• urenbrudssynvinkel

MA hur vanligt är det?

Vi var på RUL igår och detta som skulle vara en underbar dag blev bara skit. Fostert har dött och är 12 veckor. Kan tillägga att hjärta och allt såg bra ut i vecka 8+3. Så ska skrapas på måndag...

Då detta är vårt eller skulle varit vårt första barn det tar det sjukt hårt på oss båda vi fick dessutom ett missfall i v 6 runt nyår. 

Hur vanligt är detta? 
    Är det många som varit med om det?
    Hur mådde ni efter skrapning?
    Hur klarade ni det psykiskt? 
    Är en person som har ganska starkt psyke men detta är hemskt.

Sen måste jag tillägga en sak innan någon kommenterar jag vet att där är dom som är med om sjukt mycket värre hit och dit jag är väldigt medveten om detta då jag har massor om vänner som gått igenom att föda barn som inte överlevt i mycket senare veckor. 
    Men för mig är detta jätte jobbigt och hemskt då vi så gärna vill ha barn.

• Svar på tråden MA hur vanligt är det?
  • Anonym (-)

20% slutar i missfall innan vecka 12..

20% slutar i MA

20% slutar i missfall innan man upptäckt att man är gravid.

20% dör efter/under förlossningen

20% slutar i en lyckad graviditet och förlossning

• Jo83
    Anonym (-) skrev 2014-06-20 19:21:17 följande:

20% slutar i MA

Skrämselpropaganda. Med den statistiken menar du att hälften av alla foster överlever en förlossning och hälften dör. Tror nog att du behöver se över statistiken igen!!

Ts: beklagar ditt MA. Att gå hela vägen till v18 utan levande foster måste ju vara sjukt jobbigt! I v18 har man ju hunnit bilda många framtidstankar. Har du fått möjlighet att träffa kurator?
  • Limaliie

20% slutar i MA

Var i hela friden får du dessa siffror ifrån?
  • Limaliie

Beklagar TS vad som hänt er! {#emotions_dlg.flower}

• MammasPojke13
    Man brukar tala om att 20-30 procent av alla graviditeter leder till tidigt missfall.
    » 30% Ägget blir aldrig implanterat
    » 20% Prekliniskt missfall, det vill säga innan graviditeten konstaterats
    » 20% Kliniskt missfall
    » 30% Fortsatt graviditet
  • urenbrudssynvinkel
    Jo83 skrev 2014-06-20 19:57:16 följande:
    Skrämselpropaganda. Med den statistiken menar du att hälften av alla foster överlever en förlossning och hälften dör. Tror nog att du behöver se över statistiken igen!!

Ts: beklagar ditt MA. Att gå hela vägen till v18 utan levande foster måste ju vara sjukt jobbigt! I v18 har man ju hunnit bilda många framtidstankar. Har du fått möjlighet att träffa kurator?
    Ja inte från den 30 men ja.

Ja det kom ju som en chock med tanke på att jag har alla gravsymtom kvar.
    Och mår/mått hur bra som helt sen mår jag ju inte bra i psyket men kroppen mår som den brukar.

20% slutar i MA

Detta känns ju som sjukt höga siffror.
    MammasPojke13 skrev 2014-06-20 20:58:57 följande:
    Man brukar tala om att 20-30 procent av alla graviditeter leder till tidigt missfall.
    » 30% Ägget blir aldrig implanterat
    » 20% Prekliniskt missfall, det vill säga innan graviditeten konstaterats
    » 20% Kliniskt missfall
    » 30% Fortsatt graviditet
    När är det ett tidigt missfall? Nu är ju fostret 12 veckor allså hände detta i v13.

Tack för alla svar det uppskattas =)

• Jo83

Det är inte att räkna som ett tidigt missfall, tidigt missfall = innan vecka 12. Många märker dock på kub om de fått ma men inte alla gör kub.

Du vill ha någon slags siffra på hur vanligt det är och det har jag ingen. Däremot är det inte särskilt vanligt att man går så långt som till rul med ett dött foster, men det händer.

Vet vården om ditt första mf? Efter tre så ska man väl kunna få utredas!

• urenbrudssynvinkel
    Jo83 skrev 2014-06-21 05:41:23 följande:

Det är inte att räkna som ett tidigt missfall, tidigt missfall = innan vecka 12. Många märker dock på kub om de fått ma men inte alla gör kub.

Du vill ha någon slags siffra på hur vanligt det är och det har jag ingen. Däremot är det inte särskilt vanligt att man går så långt som till rul med ett dött foster, men det händer.

Vet vården om ditt första mf? Efter tre så ska man väl kunna få utredas!

