• Miniängel

Hur få i 1,5 åring Kåvepenin?

Dottern har öroninflammation och ska äta Kåvepenin. Men hur sjutton ska jag få i henne det?? Det är ju bara ynka 2 ml som ska sväljas, 3 ggr/dag, men det är svårt! Hon skriker, hostar och kräks.... Har provat med en liten spruta som läkaren rekommenderade, men jag vet inte om vi fixar detta i fyra dagar till!

Har ni några tips på hur man kan gå till väga?

En önskan som blev sann
  • Svar på tråden Hur få i 1,5 åring Kåvepenin?
  • Miniängel

Tack för era svar! 

Det där med tabletter  i stället har jag funderat på, det hade ju varit mycket bättre att ha dom, eftersom det är enklare att smyga in det i mat/dryck.

Dock gick det mycket bättre att få i henne det ikväll. Hon fick sitta, eller halvligga i soffan med teven på, så fick hon det med spruta i munnen. Hon gillade det inte, men hon fick i alla fall i sig det. Så jag hoppas den metoden fungerar åtminstone ett par gånger till =)

En önskan som blev sann
  • Ellie

Jag förstår inte varför det inte tillverkas suppositorier med antibiotika att ge till barn...

Amoxicillin smakar lite bättre, så försök byta till det om det inte fungerar med Kåvepeninet.

• nozpa
    Ellie skrev 2014-06-17 20:54:40 följande:
    Jag förstår inte varför det inte tillverkas suppositorier med antibiotika att ge till barn...

Amoxicillin smakar lite bättre, så försök byta till det om det inte fungerar med Kåvepeninet.
    För att det inte tas upp speciellt bra av kroppen. Den är så pass liten dos som tas upp. Därför tillverkas det ej.
  • Ellie
    nozpa skrev 2014-06-17 20:56:58 följande:
    För att det inte tas upp speciellt bra av kroppen. Den är så pass liten dos som tas upp. Därför tillverkas det ej.
    Hm... men andra läkemedel kan man ju få kroppen att ta upp den vägen. Det borde gå att få till så att även rätt mängd antibiotika tas upp bakvägen tycker jag.
    Uppenbarligen är det inte helt enkelt, eftersom ingen gjort det.
  • isolande

Suppar med antibiotika fanns förut, men irriterade slemhinnan i tarmen så man tog bort det, har jag hört

• Ellie
    isolande skrev 2014-06-17 21:14:49 följande:
    Suppar med antibiotika fanns förut, men irriterade slemhinnan i tarmen så man tog bort det, har jag hört
    Ok, tack. Borde kunna tillverkas på annat vis så att det inte irriterar... :) Nåväl, bara att svälja det bittra antar jag.
  • Pudel

Vi fick Kåvepenin på Vc. Vår 1,5 åring kräktes, grät och vägrade äta. Träffade då en barnläkare som sa att barn ska inte äta Kåvepenin just för att det är oätligt och inte får blandas med något när det ska intas. Vi fick annan antibiotika som vi utan större problem fick i barnet...

• arianne03

Sa läkaren att det var en svår öroninflammation? För nuvarande rekommendationer vid enkel öroninflammation hos barn mellan 1-12 år är att skippa antibiotikan. Så du kanske kan ringa till läkaren och höra om det är absolut nödvändigt (obs, sluta inte ge på egen bevåg såklart, men ibland är läkarna inte helt uppdaterade på de senaste rekommendationerna).

www.antibiotikaellerinte.se/

• MTC
    Miniängel skrev 2014-06-17 14:03:29 följande:
    Dottern har öroninflammation och ska äta Kåvepenin. Men hur sjutton ska jag få i henne det?? Det är ju bara ynka 2 ml som ska sväljas, 3 ggr/dag, men det är svårt! Hon skriker, hostar och kräks.... Har provat med en liten spruta som läkaren rekommenderade, men jag vet inte om vi fixar detta i fyra dagar till!

Har ni några tips på hur man kan gå till väga?

BYT sort, tror det heter amox...någonting. det gick mycke bättre när jag hade samma problem.
    Tvinga inte i henne det, det är hemskt, min dotter började va rädd för mig till slut.
    Ring till läkaren och byt penicillin.
    Lycka till!
  • pigglet

MAn ger alltid kåvepenin, trots den hemska smaken, eftersom vi har ett allvarligt problem med resistenta bakterier. Kåvepenin är ett "smalt" penicillin, och det är bättre än de breda just av den anledningen. Så att kräva att få annat bara för att det smakar illa är enkelt, men inte så bra.

Ge en stor sked chokladsås eller sirap just innan, det lägger sig som en kladdig beläggning på tungan och skyddar smaklökarna lite. Spruta in kåvepenin, sedan en stor sked igen. Något gott efteråt för att bli av med den sista smaken.

Vill man riktigt gardera sig ger man en isglass innan.

Sedan kan man trösta sig med att efter några dagar är det som att smaklökarna ger upp. Kåvepeninet smakar inte lika illa längre. Så är det i alla fall för alla mina barn.

