• Gabi

Flicka ca 7 år med eller misstänkt adhd, har du?

Hej!
    Jag undrar om någon här har en flicka ca 7 år med diagnos adhd eller misstänkt adhd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-02 10:21

• Svar på tråden Flicka ca 7 år med eller misstänkt adhd, har du?
  • Elin 834

Jag har en 6,5 åring som kanske kan ha ADHD hon är inte bedömd än och vet inte när vi tänker göra det heller. 
    Vad har din dotter för symtom?

• Gabi

Hej! Tack för svar! Min flicka fyller 7 denna månaden.
    Den tydligaste avvikelsen har varit hennes överaktivitet sedan hon var liten.
    De här symtomen är vad skolan nu kryssat för i ett formulär som heter
    "5-15 Nordiskt formulär för utredning av barn utveckling och beteende"
    Vi har fått fylla i ett för föräldrar.
    Jag markerar det som vi också upplever med fet stil.

Har svårt att få vänner
    Tas inte med i andra barns lekar
    Verkar olycklig, ledsen och deprimerad
    Är ofta ouppmärksam på detaljer, eller gör gör slarvfel,
    Har svårt att hålla kvar uppmärksamheten på uppgifter eller aktiviteter,
    Tröttnar på eller undviker uppgifter som kräver mental ansträngning,
    Blir lätt distraherad eller störd tex av ovidkommande ljud som att andra pratar, bilar kör förbi etc
    Är ständigt i rörelse på något sätt (vänder, vrider sig, trummar med fingrarna, pillar med något etc
    Har svårt att sitta still på stolen vänder, vrider sig, går upp och ner, springer ofta omkring,
    Klänger och klättrar mer än vad som är lämpligt för situationen,
    Är ständigt i full fart eller det blir ofta för högt tempo i det hon gör,
    Pratar för jämnan,
    Kastar ur sig svaret på frågor innan frågan är avslutad,
    Har svårt att vänta på sin tur, avbryter ofta andra eller tränger sig på tex i andras lekar, samtal,
    Är ofta i sin egen värld, dagdrömmer,
    Har svårt att utföra handlingar i flera led,
    Har en osäker tidsuppfattning,
    Frågar om flera gånger om när något ska hända tex hur lång tid det är kvar,
    Har svårt att komma ihåg långa instruktioner,
    Har svårt att tala flytande utan att staka sig,
    Har svårt att föra ett samtal, dvs växla mellan att lyssna till någon annan och prata själv,
    Har något eller några intressen som alltför mycket fyller upp hennes liv och som påverkar familj och kamrater,
    Upprepar eller fastnar i tillsynes meningslösa beteenden eller handlingar,
    Blir mycket oroad av små förändringar i de dagliga rutinerna,
    Har klart avvikande förmåga till ögonkontakt,
    Dåligt självförtroende,
    Klagar ofta över magont, huvudvärk, andningssvårigheter eller andra kroppsliga symtom,
    Verkar spänd och orolig eller klagar över nervositet,
    Blir lätt förnärmad eller störd av andra,
    Upprepar på ett tvångsmässigt sätt handlingar eller vanor som är mycket svåra att ändra på,
    Hat tvångstankar/fixa ideer,
    Har ofrivilliga rörelser, ryckningar eller grimaser i ansiktet,
    Upprepar meningslösa rörelser som att skaka på huvudet, slänga med kroppen, trumma med fingrarna,
    Har en stark oro i sin kropp, har ett stort kontrollbehov

Hur är det med er flicka? Varför rmisstänker ni och hur länge sedan tillbaka? Har ni kontakt med bup?
    Hoppas att du återkommer här!

• Elin 834

Min tjej blir 7 den 1/1 men hon har gått förskoleklassen med barnen som är födda -07 eftersom hon är väldigt tidig. 
    Nova är ständigt i rörelse och den första filmen som hon lyckades se var för några veckor sedan när hon såg Frost. 
    Det är full rulle hela tiden och somnade väldigt länge i bilen så fort vi åkte någon stans. 
    Hon är konfliktsökande och det är alltid bråk med henne. Idag bröt även jag ihop eftersom hon ständigt trasslar. 
    Hon har ofta ont i magen eller huvudet.
    Hon kan däremot sitta länge och skriva och pyssla om hon vill, och hon har många kompisar leker med alla i skolan från de i sin klass till barnen som går i tredje klass.
    Hon är väldigt mogen för sin ålder och har aldrig lekt med leksaker utan tränar när hon leker.
    Hon har väldigt höga krav på sig själv och mår ofta dåligt eftersom hon inte är så duktig.... hon jämför sig med de som är minst 2 år äldre. 

Under treminerna tränar hon minst 10timmar i veckan och är då mer lugn och harmonisk. 
    Vi har inte vart i kontakt med mågen professionell utan det här är frågor som vi föräldrar funderar på. Ingen annan verkar sen några signaler.

Svar på tråden Flicka ca 7 år med eller misstänkt adhd, har du?