• Anonym (jag)

"Måste" man gå på efterkollen?

Gjorde en abort i april och då sa de att jag skulle gå på efterkontroll ca fyra veckor efter.
    Jag blev sjuk och det glömdes bort. Nu har jag hunnit få mens två gånger sen dess, kroppen kom igång som vanligt månaden efter och har inte haft några problem.

• Svar på tråden "Måste" man gå på efterkollen?
  • Anonym (Jo)

Kan ju vara bra och göra det och se att allt ser bra ut. Även om du har fått mens så betyder det ju inte att det är ok.

• Anonym (sasa)

efterkollen för mig = skulle ha ett samtal med en psykolog. 
    hade NOLL behov av det och det blev bara jättekonstigt. 

gjorde du en medicinsk eller kirurgisk abort? 
    för vid medicinsk abort så kollar de inget eller så ifall du inte ber om det, då är det "bara" ev psykiska men som kollas av. 

• Anonym (jag)
    Anonym (sasa) skrev 2014-06-16 11:27:54 följande:
    efterkollen för mig = skulle ha ett samtal med en psykolog. 
    hade NOLL behov av det och det blev bara jättekonstigt. 

gjorde du en medicinsk eller kirurgisk abort? 
    för vid medicinsk abort så kollar de inget eller så ifall du inte ber om det, då är det "bara" ev psykiska men som kollas av. 
    Medicinsk, de sa att man ska kolla så allt kommit ut, så det är vul de syftar på antar jag. 
    Jag har jättesvårt för gyn så jag slipper helst :/
  • Anonym (sasa)
    Anonym (jag) skrev 2014-06-16 11:30:38 följande:
    Medicinsk, de sa att man ska kolla så allt kommit ut, så det är vul de syftar på antar jag. 
    Jag har jättesvårt för gyn så jag slipper helst :/
    aha... aldrig varit med om att de kollat något. nu låter det som om jag gjort tusen aborter, men det har jag inte. jag har gjort två själv och sedan har jag haft kompisar som gjort det och så vidare så jag har lite koll. 

men de kanske är något speciellt eller att ditt landsting har pengar att lägga på sånt medan mitt kanske inte har det, eller något. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (sasa) skrev 2014-06-16 11:37:07 följande:
    aha... aldrig varit med om att de kollat något. nu låter det som om jag gjort tusen aborter, men det har jag inte. jag har gjort två själv och sedan har jag haft kompisar som gjort det och så vidare så jag har lite koll. 

men de kanske är något speciellt eller att ditt landsting har pengar att lägga på sånt medan mitt kanske inte har det, eller något. 
    Hon sa att man inte säger att aborten är slutförd förens man gjort efterkontrollen, men om man inte ens gör det överallt så skippar jag det.. Har ju inte ont och allt är som vanligt.
  • Anonym (Jo)

Har gjort en abort medicinsk sen några år därefter fick jag 2 missfall och jag var även då tvungen och göra skrapning. Varje abort / missfall lämnar en slags ärrvävnad efter sig. Jag tycker inte gyn heller är spec kul men det är nödvändigt så det inte uppkommer problem senare. Jag kan inte tvinga dig men jag hade gjort en undersökning just för att slippa oroa mig. Du hade väl förmodligen inte skrivit tråden om du var kluven?

• Anonym (jag)
    Anonym (Jo) skrev 2014-06-16 11:41:47 följande:
    Har gjort en abort medicinsk sen några år därefter fick jag 2 missfall och jag var även då tvungen och göra skrapning. Varje abort / missfall lämnar en slags ärrvävnad efter sig. Jag tycker inte gyn heller är spec kul men det är nödvändigt så det inte uppkommer problem senare. Jag kan inte tvinga dig men jag hade gjort en undersökning just för att slippa oroa mig. Du hade väl förmodligen inte skrivit tråden om du var kluven?
    Har också haft missfall, men aldrig gått på någon undersökning för det.
    Jag är kluven ja, jag vill helst inte gå.
  • annaba

Inte gjort abort, men en start för att driva ut ett fördröjt missfall som inte kom igång av sig själv, vilket är exakt samma behandling som vid en medicinsk abort.

Efterkontrollen för mig var enbart ett VUL för att kolla att det inte fanns några stora rester kvar av livmoderslemhinnan och/eller det döda fostret som behövde tas bort kirurgiskt. De kan finnas där även om mensen kommit igång igen (mindre troligt dock, men fortfarande en möjlighet).

• sextiotalist

Eftersom du gjort en medicinsk abort så är det för att säkerställa att det inte finns några rester kvar, så du inte kan få en infektion eller att du upptäcker att det inte blev någon abort, utan fostret finns kvar.

Det är ju för din och din hälsas skulle man gör det, men valet är ditt.

• Anonym (...)

Gjorde medicinsk abort för flera år sedan, då sa de att en barnmorska skulle ringa upp om några veckor så skulle vi boka in en tid för efterkontroll. 3-4 månader tog det innan de ringde, såg ingen anledning att gå dit men gick ändå. De frågade om jag var nöjd med mitt beslut och använde preventivmedel. Svarade ja på båda frågorna och knallade hem igen. 

• Anonym (hm)

Har gjort medicink abort 2 gånger. ( sista så blev jag grav trotts prevmedel ).

Men har iaf varit på efterkollen, och här där jag bor, gör dom vul igen för att se att allt verkligen är borta. Kan väl va glad att jag gjorde det sist då ena hinnan inte hade försvunnit helt, FAST jag blödde klumpar o skit i tre v efter.

Så tips är ju verkligen att göra det, fick även lämna gravtest.

Svar på tråden "Måste" man gå på efterkollen?