• Momarorie

Beroende av coca cola. Era bästa tips för att sluta.

Denna tråd kan för vissa tolkas som ett skämt men jag är allvarlig.

Jag är väldigt beroende av Coca cola och behöver era bästa tips för att sluta och bli av med mitt beroende.

• Svar på tråden Beroende av coca cola. Era bästa tips för att sluta.
  • Mälaröbo

Jag använder mig av receptfria koffeintabletter när abstinensen sätter in. Funkar bra för mig då jag är fast på sockerfri cola.

• mikipiki

Jag är också beroende av cola :( förut kunde jag lätt dricka 1,5l coca cola zero om dagen, men har hela tiden verkligen stenhårt jobbat på att dra ner mängden så har handlat mindre och mindre varje gång så nu dricker jag max en sån där liten 0,5l i veckan :)

• volvo142
    Momarorie skrev 2014-06-16 12:25:10 följande:
    Det är ett väldigt lätt sätt att se på saken.

Så säger många till rökare med (har även rökt tidigare) och det fungerar inte speciellt bra :(
    Momarorie skrev 2014-06-16 12:18:54 följande:

Jag är väldigt beroende av Coca cola och behöver era bästa tips för att sluta och bli av med mitt beroende.
    Förlåt men då vill man inte tillräckligt mycket. Att sluta med en sak och börja med ett nytt beronde då är man inte tillräckligt motiverad. Ta rökning tex sen börjar dom med nikotin tuggummi hej och hallå? 
    Ska alkisar sluta dricka men börja tugga alkohol  uggummi istället eller ? hur du hur dumt de låter?
    det enda rätta är att tvär sluta. vet själv hur de är är rökare.

• EnAnonumius
    volvo142 skrev 2014-06-16 13:58:32 följande:
    Förlåt men då vill man inte tillräckligt mycket. Att sluta med en sak och börja med ett nytt beronde då är man inte tillräckligt motiverad. Ta rökning tex sen börjar dom med nikotin tuggummi hej och hallå? 
    Ska alkisar sluta dricka men börja tugga alkohol  uggummi istället eller ? hur du hur dumt de låter?
    det enda rätta är att tvär sluta. vet själv hur de är är rökare.

Det enda rätta är att "tvär sluta" och "man är inte tillräckligt motiverad" om man inte skulle lyckas...

Du det DU skall lära dig är att inse att människor är olika invider. Allar funkar inte på samma sätt. Så det kvittar hur mycket du kommer dragandes med fjantiga utrycket som "jag vet hur det är för jag själv är <fyll i valfritt missbruk här">"

Alkoholisterna använder sig oftast av en lugnande tablett, (eller med antabus) för att stävja de fysiska efterverkningarna i att sluta med sitt alkoholmissbruk.
    Många drogmissbrukare får hjälp att sluta med sitt missbruk med hjälp av "metadon" som de får ta under övervakning av läkare.

Många kan ha mycket stark motivation med ändå misslyckas då kroppen inte klarr av att hantera det fysiska efterverkningarna, som kan komma med ett missbruk, utan måste trappa ned i stället. Det är knappast fel väg att gå då det leder ju till att man slutar att man har hjälpmedel.

Vad som är däremot knappast till hjälp är folk som försöker leka "förståsigpåare" och tro att människor funkar lika dant  och använder sig av patetiska utlåtanden som "funkar det för mig så funkar det för dig med det är bara att göra "<fyll i valfritt skitsnack här>".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Vad m¨ånga glömmer bort är att coca cola  innehåller caffeine.
    Så det spelar in gen roll om det är "zero cola" man dricker eller om det är "vanlig cola" man dricker. Man kan få beroende iallafalll.

En av det bättre sätten är att trappa ned.
    Kankse göra i ordning något gott smaksatt vatten som man använder vid var tredje glas till en början för att sedan öka till vartannat osv osv.

Vill man sluta tvärt så kan man köpa caffeine tabletter och ta en mycket låg dos av dem för att stävja det värsta för att sedan minska på dem så man aldrig ersätter ett gammalt missbruk med nytt utan använder det som ett hjälpmedel för att sluta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ogago
    Momarorie skrev 2014-06-16 12:18:54 följande:

Jag såg denna videon:

Sen dess är jag botad. Jag kan inte ens titta på en flaska innan bilderna från video dyker upp i mitt minne. Jag kan inte fatta att jag stoppat i mej sånt.
  • Momarorie
    Ogago skrev 2014-06-16 14:34:42 följande:
    Jag såg denna videon:

" target="_blank">

Sen dess är jag botad. Jag kan inte ens titta på en flaska innan bilderna från video dyker upp i mitt minne. Jag kan inte fatta att jag stoppat i mej sånt.
    Tack för länken. ett kul expriment som inte allt förvånade mig. 
    Vad du än kokar som innehåller så stor mängd socker kommer till slut att inta en "Kola" aktig koncistens. Att den var svar gör ju inte saken bättre.

Tack alla för era tips. 
    Tror att det får bli med coca colan som med cigaretterna. Sluta rakt av, helt och hållet. Det är jobbig ett tag men blir bättre.
  • kaffeamanda

Byt ut colan mot koffeintabletter ett tag. Då slipper du den fysiska abstinensen och kan konsentera dig på det psykiska först. Trappa sedan ner tabletterna.

• Löjligt Anonomym

Hej! Jag med!
    Jag har druckit i snitt 6 burkar om dan i 40 år!
    Konstigt nog är jag rätt smal med bra tänder, tills i år.

Nu har jag fått en massa hål, vet ej varför riktigt, eftersom colan inte orsakat hål förr. Men skulle gärna bli av med detta iaf. Så följer tråden.
    Henrik

• Steven01
    stjärne skrev 2021-01-14 22:29:43 följande:

Tråden är 7 år gammal, just sayin..

Detta, det är inte bara ts som har nytta av tråden.
Svar på tråden Beroende av coca cola. Era bästa tips för att sluta.