter är likadan. Hon är 3 år och är väldigt "språkligt begåvad", eller vad man ska säga. Jag har bara konstaterat att alla barn är sålika och väljer att fokusera på olika saker. Jag var likadan som hon när jag var liten, till skillnad från min bror som var ganska sen och hade svårt med vissa bokstäver osv.

Vår dotter är perfektionist i övrigt också, känner igen mycker av mig själv som liten. Jag har dock inget svar på vad det kan bero på, eller om det "betyder" något.

Inte sålika, olika ska det förstås stå..:)
  • hembygdsvärnet

I vårt fall låter det som en kombination av erabarn - har svårt med uttal av många ljud men ska ändå ge sig på det svåraste. Det blir liksom en låsning litegrann.

Såg förresten stavfelet i rubriken nu =)

Svar på tråden porfektionistisk tvååring?