• nozpa
    Ellie skrev 2014-06-17 21:01:57 följande:
    Hm... men andra läkemedel kan man ju få kroppen att ta upp den vägen. Det borde gå att få till så att även rätt mängd antibiotika tas upp bakvägen tycker jag.
    Uppenbarligen är det inte helt enkelt, eftersom ingen gjort det.
    Det krävs så pass starka doser att det irriterar/fräter på slemhinnorna där bak isf.
  • Miniängel
    arianne03 skrev 2014-06-17 21:24:31 följande:
    Sa läkaren att det var en svår öroninflammation? För nuvarande rekommendationer vid enkel öroninflammation hos barn mellan 1-12 år är att skippa antibiotikan. Så du kanske kan ringa till läkaren och höra om det är absolut nödvändigt (obs, sluta inte ge på egen bevåg såklart, men ibland är läkarna inte helt uppdaterade på de senaste rekommendationerna).

www.antibiotikaellerinte.se/
    Ja, han tyckte att hon skulle ha antibiotika, just för att det var på båda sidor och att det hade gått hål på trumhinnan åtminstone på ena sidan. Så det är nog bäst att köra på, eller se om vi kan få byta sort. 
    En önskan som blev sann
  • Miniängel

MTC: Ja, jag ska ha det i åtanke att byta sort, men i morse gick det ändå skapligt att få i henne det, hon grät inte alls länge efter..

pigglet: Ja, det har jag också hört, just att det är för att Kåvepenin är "smalare", därför ges det i första hand. Vilket jag i och för sig tycker är bra. Det är skrämmande med alla dessa resistenta bakterier.
    Tack för tipset att ge chokladsås eller liknande innan, så långt har jag inte tänkt! Det är nästan stört omöjligt att få i henne något efter medicinen, hon vägrar. Men får hon innan, så hjälper det ju kanske lite, precis som du skrev.

Tack!

En önskan som blev sann
  • arianne03
    Miniängel skrev 2014-06-18 11:21:35 följande:
    Ja, han tyckte att hon skulle ha antibiotika, just för att det var på båda sidor och att det hade gått hål på trumhinnan åtminstone på ena sidan. Så det är nog bäst att köra på, eller se om vi kan få byta sort. 
    Ah, ja då är det bara att bita i den sura (beska) äpplet då.
  • Miniängel

Pratade med vårdcentralen igår efter att dottern kräkts upp allt när hon fick medicin på dagen. Men jag fick svaret att det inte fanns något annat att ge, så vi skulle försöka lite till, annars fick vi strunta i det. Tycker det lät konstigt...
    Hon sa att det fanns suppar med antibiotika, men dessa gavs bara i livsnödfall, eftersom de var så breda... Suck..

En önskan som blev sann
  • pigglet

Kolla, jag har för mig att man kan ge det  i samband med lite mat. Det är bäst om det ges mellan måltiderna, men det ska funka även tillsammans med mat tror jag. I så fall blir det inte riktigt lika tufft för magen, om hon kräks upp det en stund efter?
    Man kan även ge hälsofil/proviva för att hjälpa magen, det ska man inte ge samtidigt som penicillinet eftersom de liksom motverkar varandra.

Kräks hon samtidigt, så det är av smaken? I så fall testa isglass före, chokladsås/sirap just innan och efter.

• Ellie
    Miniängel skrev 2014-06-19 07:50:43 följande:
    Pratade med vårdcentralen igår efter att dottern kräkts upp allt när hon fick medicin på dagen. Men jag fick svaret att det inte fanns något annat att ge, så vi skulle försöka lite till, annars fick vi strunta i det. Tycker det lät konstigt...
    Hon sa att det fanns suppar med antibiotika, men dessa gavs bara i livsnödfall, eftersom de var så breda... Suck..
    Det är ju inte sant. Kåvepenin är bäst som förstahandsval eftersom det är "smalare" som tidigare sagts, men Amimox (amoxicillin) är andrahandsval och borde ges om barnet bara kräks upp Kåvepeninet. Det är ju bara veksamt om man får i sig sin dos.
  • Miniängel
    pigglet skrev 2014-06-19 10:45:34 följande:

Kolla, jag har för mig att man kan ge det  i samband med lite mat. Det är bäst om det ges mellan måltiderna, men det ska funka även tillsammans med mat tror jag. I så fall blir det inte riktigt lika tufft för magen, om hon kräks upp det en stund efter?
    Man kan även ge hälsofil/proviva för att hjälpa magen, det ska man inte ge samtidigt som penicillinet eftersom de liksom motverkar varandra.

Kräks hon samtidigt, så det är av smaken? I så fall testa isglass före, chokladsås/sirap just innan och efter.

Ja du har helt rätt att man kan ge det samtidigt som mat, men att man helst ska ge det mellan måltiderna. Vi har kört ihop eller ganska tätt inpå maten i alla fall. Men som du skrev, så är det av smaken plus att hos gråter och hostar så som hon kräks =(

Nu är det "bara" imorgon kvar med två omgångar medicin, sen hoppas jag slippa detta lääänge! Usch, lider så med dottern när hon tvingas i detta äckliga utan att ens förstå varför =(

Ellie: Ja, jag håller med dig. Men svårt att säga emot dem som "säger sig veta.." 
    En önskan som blev sann
  • MTC
    Miniängel skrev 2014-06-19 07:50:43 följande:

Va? det stämmer inte, varför sa dom så.
    Jag ringde och sa att jag vill ha något annat, dom försökte nog först att få mig att fortsätta med kåvepeninet men det gick inte.

• jenhag

Som någon skrivit här innan, be läkaren skriva ut piller isf mixtur. Min dotter kräkte ständigt upp varje gång hon fick Kåvepenin men även andra läkemedel när de var flytande. Ofta fick jag be om ett nytt recept efter halva kuren då det tagit slut pga dubbla doser varje gång hon skulle få.
    Jag fick nästan tvinga läkarna att skriva ut piller när hon var liten men det var det enda som jag kunde få i henne.

/Jenny

Svar på tråden Hur få i 1,5 åring Kåvepenin?