• mico

Gravid och fått anställning

Hej!

Jag sökte nu sommarjobb. Hittade ett som varar fram till augusti (enligt kontraktet) med ev förlängning senare till hösten.

Under intervjun (som skedde via en videoinspelning) så fick jag inga som helst frågor angående mitt privatliv. De ville enbart veta hur jag var som person och tidigare erfarenheter. 

Jag fick sen komma och kolla in jobbet, ytterliggare en intervju, fast en kort personlig.

Fick sen ett samtal om att jobbet var mitt.

Igår började jag jobba. Men har nu fått ångest över att jag inget har sagt om graviditeten.. 

Har BF i slutet av oktober och denna anställning varar ju definitivt inte längre iaf... 

Eftersom mitt privatliv aldrig kom på tal så ville jag inte öppna med att: "Hej jag är gravid", 
    Är i v 21 så det syns ju..

Gjorde jag fel? Vad har jag för rättigheter/skyldigheter? 

• Svar på tråden Gravid och fått anställning
  • Nylny

Vet inte dina skyldigheter och rättigheter, men som jag ser det så skulle det inte vara några problem för varken dig eller arbetsgivare så länge ditt jobb är något du kommer kunna utföra på samma sätt som om du inte vore gravid. Och eftersom det bara är till augusti så är du långt ifrån höggravid när du slutar jobba. 
    Underlättar kanske om du säger vad för slags jobb det är. Skaderisk, försäkringar och arbetsgivaransvar och sånt kanske någon annan kan mer om.

• Kawinna

Man behöver aldrig berätta för arbetsgivare om man är gravid eller om man planerar att bli det

• ursula

Väldigt ofta börjar en anställning med en provanställning men i ditt fall varar anställningen till augusti och så länge kommer du säkert kunna jobba

Svar på tråden Gravid och fått anställning