• Emelius

Äter havregröt - börja med välling?

Hejsan

Min dotter är 6 månader och hon har ätit Nestlés "Mild Havregröt naturell" dagligen sedan ca 2 veckor tillbaka. Vi började med väldigt liten mängd såklart och har ökat sedan dess, idag fick hon i sig ca 1 dl färdig gröt. Vi avslutar alltid med lite katrinplommonpuré för att hjälpa magen och hittills har hon inte visat på att det skulle vara några problem. Nu är frågan hur mycket välling man vågar pröva ge henne första gången? Jag fick hem en enportionspåse från Semper med mild havrevälling och hade tänkt pröva med den eftersom hon som sagt ätit havregröt...

Är det någon som började på liknande sätt som vi? Hur gjorde ni med vällingen första gången och sedan fortsättningsvis? Hur reagerade era barn?

• Svar på tråden Äter havregröt - börja med välling?
  • Annelie 76

Finns ingen anledning att ge välling till en sån liten. Ge gröt och mat samt amning eller ersättning. Inget annat behövs. Bröstmjölk och ersättning innehåller MYCKET mer näring än välling som i princip är flytande bröd...

• Natulcien
    Annelie 76 skrev 2014-06-22 14:52:47 följande:
    Finns ingen anledning att ge välling till en sån liten. Ge gröt och mat samt amning eller ersättning. Inget annat behövs. Bröstmjölk och ersättning innehåller MYCKET mer näring än välling som i princip är flytande bröd...
    Jag håller med.
    Om hon redan äter gröt så behöver hon inte mer av den sorten. Det blir för mycket spannmålsföda.
    Eller tänkte du ta bort gröten, och ge välling istället? I så fall så gör du på samma sätt med gröten, alltså börjar med smakportioner och ökar sakta.
Svar på tråden Äter havregröt - börja med välling?