• Pyspunkan

Få bort lukt av kattkiss på kläder?

Ja, som rubriken låter. Hur får man bäst bort lukten av kattkiss på kläder? Hade grannens katt inlåst i garaget, där dotterns fejk-skinnjacka låg. Givetvis kissade missen ner jackan totalt. Har tvättat i 40 grader (som det står på tvättråden), men den luktar fortfarande. Känns SÅ surt att slänga den eftersom den är helt ny och oanvänd. 

Finns det något medel man kan dränka in jackan i innan tvätt? 

• Svar på tråden Få bort lukt av kattkiss på kläder?
  • Pyspunkan
    Felidae skrev 2014-06-15 14:49:23 följande:
    Jag brukar hälla lite ättika bland sköljmedlet, det funkar oftast bra.
    Tack för tipset, ska testa med det!
  • albastro

Ättika och citrondoftande sköljmedel kan man använda.
    Tänk på att inte använda klorin :)

• nemo1

Ytdesinfektion, finns på apoteket och är oslagbart.

• annaba

På zoo-affärer brukar annars finnas flera olika medel som tar bort lukten. Bäst i mitt tycke är en som heter Piss Off, tror att tillverkaren är angiven som Strandbodarna. Funkar som spray på områden golv/soffa/mattor, för att desinficera kattlådor och i tvättmaskinen. Har använt den flitigt under flertalet år i ett hushåll med tre katter.

• nemo1
    annaba skrev 2014-06-15 16:00:10 följande:
    På zoo-affärer brukar annars finnas flera olika medel som tar bort lukten. Bäst i mitt tycke är en som heter Piss Off, tror att tillverkaren är angiven som Strandbodarna. Funkar som spray på områden golv/soffa/mattor, för att desinficera kattlådor och i tvättmaskinen. Har använt den flitigt under flertalet år i ett hushåll med tre katter.
    Piss off ska ALDRIG användas för att göra rent kattlådor med. Då går katten och sätter sig någon annanstans då det luktar illa i lådan. Klorin är utmärkt att rengöra lådan med då det är en lukt alla katter älskar, det tar även bort bakterier.
  • Pyspunkan
    nemo1 skrev 2014-06-15 17:35:03 följande:
    Piss off ska ALDRIG användas för att göra rent kattlådor med. Då går katten och sätter sig någon annanstans då det luktar illa i lådan. Klorin är utmärkt att rengöra lådan med då det är en lukt alla katter älskar, det tar även bort bakterier.
    Det var ju bra att tänka på!

Tack för alla bra tips! Just nu åker jackan med nyinköpt sköljmedel och ättika i maskinen. *Hoppas Hoppas
  • annaba

Tack Nemo!

Självklart när du säger det, men min hjärna har aldrig gjort den kopplingen eftersom flaskan klart uttrycker även desinficering av lådor som användningsområde. Tack och lov har jag inte använt den så ofta där, och uppenbarligen även supersnälla katter som trots lite uschlig doft någon gång valt den vanliga lådan istället för någon annanstans.

Svar på tråden Få bort lukt av kattkiss på kläder?