Ja jag var i kontakt med kk med mitt första med. Och sa ju givetvis det till min BM med så det vet dom om.

Det med tre missfall vet jag med. Dock sa läkaren till oss på kk att även om det i regel ska vara tre så tyckte hon det var för sent med detta och att det var för tätt så att vi skulle ligga på om utredning ändå, hon var väldigt noga med att upprepa detta.

Jag kan förstår om det är svårt med siffror med är väl mycket det att det hade känts bättre att veta.

Sen kub i och med jag är 27 blir man ju inte erbjuden kub och bm tyckte inte det fanns anledning att göra det heller. Men jag tänker ju utan tvekan göra det nästa gång. Den är det väl runt v 12 men gör det och då kanske den ändå levde.

Tack för dina svar ????
  • LitenSnigel
    urenbrudssynvinkel skrev 2014-06-20 16:45:26 följande:
    Vi var på RUL igår och detta som skulle vara en underbar dag blev bara skit. Fostert har dött och är 12 veckor. Kan tillägga att hjärta och allt såg bra ut i vecka 8+3. Så ska skrapas på måndag...

Då detta är vårt eller skulle varit vårt första barn det tar det sjukt hårt på oss båda vi fick dessutom ett missfall i v 6 runt nyår. 

Hur vanligt är detta? 
    Är det många som varit med om det?
    Hur mådde ni efter skrapning?
    Hur klarade ni det psykiskt? 
    Är en person som har ganska starkt psyke men detta är hemskt.

Sen måste jag tillägga en sak innan någon kommenterar jag vet att där är dom som är med om sjukt mycket värre hit och dit jag är väldigt medveten om detta då jag har massor om vänner som gått igenom att föda barn som inte överlevt i mycket senare veckor. 
    Men för mig är detta jätte jobbigt och hemskt då vi så gärna vill ha barn.

Själv har jag slutat gå efter statistik och procentsatser. Det sägs väl vara 20-30% chans att ens bli gravid om man har samlag runt äl. Jag har nu blivit gravid två gånger på 1a försöket och 2 gånger på 2a, detta inom mindre än ett år. Har precis som du sett ett tickande hjärta vid två tillfällen nu sista graviditeten i v.7 & 8. Trodde man var lite på den säkra sidan då, men icke! Ingen av mina MA har velat komma ut av sig själv, försökte sist att vänta ut det men kändes helknäppt så tog tabletterna. 

Var inne och läste på din blogg, tycker det verkar mycket märkligt och slarvigt av vården att de inte nämnde något till dig om att Cytotec kan framkalla missfall på det viset. Hur många tabletter tog du? Jag fick en dos om 4 tabletter att ta vaginalt och det hela satte igång efter 5 timmar. Fick också ta tabletter innan min skrapning, men det var på sjukhuset och 2 timmar innan ingreppet för att mjuka upp livmodertappen.

Skönt att ni får utredning nu efter två missfall. Vi hade tänkt börja med tester efter 3e men så blev jag gravid igen. Blir att dra igång med det nu efter sommaren.

Har också ett starkt psyke. Dock var första missfallet otroligt jobbig då min vän var gravid i exakt samma vecka och jag hade aldrig ens hört talas om vad MA är. Det tråkiga när man gått igenom många missfall under kort tid är att jag inte kan glädjas över ett positivt graviditetstest längre. Det blir mer ett "here we go again.." konstaterande.

Ge kropp och själ tid att läka nu! Tycker även att du ska kräva att få en efterkontroll. Viktigt att kolla så att allt ser bra ut och att det inte finns några rester kvar. Själv bor jag utomlands och här är det standard att kolla upp.

Önskar dig all lycka med framtida graviditeter!

Min statistik:
    Ofostrig/MA Sept-13, upptäckt v.13 på UL. Skrapning
    MF v.5 Nov-13
    MF v. 6 Feb-14
    MA Jun-14, v.10 (foster stl v.8). Cytotec

• urenbrudssynvinkel
    LitenSnigel skrev 2014-06-24 19:37:26 följande:

Själv har jag slutat gå efter statistik och procentsatser. Det sägs väl vara 20-30% chans att ens bli gravid om man har samlag runt äl. Jag har nu blivit gravid två gånger på 1a försöket och 2 gånger på 2a, detta inom mindre än ett år. Har precis som du sett ett tickande hjärta vid två tillfällen nu sista graviditeten i v.7 & 8. Trodde man var lite på den säkra sidan då, men icke! Ingen av mina MA har velat komma ut av sig själv, försökte sist att vänta ut det men kändes helknäppt så tog tabletterna. 

