Ta hand om barn under sjukskrivning
Hej! I samband med förlossningen blev jag allvarligt sjuk och efter lång tid i sjukhussäng fick jag även muskelatrofi. Kom hem efter ett halvår på sjukhus och har fortsatt rehabträna i två månader samt pratat med psykolog en gång i veckan. Ska träffa min läkare om två veckor och kan inte tänka mig att jag inte skulle bli fortsatt heltidssjukskriven, även om jag gör stora framsteg är det en lång väg kvar. Min fundering gäller snarare framtiden, vad händer när jag varit sjukskriven ett år? Vad räknas som allvarlig sjukdom?Jag hade allvarlig sjukdom, men nu i återhämtningen är det ju inte allvarligt längre hur ser ni på fk på det? Kan tänka mig att jag kommer bli halvtidssjukskriven ett långt tag framöver då jag blev institutionaliserad samt har mycket att bearbeta psykologiskt och är ganska skör mentalt. Min man har varit föräldraledig hittills men vill såklart gå tillbaka till sitt jobb när detta är möjligt. Får jag ta hand om vårt barn när jag är sjukskriven? Självklart kommer vi ha backup de dagar jag inte orkar mentalt.