• Cornellia

Vad gillar era barn för bok/tv karaktärer?

Jag håller på med ett spel till ett gäng 3-4 åringar och skulle behöva lite ideér på olika figurer som kan vara med i spelet/leken.

Min egen son är rätt så insnöad på koreansk tecknat, så jag behöver lite hjälp, kommer typ bara på bamse och pippi.  

• Svar på tråden Vad gillar era barn för bok/tv karaktärer?
  • Sisisisi

Smurfarna, Pokémon, Scooby doo, starwars.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• mammalovis

Det beror väl på vad ditt syfte är. Vill du lära dem bokfigurer så finns det ju många: Billy, Alfons Åberg, Ellen, Pippi, Emil, Bamse-figurerna, Nalle Puh-figurer, Smurfar, Karlsson på taket, Mumin, Disneyprinsessor som Askungen, Snövit, Nicke Nyfiken, Halvan, Busiga Bebben, Barbafigurerna m fl.

Vill du ha modernare så har ju tidigare inlägg nämnt en hög, men min dotter på 3,5 år skulle bara känna igen Spindelmannen då hon ser väldigt lite på film och ibland på Barnkanalen. Däremot känner hon igen några från Bilarfilmer som Bärgar´n. Så det beror väl på om det ska vara figurer som tilltalar många och är lätta att känna igen eller om ni ska diskutera karaktärer och vad de gör, som kanske bara ett mindre antal har koll på.

• Cornellia
    mammalovis skrev 2014-06-16 08:35:49 följande:
    Det beror väl på vad ditt syfte är. Vill du lära dem bokfigurer så finns det ju många: Billy, Alfons Åberg, Ellen, Pippi, Emil, Bamse-figurerna, Nalle Puh-figurer, Smurfar, Karlsson på taket, Mumin, Disneyprinsessor som Askungen, Snövit, Nicke Nyfiken, Halvan, Busiga Bebben, Barbafigurerna m fl.

Vill du ha modernare så har ju tidigare inlägg nämnt en hög, men min dotter på 3,5 år skulle bara känna igen Spindelmannen då hon ser väldigt lite på film och ibland på Barnkanalen. Däremot känner hon igen några från Bilarfilmer som Bärgar´n. Så det beror väl på om det ska vara figurer som tilltalar många och är lätta att känna igen eller om ni ska diskutera karaktärer och vad de gör, som kanske bara ett mindre antal har koll på.
    Det bör nog vara karaktärer som många känner igen. 

Blir lite förvånad faktiskt att så små barn gillar så "häftiga" figurer. Min son skulle inte ha en aning om vad någon av dom var, och han skulle nog tycka att det var för otäckt att titta på. Men det är kanske vi som är efter är hemma. 
  • mammalovis

Mycket beror nog på om familjen har äldre syskon, då blir det ju att de yngre hakar på. Om man tittar på barnutbudet på kläder i 98-104, så får man ju lite koll på vilka figurer som är poppis, både Lindex och Åhléns har ju.

Vi har de senaste två veckorna sett mycket på Astrid Lindgrens filmer, men det var främst inför besöket i ALV i lördags, annars hade vi nog väntat. Samtidigt är ju åtminstone Pippi och Emil kända för barnen genom sångerna.

På förskolan går det ju delvis styra vilka figurer barnen får lära känna. Vi lånar mycket böcker hemma och då får tösen välja tre och jag plockar ut några böcker/figurer hon borde få lära känna.

Pettson och Findus kommer ju så småningom, men de har ju mycket text liksom Astrids böcker. Mumin finns i småbarnsversion.

Prinsessåldern drabbar 3-4 åringar, sedan kan hon ju inte själva sagorna, men har pussel och matta med dem.

• mammalovis

Hello Kitty gillar många barn, jag tycker det är för kommersialiserad och har ännu inte sett något i vettig bokversion. Jag kan inte säga något om hur hon är eller så.

Svar på tråden Vad gillar era barn för bok/tv karaktärer?