• Emmatrollunge

Ansöka om FP

Gick in idag på datorn och skulle ansöka om FP i förväg.. Får då upp att jag inte kan ansöka för ett barn som inte är fött... På er hemsida står ju dock att man kan ansöka i förväg och sen ändra om det behövs.. Hur gör man? Även de tio dagarna ska ju gå att ansöka i förväg, alltså innan barnet är fött... Ja eller nej? Om ja, hur gör man?

• Svar på tråden Ansöka om FP
  • Försäkringskassan

Hej!

Om vi har fått in ditt moderskapsintyg på att du väntar barn behöver vi registrera ditt intyg på nytt i vårt system. Efter det ska du kunna ansöka om föräldrapenning på Mina sidor/Visa e-tjänster/Föräldrapenning/Ansök,planera och ändra.

Du behöver kontakta vårt Kundcenter 0771- 524 524 så ordnar vi det åt dig.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Emmatrollunge

Men dels kommer mina uppgifter fram när jag loggar in på mina sidor, dels har jag blivit beviljad havandeskapspenning...

Känns som moderskapsintyget redan borde vara registrerat...?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Ja, det blir registerat när vi får in moderskapsintyget men en bugg i vårt system gör att den anmälan inte alltid syns på Mina sidor när man vill gå in och planera/ansöka om sin föräldrapenning där man väljer barn med beräknad datum samt 4 nollor som barn barns personnummer.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Emmatrollunge

I övrigt så jag får jag oftast upp barnets beräknat datum+0000

Ibland välja det själv.

Så vad? Buggen försvinner om jag ringer?

Likadany med 10dagarna?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Ja, du behöver ringa för att vi ska kunna registrera om moderskapsintyget i vårt system.

De 10 dagarna berörs inte av detta utan det är endast hanteringen av moderskapsintyget det blir så här.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Ansöka om FP