• Maliin1990

vilken ras ska man välja?

Jag och sambon har haft en bichon havainais, som vi tyvärr var tvugna att ta bort pga hjärtfel.

Nu känner vi att vi skulle vilja ha en ny hund så småningom. Men vet inte vad vi vill ha för ras.

Den ska ha hyfsat lättskött päls, gärna inte fälla så mycket. Den ska kunna följa med på det mesta, och jag skulle gärna vilja träna den i agility.

Vi har sagt att vi inte vill ha en bichon igen. Då vi skulle sakna våran lilla prinsessa för mycket.

Vad har ni för förslag på hundar som skulle passa oss? :) öppen för alla förslag.

• Svar på tråden vilken ras ska man välja?
  • LunaLovegood

Shetland sheepdog eller eurasier kanske?

• Currykoalan

Pudlar är roliga och gillar att träna. Inte mycket päls att hålla ordning på till vardags, om trimmet ger den en  lättskött frisyr och finns ju i alla möjliga storlekar.

• Aniiee

Sheltie, som Luna sa......

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Axo

Vilken storlek vill ni ha på hunden?
    Pudel, lagotto, portugisisk vattenhund, sheltie är ju några hundar som passar till agility.

• Maliin1990
    Axo skrev 2014-06-22 12:36:15 följande:
    Vilken storlek vill ni ha på hunden?

Pudel, lagotto, portugisisk vattenhund, sheltie är ju några hundar som passar till agility.

Den får gärna vara runt en halvmeter i höjden. Men inte för stor. Den får också gärna vara lättlärd och gå att ha bland småbarn.
  • Axo
    Maliin1990 skrev 2014-06-22 13:06:36 följande:

Den får gärna vara runt en halvmeter i höjden. Men inte för stor. Den får också gärna vara lättlärd och gå att ha bland småbarn.

Då passar de raserna jag skrev!
    Gå in på rasklubbarna och läs på om de olika raserna, åk på utställningar och kolla, prata med ägare och uppfödare för att få en bild av hur hunden är.
    Om du är intresserad av agility så kan du ju kolla om det är någon tävling i närheten och åka och kolla på den, kanske du fastnar för någon annan ras.

• jamieblue
    Maliin1990 skrev 2014-06-22 13:06:36 följande:

Jag håller med om pudel, antingen storpudel eller mellanpudel. Många har fördomar om pudlar, men det behöver inte alls vara en tanthund med fånig klippning. Pudlar är ofta väldigt trevliga, lättlärda och utmärkta familjehundar. Dessutom fäller de väl inget alls, tror jag. 

www.skk.se/sv/hundraser/pudel-mellan/
  • Maliin1990

Har läst på lite om pudel nu, och verkar som om de gärna inte är ensamma. Vilket kan bli ett problem då jag arbetar kväll och natt och sambon oftast inte hinner hem från jobbet innan jag börjar.

• Axo
    Maliin1990 skrev 2014-06-22 18:45:44 följande:

Har läst på lite om pudel nu, och verkar som om de gärna inte är ensamma. Vilket kan bli ett problem då jag arbetar kväll och natt och sambon oftast inte hinner hem från jobbet innan jag börjar.

Det är bara en träningssak. Om ni jobbar olika skift så kommer ju inte hunden vara ensam speciellt långa stunder så häng inte upp er på det!
  • Aniiee
    Maliin1990 skrev 2014-06-22 18:45:44 följande:

Hur lång tid handlar det om mellan du går och maken kommer hem? Gäller det någon timme eller så så går det säkert. Pudlar kan vara ensamma en stund, de också.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Dexter dot com

Ta en titt på dvärgschnauzern! En robust ras som hänger med på allt ni hittar på men inte är alltför krävande.
    En trimras dvs den fäller inte och vill ni inte trimma den själv lämnar ni in den på trim ca var 8:e vecka och behöver då bara klippa klor och kamma ur pälsen 1-2 g/vecka.

Nån rekommenderade lagotton vilket jag absolut inte håller med om, om ni inte verkligen tänker jobba hårt med hunden då dom oftast är arbetsnarkomaner och har väldigt varierande mental status.

• Maliin1990
    Aniiee skrev 2014-06-22 19:35:04 följande:
    Hur lång tid handlar det om mellan du går och maken kommer hem? Gäller det någon timme eller så så går det säkert. Pudlar kan vara ensamma en stund, de också.

Det kan vara uppåt tre timmar, i värsta fall mer, beroende på hur långt bort sambon är och jobbar.
  • albastro

Med pudel är det träningsfråga att vara ensam enligt mig. Min gamla kungspudel hade inga problem att vara själv i 6 timmar när jag jobbade

Svar på tråden vilken ras ska man välja?