• Anonym (Sjuk förälder)

Ta hand om barn under sjukskrivning

Hej! I samband med förlossningen blev jag allvarligt sjuk och efter lång tid i sjukhussäng fick jag även muskelatrofi. Kom hem efter ett halvår på sjukhus och har fortsatt rehabträna i två månader samt pratat med psykolog en gång i veckan. Ska träffa min läkare om två veckor och kan inte tänka mig att jag inte skulle bli fortsatt heltidssjukskriven, även om jag gör stora framsteg är det en lång väg kvar. Min fundering gäller snarare framtiden, vad händer när jag varit sjukskriven ett år? Vad räknas som allvarlig sjukdom?Jag hade allvarlig sjukdom, men nu i återhämtningen är det ju inte allvarligt längre hur ser ni på fk på det? Kan tänka mig att jag kommer bli halvtidssjukskriven ett långt tag framöver då jag blev institutionaliserad samt har mycket att bearbeta psykologiskt och är ganska skör mentalt. Min man har varit föräldraledig hittills men vill såklart gå tillbaka till sitt jobb när detta är möjligt. Får jag ta hand om vårt barn när jag är sjukskriven? Självklart kommer vi ha backup de dagar jag inte orkar mentalt.

• Svar på tråden Ta hand om barn under sjukskrivning
  • Försäkringskassan

Hej!

I detta forum svarar vi generellt på frågor om sjukförsäkringen, då du har frågor om ditt enskilda ärende ska du kontakta din handläggare. Vet du inte vem det är kan du kontakta oss på 0771-524 524 så kan vi förmedla en kontakt till denne som då ringer upp dig.

Har man en allvarlig sjukdom finns det ingen gräns för hur många dagar man kan få sjukpenning. Har man en allvarlig sjukdom så sänks inte sjukpenningen efter ett år utan man behåller 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten. På Socialstyrelsens webbplats finns information om allvarlig sjukdom.

http://www.socialstyrelsen.se/

På bifogad länk kan du läsa mer om detta och dem olika tidsbegränsningarna som finns:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld_ny/nar_du_blir_sjuk/vagen_tillbaka_till_arbete/regler_for_sjukpenning/

Hälsningar
    Gabriella, handläggare

• Anonym (Sjuk förälder)

Tack, det som är mitt enskilda fall kan jag absolut ta med min handläggare. Det jag undrar som gäller sjukskrivning generellt, får jag ta hand om mitt barn när jag är sjukskriven från jobbet?

• Försäkringskassan

Hej!

Det arbete som man utför för att ta hand om sitt barn kan ge anledning att närmare

utreda rätten till sjukpenning.

Det som är avgörande för bedömningen av arbetsförmågan är de insatser som man

då eventuellt utför. Därför hänvisar vi dig till din handläggare.

Detta kan du läsa mer om i vår vägledning sidan 229:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning-2004-02.pdf

Hälsningar

Emil, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Det arbete som man utför för att ta hand om sitt barn kan ge anledning att närmare

utreda rätten till sjukpenning.

Det som är avgörande för bedömningen av arbetsförmågan är de insatser som man

då eventuellt utför. Därför hänvisar vi dig till din handläggare.

Detta kan du läsa mer om i vår vägledning sidan 229:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning-2004-02.pdf

Hälsningar

Emil, handläggare

Svar på tråden Ta hand om barn under sjukskrivning