Var inne och läste på din blogg, tycker det verkar mycket märkligt och slarvigt av vården att de inte nämnde något till dig om att Cytotec kan framkalla missfall på det viset. Hur många tabletter tog du? Jag fick en dos om 4 tabletter att ta vaginalt och det hela satte igång efter 5 timmar. Fick också ta tabletter innan min skrapning, men det var på sjukhuset och 2 timmar innan ingreppet för att mjuka upp livmodertappen.

Skönt att ni får utredning nu efter två missfall. Vi hade tänkt börja med tester efter 3e men så blev jag gravid igen. Blir att dra igång med det nu efter sommaren.

Har också ett starkt psyke. Dock var första missfallet otroligt jobbig då min vän var gravid i exakt samma vecka och jag hade aldrig ens hört talas om vad MA är. Det tråkiga när man gått igenom många missfall under kort tid är att jag inte kan glädjas över ett positivt graviditetstest längre. Det blir mer ett "here we go again.." konstaterande.

Ge kropp och själ tid att läka nu! Tycker även att du ska kräva att få en efterkontroll. Viktigt att kolla så att allt ser bra ut och att det inte finns några rester kvar. Själv bor jag utomlands och här är det standard att kolla upp.

Önskar dig all lycka med framtida graviditeter!

Min statistik:
    Ofostrig/MA Sept-13, upptäckt v.13 på UL. Skrapning
    MF v.5 Nov-13
    MF v. 6 Feb-14
    MA Jun-14, v.10 (foster stl v.8). Cytotec

Tack för att du delade med dig. 
    Jag fick två cytotec som jag skulle ta 3 timmar innan hemma.

Jag sa till dom ett par gånger när jag kom till kk och när ambulansen hämtade mig att ingen sa detta till mig och får som svar av alla att detta händer nätan aldrig med tanke på att det inte hänt något tidigare. 
    Jag ska ligga på om efterkontroll med har lite kompisar inom vården och dom säger samma ligg på om det och för min egen skull så allt är bra.

Lycka till ni med
  • Anonym (klara)

Var kan man hitta dessa siffror kring missfall?

När man är riktigt riktigt nere och orolig kan siffror hjälpa.... Förstog dock inte all statistik ovan. Menas det att 30% av alla graviditeter slutar i mf?

• urenbrudssynvinkel
    Anonym (klara) skrev 2014-06-25 19:29:13 följande:

När man är riktigt riktigt nere och orolig kan siffror hjälpa.... Förstog dock inte all statistik ovan. Menas det att 30% av alla graviditeter slutar i mf?

Jag fick veta i måndags när jag var på kk akut i Malmö att 1 av 5 graviditeter slutar med missfall men då oftas tidiga. Att få ett MA är mycket ovanligt tydligen och att få MA i sena veckor från 13 och uppåt är ännu mer sällsynt
  • urenbrudssynvinkel
    Anonym (klara) skrev 2014-06-25 19:29:13 följande:

Jag fick veta i måndags när jag var på kk akut i Malmö att 1 av 5 graviditeter slutar med missfall men då oftas tidiga. Att få ett MA är mycket ovanligt tydligen och att få MA i sena veckor från 13 och uppåt är ännu mer sällsynt
  • Anonym (Avvakta!)

Jag vill bara ge tipset att avvakta!

Min kompis fick också höra att hennes barn dött i en tidigare vecka än vad hon skulle vara i. Hon fick cytotec(? - tror jag att det hette) iaf tabletter för att starta ett missfall hemma typ.

Hon tog tabletterna och blödde och trodde att allt var klart. Sedan var hon på ultraljud någon vecka senare och då levde barnet plötsligt!

Hon var dock tvungen att genomgå en "vanlig" abort på sjukhuset då barnet förmodligen fått skador av abortmedicinen.

Så avvakta och gör ett nytt ultraljud om någon vecka. Fostret kanske inte alls har dött.

• Anonym (klara)
    Anonym (Avvakta!) skrev 2014-06-28 13:24:21 följande:

Jag vill bara ge tipset att avvakta!

Min kompis fick också höra att hennes barn dött i en tidigare vecka än vad hon skulle vara i. Hon fick cytotec(? - tror jag att det hette) iaf tabletter för att starta ett missfall hemma typ.

Hon tog tabletterna och blödde och trodde att allt var klart. Sedan var hon på ultraljud någon vecka senare och då levde barnet plötsligt!

Hon var dock tvungen att genomgå en "vanlig" abort på sjukhuset då barnet förmodligen fått skador av abortmedicinen.

Så avvakta och gör ett nytt ultraljud om någon vecka. Fostret kanske inte alls har dött.

Svar på tråden MA hur vanligt är det?