• Sheltiegirl

Gravid & går hemma, deprimerad under veckorna

Jag går hemma pga att jag inte kan jobba på mitt vikariat pga graviditetsproblem som foglossning m.m. Min man var ledig i 2 veckor nu i samband med vårt bröllop men nu när han jobbar igen så mår jag så himla dåligt under veckorna. Jag känner mig värdelös, trött, ont i kroppen, ledsen & har noll inspiriation till att göra något vettigt med all min lediga tid.
    Men när han är hemma på helgen så är jag mycket piggare även om han inte är så pigg, då får jag myror i benen av att sitta stilla. nu när han är på jobbet har jag svårt att tvinga mig upp ur soffan och bara det ger mig ångest som jag bara får bukt med genom att lugna ner mig med en film/lång kaffepaus ute i solen etc. Men efter det blir jag besviken på mig själv att jag inte gjort något vettigare under den tiden. En jävla ond spiral..  

Jag började störtgråta bara av att tänka på att min man inte vet exakt hur jag känner om detta, men jag klarar inte av att berätta för honom för känner mig så dålig och värdelös & vill inte belasta honom med mera problem (även om jag samtidigt förstår att ens partner ska man dela allt med, både jobbigt & glatt, vad ska jag göra? Har precis börjat gå till en psykolog och med hans hjälp borde jag kunna få lättare att prata om detta men vad gör jag fram tills dess? Mycket lättare att skriva på internet med folk jag inte känner alls eller ser face to face.

• Svar på tråden Gravid & går hemma, deprimerad under veckorna
  • tildaa

Jag känner igen mej lite i det du säger.

Jag är gravid i v 31. Och har i stort sett vart sjukskriven hela graviditeten.

Jag jobbade typ bara mellan v 14 och 20. Och har nu vart sjukskriven sedan slutet av v 20.

Börjar känna mej väldigt deppig och så. Min man jobbar dagtid så jag är ju typ själv hela dagarna och tycker det liknar skit.

• solskenskaka

Känner igen mig, som tur är är min graviditet snart över... (bf+5) enda tipset jag kan ge är att släppa alla förväntningar på dig själv och känn att det är ok vad du än gör med din tid. För mig funkade det att skaffa ngt att sköta om, fixade en odlingslott som fick ut mig varje dag och som jag fann som ett meningsfullt tidsfördriv. Var snäll mot dig själv! Inte kul att vara gravid och deppig :/ kram och lycka till!

• Sheltiegirl
    solskenskaka skrev 2014-06-16 23:48:16 följande:

Känner igen mig, som tur är är min graviditet snart över... (bf+5) enda tipset jag kan ge är att släppa alla förväntningar på dig själv och känn att det är ok vad du än gör med din tid. För mig funkade det att skaffa ngt att sköta om, fixade en odlingslott som fick ut mig varje dag och som jag fann som ett meningsfullt tidsfördriv. Var snäll mot dig själv! Inte kul att vara gravid och deppig :/ kram och lycka till!

Tack! Känns skönt o höra att man får lov att släppa krav & förväntningar. 

Jag har lyckats prata med min man om detta, eller eg skrev jag ett brev till honom och berättade. Han är verkligen världsbäst och jättestöttande, får alltid beröm varje gång jag gjort lite mer än en dålig dag, vilket värmer och stärker mig mer än jag trodde det kunde göra Hjärta Det ska nog gå bra detta.
Svar på tråden Gravid & går hemma, deprimerad under veckorna