• Minnamo

Vad tycker ni om Evelyn på flicka?

Hej,
    Nu är vår dotter här och vi har svårt att bestämma oss för ett namn. Vi har två favoriter Louise och Evelyn. Namnet ska funka på svenska och engelska då vi är en halvsvensk familj och pratar engelska hemma.

Några åsikter,associationer eller rim som ni kan komma på? Jag har inte bott i Sverige särskilt länge och känner inte till om det finns någon kändis med något av dessa namn? Andra liknande förslag?

• Svar på tråden Vad tycker ni om Evelyn på flicka?
  • fluu

Jag känner inte till någon med detta namn och har därför ingen direkt association. Det jag skulle tänka på däremot är att eftersom att det är likt det väldigt vanliga Evelina så är det stor risk att folk hör det istället. Och att smeknamnet Evve som varenda svensk Evelina som jag känner till kallas.

Fler förslag:

Agnes
    Andrea
    Ceclilia
    Diana
    Ellen
    Eleanor
    Erica
    Frida
    Felicia
    Julia
    Julie
    Laura
    Livia
    Matilda
    Nora
    Nina
    Olivia
    Paula
    Sara

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Abbe83

Förslag:
    Alice
    Amanda
    Beatrice
    Caroline
    Emily
    Emma
    Hanna
    Isabella
    Josefine
    Marilyn
    Nicole
    Rebecca
    Sofia/ Sophia
    Sofie/ Sophie

• Muslimsktjej

Gillar varken Louise eller Evelyn.

Tycker Emelyn låter finare.

• Stello

Båda två är jättefina namn! Kan faktiskt inte välja vilket jag tycker är finare.... Kanske Louise. Eller Evelyn; )

• svarta

Vår dotter heter Evelyn. Hon kallas för Evve av kompisarna ibland, men annars verkar hon inte haft några men av det. Många har dock frågat om hennes pappa är engelsktalande, vilket han inte är.

• fluu

Louise har jag lite svårt för, det känns lite pompöst på något vis. Louisa är vackrare.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Minnamo
    svarta skrev 2014-06-20 17:10:03 följande:

Vår dotter heter Evelyn. Hon kallas för Evve av kompisarna ibland, men annars verkar hon inte haft några men av det. Många har dock frågat om hennes pappa är engelsktalande, vilket han inte är.

Vad tycker din dotter om sitt namn (om hon är gammal nog att ha reflekterat över detta)?
  • svarta

Min dotter tycker om sitt namn, men är kanske inte gammal nog att egentligen reflektera över det. Docka det så att barnen i hennes skola har väldigt blandade namn, så hon sticker inte ut på något sätt.

• Minnamo
    Abbe83 skrev 2014-06-20 16:34:24 följande:

Förslag:

Alice

Amanda

Beatrice

Caroline

Emily

Emma

Hanna

Isabella

Josefine

Marilyn

Nicole

Rebecca

Sofia/ Sophia

Sofie/ Sophie

Tack för förslagen. Isabella är fint.
  • Minnamo
    Muslimsktjej skrev 2014-06-20 16:42:27 följande:

Gillar varken Louise eller Evelyn.

Tycker Emelyn låter finare.

Emelyn var fint. Då skulle hon bli kallad för Emmy vilket också är fint. Är emelyn ett namn dock?
  • Minnamo
    svarta skrev 2014-06-20 17:22:31 följande:

Min dotter tycker om sitt namn, men är kanske inte gammal nog att egentligen reflektera över det. Docka det så att barnen i hennes skola har väldigt blandade namn, så hon sticker inte ut på något sätt.

Evelyn känns ovanligt men inte konstigt och det är ett 'riktigt' namn. På engelskan skulle nog smeknamnet bli Evie (Sv. Uttal Ivie). Jag börjar gilla det mer och mer.
  • Muslimsktjej
    Minnamo skrev 2014-06-20 17:37:01 följande:
    Emelyn var fint. Då skulle hon bli kallad för Emmy vilket också är fint. Är emelyn ett namn dock?
    Ja Emelyn är ett namn, men ganska ovanligt i Sverige. Tydligen bara åtta i Sverige som har det namnet.
  • svarta

Jag har alltid tyckt om Evelyn och valde de tidigt. För oss var det viktigt med ett namn som funkade utomlands, men ändå gick att säga på ett bra sätt på svenska. För mig är det den perfekta medelvägen

• Heisan

Jag har en Evelynne, o den enda som kallar henne Eve är hennes syster, ibland kallas hon för Lynnen, det är bara inom familjen vi har smeknamnen. Inga problem med hennes namn vare sig i skolan eller utanför den.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Anonym (Hur)
    Heisan skrev 2014-06-22 10:58:43 följande:

Jag har en Evelynne, o den enda som kallar henne Eve är hennes syster, ibland kallas hon för Lynnen, det är bara inom familjen vi har smeknamnen. Inga problem med hennes namn vare sig i skolan eller utanför den.

Uttalar ni det som det stavas eller på engelska?
  • Heisan
    Anonym (Hur) skrev 2014-06-22 11:14:08 följande:
    Uttalar ni det som det stavas eller på engelska?
    Vi uttalar det med ett stumt e.
  • Anonym (Hur)
    Heisan skrev 2014-06-22 11:18:15 följande:

Vi uttalar det med ett stumt e.

Jo det förstår jag, men det kan väl uttalas typ "evvelinn" som i usa eller "iivlinn" som i england eller säger ni "evvelynn" som det stavas på svenska med y-ljud? Bara nyfiken eftersom det finns flera tänkbara varianter (fint namn!)
  • Heisan
    Anonym (Hur) skrev 2014-06-22 11:22:52 följande:
    Jo det förstår jag, men det kan väl uttalas typ "evvelinn" som i usa eller "iivlinn" som i england eller säger ni "evvelynn" som det stavas på svenska med y-ljud? Bara nyfiken eftersom det finns flera tänkbara varianter (fint namn!)
    Aha, då förstår jag. Evelyn, med e-ljud i början o y-ljud. Hehe, jag är inte så bra på att förklara märker jag... 
Svar på tråden Vad tycker ni om Evelyn på flicka?