• Anonym (förtvivlad)

vårdnadstvist

hjälp mig,

min fru har stuckit och tagit med sig barnen, skaffat sig skyddad identitet, jag vet inte var hon och barnen är.
    fick ett brev från hennes advokat om att hon vill ha ensam vårdnad och att hon vill att jag endast ska träffa barnen under umgängesstöd.
    hon påstår att jag är knarkare vilket jag inte är och det kan jag bevisa, hon påstår att hon är redd för mig på grund av våld och hot, hon försökte sätta dit mig tidigare men då blev utredningen nedlagd,
    cosialen har gjort en utredning och de bedömde att de inte behövde ingripa.
    hon har själv sagt under socialens utredningen att jag aldrig har slagit barnen och att jag är en bra pappa.
    hon säger at hon inte kan / vill samarbeta med mig och därför vill hon ha ensamvårdnad, men jag är villig att samarbeta.

vi har tidigare separerats då hon försökte sätta dit mig, hon blev då placerad på skyddat boende, men för att hon och barnen skulle återvända hem så flyttade jag ut och skaffade mig en annan lya, samt godkände kontakt förbud, för att hon ska känna sig säker, men tingsrätten godkände inte hennes ansöka om kontakt förbud, fast jag hade gett mitt godkännande. de ansåg inte att jag var våldsam.

efter bara en  dag från det att hon hade flyttat hem från skyddat boende, så bad hon mig att flytta tillbaka hem,
    vi har sedan dess bot ihop, levt ett väldigt normalt förhållande, haft sex, gosat, hittat på saker ute, bakat , mm.
    hon låg i min famn natten innan hon stack,  jag masserade henne, och vi gosade. men det jag inte visste va att hon förmodligen planerade allt, för att flytta ut. 
    jag vet inte hur hon kan få skyddat identitet för att hon påstår att hon är redd för mig, med tanke på att hon inte fick igenom kontakt förbudet, fast jag hade godkänt det.

kan hon få ensam vårdnad ????

• Svar på tråden vårdnadstvist
  • Emma jurist

Hej,

Det är mycket tråkigt att höra om din situation. Den ena föräldern kan få ensam om ett barn genom upprättandet av ett avtal med den andre föräldern. Avtalet måste dock godkännas av Socialnämnden. Föräldrarna kan också avtala om barnets boende. Samma sak gäller då, att Socialnämnden ska godkänna avtalet för att det ska bli giltigt. 
    Om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden. Utgångspunkten i alla frågor kring vårdnad, boende och umgänge är barnets bästa. Vid bedömning av barnets bästa ska särskild avsikt fästas vid risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Hänsyn ska också tas till barnets vilja med stigande ålder.  
    Mitt bästa råd är inte skriva under någonting som du inte vill göra, såsom att ge henne ensam vårdnad. Mycket vikt kommer att läggas vid vad som är bäst för dina barn och det är företrädesvis att ha kontakt med båda sina föräldrar.
    Jag önskar dig stort lycka till!

avtal24.se/boka
Svar på tråden vårdnadstvist